Jump to content

Kirppu purkaa akun ajossa..


Guest Ruuvi

Recommended Posts

Eli eli. Kaverin kirppu vm. -64. 1300 pata ja 12 volttia.Buggy toimii kuin unelma paitsi että purkaa akun ajossa noin kymmenessä tunnissa?.Seisonnassa ei pura akkua.Yleismittarilla sohittu joka paikkaan ja ei tunnu vikaa löytyvän.

 

Helmeen vaihdettu uusi akku,uusi laturi ja uusi jännitteensäädin.

 

Vinkkejä mistä lähteä kipua etsimään otetaan mieluusti vastaan ettei aina tarvitsisi liikkua vara-akku ja jakari takataskussa odottaen että koska joutuu jäämään sadetta odottelemaan tienposkeen. :)

Link to comment

ihan kuulostaa silta etta ei lataa. Oletko tarkistanbut jannitteen akun navoilta moottorin kaydessa ja verrannut lepojannitteeseen? Noin 12.6V pitais olla levossa, ja luokkaa 13.5V moottorin kaydessa. Toimiiko latauksen merkkivalo? Sen on toimittava, jotta laturi lahtisi lataamaan.

Link to comment
Guest Pesone

Onko Todellakin näin tuon latausvalon kanssa..? Itelläni tuo valo toimii satunnaisesti, siis välillä palaa kun virrat lyö päälle, yleensä ei. Oon ajatellu vaan että henkimaailman hommia tuo ja ajatellu et paska akku kun joutuu välillä latailee... Pitää vissiin ruveta ihmettelee miten tuo sähkö siellä sit kulkee...

Link to comment

Vaihtovirtalaturissa heräte kulkee latausvalon kautta. Jos polttimo on rikki, eikä valo syty kun virrat laittaa päälle, niin laturi ei saa herätettä eikä aloita latausta. Kun lataus on alkanut, niin sen jälkeen laturi ei tarvitse valolta tulevaa sähköä.

 

Sisäisellä säätimellä olevan laturin voi tarvittaessa herättää yhdistämällä laturin päällä olevan paksun johdon (punainen) ja ohuen johdon (sininen, herätevirta) hetkeksi kun moottori on käynnistetty, siis vaikka ruuvarilla tökkää piuhat yhteen, tietysti piuhoja irrottamatta.

Link to comment

Pääsen vasta perjantaina itse kirppua ihmettelemään.Mutta toi latausvalo-vika vois kuulostaa ihan mahdolliselta.

Onko jotain tiettyä voltti rajaa olemassa koska valon pitäisi syttyä?

 

Ja pitää myöntää että itselle tuli myös tuo latausvalo-tsydeemi ihan uutena juttuna.Mutta sehän tän homman suola onkin että aina oppii jotain uutta. :)

Link to comment
Patee. Tasavirtanen heraa vasta hivenen korkeammilla kierroksilla.

Nyt saatan olla väärässä (mitä harvoin tapahtuu) :D

 

Mutta väitän vahvasti että tasavirtasta ei herätetä valon kautta. itse asiassa tasavirtasta ei herätetä lainkaan koska sitä ei tarvitse sähköllä magnetoida. Tasavirtasessahan on kestomagneetit, joten siinä lataus toimii vaikka valo olisikin rikki? Joku tasavirtasen sielunelämään tarkemmin perehtynyt vois korjata/vahvistaa asian.

Link to comment
Mutta väitän vahvasti että tasavirtasta ei herätetä valon kautta. itse asiassa tasavirtasta ei herätetä lainkaan koska sitä ei tarvitse sähköllä magnetoida. Tasavirtasessahan on kestomagneetit, joten siinä lataus toimii vaikka valo olisikin rikki? Joku tasavirtasen sielunelämään tarkemmin perehtynyt vois korjata/vahvistaa asian.
No eihän siinä tasavirtalaturissa mitään varsinaisia kestomagneetteja ole mutta raudoissa on pieni jäännösmagnetismi (joka tulee oikeinpäin synnytettyä tällä "polarisointi"-toimenpiteellä).

Kytkentäkaavassa latauksen merkkivalo ja D+ menee samaan paikkaan niin että veikkaisin kanssa että tasavirtalaturi käynnistyy ilman merkkivaloakin.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...