Jump to content

Kuplan virtalukon johdot


Recommended Posts

Kirpussani on jokin viritelmä... Virtalukon läpi meni auton virrat, eli avaimesta sai virrat päälle ja startti oli napilla.

Nyt kun virtalukko hajosi lopullisesti, ajattelin laittaa myös käynnistyksen virtalukolle.

 

Kuinkahan tuon kytkisi? Kirppu on rakennettu -67 kuplasta, virtalukko taitaa olla muutaman vuoden tuoreemmasta. Olisiko jokin -69 tai -70 mahdollisesti..?

Mittailin, että yhteen paksuista piuhoista kun vetää virrat, niin yhteen tulee jännite avaimen ollessa käyntiasennossa. Toiseen tulee virrat käyntiasennossa ja startatessa. Kolmanteen tulee vain startatessa. Ajattelin, että olipas helppoa, johdot paikalleen. Vaan kun auton päävirrat kytki, niin startin piuhalle ei enään tullutkaan virtaa!

 

Eli miten pitäisi kytkeä johdot? Onko siellä kaksi jännitteen sisääntuloa virtalukolla, joista toinen on auton virroille, toinen startille? Eli täysin omat käret starttaukselle? Miksi sieltä häviää se starttauksen jännite, onko tuokin lukko rikki?

 

/lisäys

Kuplan korjausoppaassa on todella huonosti kerrottu virtalukosta. Vain sähkökaaviosta löytää virtalukon, mutta eipä siitä ole apua. Samoin kuin netistä löytyvistä sähkökaavioista, en tajua miten nuo menee... http://www.vintagebus.com/wiring/bug-69+71.jpg

Link to comment

Lukko ei ole rikki (ittekkin samaan miinaan ajanu)

Toi katkasee virran niiltä paikoilta joita ei tarvita startatessa, esim vilkut.

 

Muistelen että meni näin:

Punane = akkuun menevä jatkuva sähkö

Puna/valkonen = virtalukon jälkeinen piuha jossa kokoajan sähkö (ei katkea startatessa)

musta = tää taas oli se johon tulee virta, mutta se katkeaa startatessa

 

Tossa yksinkertasempi piirustus aiheesta

250002.jpg

Link to comment
Lukko ei ole rikki (ittekkin samaan miinaan ajanu)

Toi katkasee virran niiltä paikoilta joita ei tarvita startatessa, esim ajovalot.

 

Muisteln että meni näin:

Punane = akkuun menevä jatkuva sähkö

Puna/valkonen = virtalukon jälkeinen piuha jossa kokoajan sähkö (ei katkea startatessa)

??? väri = tää taas oli se johon tulee virta, mutta se katkeaa startatessa

Ongelma onkin se, että en saa starttaamaan! Lukon starttiliittimelle tulee sähkö (avaimen ollessa starttiasennossa) niin kauan kunnes auton puna/valkoisen kytkee paikalleen. Sen jälkeen lukko ei anna jännitettä starttinastalta ollenkaan.

Link to comment

Tulipas taas puhuttua kökköä :)

 

Elikkä toi katkaseva virtalukko oli 1973 autosta, ja siinä oli noiden (pu, pu-va, mu) piuhojen lisäksi vielä joku muu, eli tää katkaseva (en muista väriä).

Linkitämästäni kuvasta näkee että musta ei voi olla katkeeva, koska se menee puolalle.

 

Jos sulla on vain noi kolme väriä ja mustasta katkeaa syöttä starttauksen aikana = lukko rikki

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...