Jump to content

-65 Kuplaan säätöpalat etuakseliin?


Recommended Posts

Tuli tässä mieleeni että minkäs moinen on tehdä/laittaa -65 kuplan ALKUPERÄISEEN etuakseliin madalluspalat, ne tulee ilmeisesti hitsaamalla, mihin kohtaan ne tulee laittaa ja katkaistaanko putket kokonaan ja laitetaan ne sinne väliin vai miten? Mulla on jo droppiolat edessä mut ajattelin että jos olis ostanut vakio etuakselin ja tehnyt siitä säädettävän säätöpaloilla ja varmaan hieman pitäis kaventaakin jotta renkaat mahtuu kääntymään jos meinaa säätää alemmas!

Nyt neuvoja kaivataan akseli hommaan! Myös muutama kuva olis kiva saada!

Link to comment

Hmm

 

Mites tätä nyt lähtis selittämään...

 

Juu ne säätöpalat hitsataan aina vakio akseliin eli säätöpalojen asennus ei onnistu ilman hitsaamista. Putkien katkaisu riippuu sitten siittä että millaiset säätöpalat ostat.

 

Sitten se että miten kavennetun akselin haluat rakentaa riippuu hyvin pitkälti siittä että kuinka paljon kavennat. Myös se pitää huomioida että haluatko pitää korin ja bensatankin vakiona vai ei.

 

Esim itse tein näin yhden akselin (tällä tavalla saa säilytettyä alkuperäiset tukivarsien laakeroinnit)

Tapa 1

-Hitsasin ylä ja alaputken väliin tuet keskelle

-Putket poikki keskeltä alkuperäisen säätopalan nystyröiden kohdalta yläputkesta vasemmalta puolen ja alaputkesta oikealta.

-Putkesta sopivat pätkät pois (kavennuksen määrä) ylhäältä oikealta ja alhaalta vasemmalta

-Uudet jousipakkojen säätöpalat keskelle uuden leveyden määrittelemälle paikalle. Ja niille sopivien reikien poraus. Käytin siis avis paloja.

-Sorvautin akseliputken sisälle sopivat holkit. tukemaan saumaa hitsauksessa ja myös sauman varmistukseksi. Ja sitten hitsaus kulmaraudoilla ja putkiklemmareilla vinkoilla varmistin että putki pysyy suorassa hitsauksen ajan

-Sitten hitsasin säätopalojen hampaat putkeen kiinni.

- Ohjausvaimentimen kiinnikkenkin muistaakseni jossain vaiheessa hitsasin uuteen paikkaansa.

Tämän jälkeen onkin sitten edessä se että millaisen iskari ratkaisun haluat. Jos jätät iskarit pois niin kuulemma toimii hyvin mutta suomen lainsäädäntö ei kyseistä toimenpidettä salli.

Eli parikin vaihtoehtoa itse tein niin että iskaritorni poikki ja jätin alkuperäisen akselin pellinpalat akselin päihin ja tein iskareille uuden yläkiinnikkeen auton koriin.

Sitten voit myös ostaa kapeat tornit vaikkapa tämän palstan myynti osastolta (useampi myyjä) tai leikata itse jostain 8mm levystä tämä sitten taas vaatiin vanhojen tornien poiston ja tuottaa lisää ongelmia akseliputkien päissä.

-Tämä tapa on laiton

 

Tapa 2

-Osta jarakulta akselin rakennussarja ja tee täysin uusi akseli. Tällä tavalla ei tarvitse pelata rasvaisten akselipaskojen kanssa ja miettiä että olikohan se akseli sittenkin pahasti ruosteessa kun sen autosa olet pois purkanut ja hiekkapuhaltanut.

-Laillinen jos kokoamisen suorittaa joku hitsauspaja joka antaa todistuksen katsastustavarten että on hyvä.

 

Tapa 3

Helpoin tapa

-Osta akseli valmiina

-Laillinen käyttää

 

Niin joo ja kaikilla tavoille myös jousisauvat on lyhennettävä ja uuden kiinnitys opotukset porattava vastaamaan kavennusta.

Ja jos nyt jollekkin jäi epäselväksi niin myös raidetangot on kavennettava.

 

Ja jos joku vaihe unohtui tai oli huonosti selitetty en ota mitään vastuuta siittä että onko kyseinen tapa hyvä tai huono tai toimiva tai laillinen

 

Ja jos sulla on mitään epäillystä siittä että saatko jotain hitsattua kiinni niin että se myös pysyy kiinni niin älä rupea hitsaamaan akselia itse. Ja muista myös että lain mukaan akseliputkea ei saa katkaista. Mutta kaventamista ei ole kielletty.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...