Guest Posted May 1, 2011 Share Posted May 1, 2011 Eli eli. Kaverin kirppu vm. -64. 1300 pata ja 12 volttia.Buggy toimii kuin unelma paitsi että purkaa akun ajossa noin kymmenessä tunnissa?.Seisonnassa ei pura akkua.Yleismittarilla sohittu joka paikkaan ja ei tunnu vikaa löytyvän. Helmeen vaihdettu uusi akku,uusi laturi ja uusi jännitteensäädin. Vinkkejä mistä lähteä kipua etsimään otetaan mieluusti vastaan ettei aina tarvitsisi liikkua vara-akku ja jakari takataskussa odottaen että koska joutuu jäämään sadetta odottelemaan tienposkeen. :) Quote Link to comment
Guest Posted May 2, 2011 Share Posted May 2, 2011 ihan kuulostaa silta etta ei lataa. Oletko tarkistanbut jannitteen akun navoilta moottorin kaydessa ja verrannut lepojannitteeseen? Noin 12.6V pitais olla levossa, ja luokkaa 13.5V moottorin kaydessa. Toimiiko latauksen merkkivalo? Sen on toimittava, jotta laturi lahtisi lataamaan. Quote Link to comment
Guest Pesone Posted May 2, 2011 Share Posted May 2, 2011 Onko Todellakin näin tuon latausvalon kanssa..? Itelläni tuo valo toimii satunnaisesti, siis välillä palaa kun virrat lyö päälle, yleensä ei. Oon ajatellu vaan että henkimaailman hommia tuo ja ajatellu et paska akku kun joutuu välillä latailee... Pitää vissiin ruveta ihmettelee miten tuo sähkö siellä sit kulkee... Quote Link to comment
metake Posted May 2, 2011 Share Posted May 2, 2011 Vaihtovirtalaturissa heräte kulkee latausvalon kautta. Jos polttimo on rikki, eikä valo syty kun virrat laittaa päälle, niin laturi ei saa herätettä eikä aloita latausta. Kun lataus on alkanut, niin sen jälkeen laturi ei tarvitse valolta tulevaa sähköä. Sisäisellä säätimellä olevan laturin voi tarvittaessa herättää yhdistämällä laturin päällä olevan paksun johdon (punainen) ja ohuen johdon (sininen, herätevirta) hetkeksi kun moottori on käynnistetty, siis vaikka ruuvarilla tökkää piuhat yhteen, tietysti piuhoja irrottamatta. Quote Link to comment
Guest Posted May 2, 2011 Share Posted May 2, 2011 Pääsen vasta perjantaina itse kirppua ihmettelemään.Mutta toi latausvalo-vika vois kuulostaa ihan mahdolliselta. Onko jotain tiettyä voltti rajaa olemassa koska valon pitäisi syttyä? Ja pitää myöntää että itselle tuli myös tuo latausvalo-tsydeemi ihan uutena juttuna.Mutta sehän tän homman suola onkin että aina oppii jotain uutta. :) Quote Link to comment
Guest Pesone Posted May 3, 2011 Share Posted May 3, 2011 Jeps... Mites kun on tasavirtanen, päteekö samat säännöt..? Quote Link to comment
Guest Posted May 3, 2011 Share Posted May 3, 2011 Patee. Tasavirtanen heraa vasta hivenen korkeammilla kierroksilla. Quote Link to comment
metake Posted May 3, 2011 Share Posted May 3, 2011 Patee. Tasavirtanen heraa vasta hivenen korkeammilla kierroksilla. Nyt saatan olla väärässä (mitä harvoin tapahtuu) :D Mutta väitän vahvasti että tasavirtasta ei herätetä valon kautta. itse asiassa tasavirtasta ei herätetä lainkaan koska sitä ei tarvitse sähköllä magnetoida. Tasavirtasessahan on kestomagneetit, joten siinä lataus toimii vaikka valo olisikin rikki? Joku tasavirtasen sielunelämään tarkemmin perehtynyt vois korjata/vahvistaa asian. Quote Link to comment
multanen Posted May 3, 2011 Share Posted May 3, 2011 Mutta väitän vahvasti että tasavirtasta ei herätetä valon kautta. itse asiassa tasavirtasta ei herätetä lainkaan koska sitä ei tarvitse sähköllä magnetoida. Tasavirtasessahan on kestomagneetit, joten siinä lataus toimii vaikka valo olisikin rikki? Joku tasavirtasen sielunelämään tarkemmin perehtynyt vois korjata/vahvistaa asian.No eihän siinä tasavirtalaturissa mitään varsinaisia kestomagneetteja ole mutta raudoissa on pieni jäännösmagnetismi (joka tulee oikeinpäin synnytettyä tällä "polarisointi"-toimenpiteellä).Kytkentäkaavassa latauksen merkkivalo ja D+ menee samaan paikkaan niin että veikkaisin kanssa että tasavirtalaturi käynnistyy ilman merkkivaloakin. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.