Guest Posted January 5, 2012 Share Posted January 5, 2012 Haku ei äkkiseltään paljastanut näitä mysteerejä: 1. Liikajohdot? vm 73 1300 kuppelin takapenkin alla kuskin puolella kiepillä helmakotelon ison kumitulpan läpi (lataussäätimen takapuolella) tuleva noin puolimetrinen kolmen johdon (1,0-1,5mm2) nippu joka ei missään kiinni. Päissä abikolattaliittimet, ja näyttäisi ihan tehtaalaiselta johtonipulta siisteytensä perusteella. Mikähän tarkoitus noilla lie, tuskin on tiptronicceja ja muita sähköllä käyviä lisähärpäkkeitä ollut tuohon aikaan tarjolla? Nopeasti havainnoituna yksi kokoruskea, yksi rusk+valk, yksi punakelt johto. Auton kaikki sähkölaitteet toimii niinkuin kuuluu. 2. Lataussäätimen piuhat? Tuli laitettua oikutelleen tasavirtasen tilalle alternaattori joskus 15v sitten ja hyvin on pelittänyt. Penkin alta tuli vaan tinattua paksut piuhat keskenään ja ohuet piuhat keskenään yhteen koska vv-laturin säädin moottoritilassa. Nyt kun sattuneesta syystä siirrytään takaisin tasavirtalaturiin tarvisi koittaa muistaa mikä piuha tulee mihinkin. Paksujen piuhojen kanssa ei ongelmaa koska laturilta tuleva yksikseen ja loput yhteen, mutta mites noi ohuemmat? Minkä värinen tulee latausvalolta ja minkä värinen lähtee laturin kenttäkäämille ja minkä värinen olikaan laturin maa? Joku jos laittaisi valokuvan vastaavan ikäisen kuplan kytketystä säätimestä niin hjuva. Quote Link to comment
metake Posted January 5, 2012 Share Posted January 5, 2012 1. Liikajohdot? vm 73 1300 kuppelin takapenkin alla kuskin puolella kiepillä helmakotelon ison kumitulpan läpi (lataussäätimen takapuolella) tuleva noin puolimetrinen kolmen johdon (1,0-1,5mm2) nippu joka ei missään kiinni. Päissä abikolattaliittimet, ja näyttäisi ihan tehtaalaiselta johtonipulta siisteytensä perusteella. Perstuntumalta väitän että kyseessä on konehuoneessa olleen diagnostiikkapistokkeen piuhat, eli tarpeettomat tänä päivänä. 2. Lataussäätimen piuhat? Penkin alta tuli vaan tinattua paksut piuhat keskenään ja ohuet piuhat keskenään yhteen koska vv-laturin säädin moottoritilassa. Nyt kun sattuneesta syystä siirrytään takaisin tasavirtalaturiin tarvisi koittaa muistaa mikä piuha tulee mihinkin. Paksujen piuhojen kanssa ei ongelmaa koska laturilta tuleva yksikseen ja loput yhteen, mutta mites noi ohuemmat? Laita se säädin konehuoneeseen, vaikka laturin päälle niinkuin 6 volttisessa. Saat pitää muut piuhat ennallaan, lisäät vain säätimen ja laturin väliset johdot. Tuossa mallikuva miten tein yhden toteutuksen, 12 v tasavirtanen. Quote Link to comment
Guest Posted January 5, 2012 Share Posted January 5, 2012 No tuohan se olis helppo ratkaisu, ei vaan tunnut mieleen. Danke! Quote Link to comment
vwagen Posted January 5, 2012 Share Posted January 5, 2012 Olisikohan sattunut syy entisöinti?Silloin tietysti säädin laitetaan oikeaan paikkaan ja vielä oikean mallinen. Kolmen johdon nippu on diagnoosinippu niinkuin Metake arveli,akulle ovat menneet. Säätimen johdot,laturin DF:stä vihreä säätimen DF:ään,merkkivalolta sininen säätimen 61:seen,laturin D+:ta(siitä on lähtenyt myös musta diagnoosijohto)säätimen D+:aan(jossa on ollut myös harmaa diagnoosijohto),punaiset säätimen B+:ta akun +:aan,sulakerasialle ja ohuempi(1,5mm2)takalasinlämmityksen releelle,ruskea laturin D-:sta säätimen maapisteeseen. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.