mick Posted July 5, 2011 Share Posted July 5, 2011 Kirpussani on jokin viritelmä... Virtalukon läpi meni auton virrat, eli avaimesta sai virrat päälle ja startti oli napilla. Nyt kun virtalukko hajosi lopullisesti, ajattelin laittaa myös käynnistyksen virtalukolle. Kuinkahan tuon kytkisi? Kirppu on rakennettu -67 kuplasta, virtalukko taitaa olla muutaman vuoden tuoreemmasta. Olisiko jokin -69 tai -70 mahdollisesti..? Mittailin, että yhteen paksuista piuhoista kun vetää virrat, niin yhteen tulee jännite avaimen ollessa käyntiasennossa. Toiseen tulee virrat käyntiasennossa ja startatessa. Kolmanteen tulee vain startatessa. Ajattelin, että olipas helppoa, johdot paikalleen. Vaan kun auton päävirrat kytki, niin startin piuhalle ei enään tullutkaan virtaa! Eli miten pitäisi kytkeä johdot? Onko siellä kaksi jännitteen sisääntuloa virtalukolla, joista toinen on auton virroille, toinen startille? Eli täysin omat käret starttaukselle? Miksi sieltä häviää se starttauksen jännite, onko tuokin lukko rikki? /lisäys Kuplan korjausoppaassa on todella huonosti kerrottu virtalukosta. Vain sähkökaaviosta löytää virtalukon, mutta eipä siitä ole apua. Samoin kuin netistä löytyvistä sähkökaavioista, en tajua miten nuo menee... http://www.vintagebus.com/wiring/bug-69+71.jpg Quote Link to comment
P_Valtonen Posted July 5, 2011 Share Posted July 5, 2011 Lukko ei ole rikki (ittekkin samaan miinaan ajanu) Toi katkasee virran niiltä paikoilta joita ei tarvita startatessa, esim vilkut. Muistelen että meni näin: Punane = akkuun menevä jatkuva sähkö Puna/valkonen = virtalukon jälkeinen piuha jossa kokoajan sähkö (ei katkea startatessa) musta = tää taas oli se johon tulee virta, mutta se katkeaa startatessa Tossa yksinkertasempi piirustus aiheesta Quote Link to comment
mick Posted July 5, 2011 Author Share Posted July 5, 2011 Lukko ei ole rikki (ittekkin samaan miinaan ajanu)Toi katkasee virran niiltä paikoilta joita ei tarvita startatessa, esim ajovalot. Muisteln että meni näin: Punane = akkuun menevä jatkuva sähkö Puna/valkonen = virtalukon jälkeinen piuha jossa kokoajan sähkö (ei katkea startatessa) ??? väri = tää taas oli se johon tulee virta, mutta se katkeaa startatessa Ongelma onkin se, että en saa starttaamaan! Lukon starttiliittimelle tulee sähkö (avaimen ollessa starttiasennossa) niin kauan kunnes auton puna/valkoisen kytkee paikalleen. Sen jälkeen lukko ei anna jännitettä starttinastalta ollenkaan. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted July 5, 2011 Share Posted July 5, 2011 Tulipas taas puhuttua kökköä :) Elikkä toi katkaseva virtalukko oli 1973 autosta, ja siinä oli noiden (pu, pu-va, mu) piuhojen lisäksi vielä joku muu, eli tää katkaseva (en muista väriä). Linkitämästäni kuvasta näkee että musta ei voi olla katkeeva, koska se menee puolalle. Jos sulla on vain noi kolme väriä ja mustasta katkeaa syöttä starttauksen aikana = lukko rikki Quote Link to comment
vwagen Posted July 6, 2011 Share Posted July 6, 2011 Voisi helpottaa avun saantia jos viitsisit kertoa perustiedot virtalukosta/pohjasta. -kiinteät johdot vai pistokkeella? -varaosanumero? -montako napaa ja mitkä numerot/kirjaimet? Quote Link to comment
P_Valtonen Posted July 6, 2011 Share Posted July 6, 2011 Katkaseva = musta / keltanen Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.