Guest TimoK Posted May 14, 2012 Share Posted May 14, 2012 Ensimmäisenä harrasteluautona -72 pallokeula , joka on varustettu 1800 AP-koodisella Type 4 koneella. Viime syksynä laittelin koneesta öljyvuotoja, saatuani siitä ensin savut muutaman vuoden seisonnan jälkeen. Vaihtoon meni kampiakselin stefat, työntötankojen suojaputkien tiivisteet ja venttiilikoppien tiivisteet. Koekäytin konetta syksyllä ja koneesta kuului ajoittain ylimääräinen naputus / kolkotus. Tänä keväänä sain vaihdeltua uudet jarrutehostimen letkut, joka lopetti, tai ainakin vähensi imuvuotoja merkittävästi ja käynnin parantaminen saattoi jatkua. Nyt kun konetta on käytelty ja vähän liikuteltu autoa koneen voimin pihamaalla, alkoi kolkotus taas vaivaamaan. Ääni kuuluu välillä ja välillä taas ei ja esim. kytkimen painaminen ei vaikuta asiaan mitenkään. Välillä kaasun polkaisu aloittaa äänen ja taas toinen polkaisu lopettaa. Äänen tiheys muuttuu kierrosluvun mukaan. Eilen pyörittelin konetta startilla todetakseni, että vaikuttaako laturin hihnan, tai puhaltimen irroitus asiaan mitenkään ja säädin venttiilit uudestaan, mutta ilman vaikutusta. Samalla totesin, että koneesta kuuluu silloin tällöin myös metallinen kirskahdus. Tänään päätin mitata puristuspaineet, jotta mahdollinen sylinteri- / mäntävaurio, tai venttiilivika voisi tulla ilmi. Puristuspaineet olivat kylmällä koneella 112-122 Psi, joka on ymmärtääkseni hyvinkin oikealla alueella? Samalla noteerasin, että koneen pyöriessä startilla ilman tulppia, en kuullut mitään kolinoita, tai kirskumista. Sattumaa? Kenelläkään hyviä tärppejä? Kone on tarkoitus tipauttaa alas viikonloppuna tarkempaa tutkiskelua varten. Onko jotain tarkistamisen arvoista, ennen kuin koneen ottaa alas? -Timppa Quote Link to comment
Guest TimoK Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 Ja parin vuoden luovan tauon jälkeen palataan asiaan. Kone tipautettiin ko. viikonloppuna alas ja purin sen. Kolinan vika paljastui 2. ja 4. kiertokankien laakeriviaksi. Liuskat oli molemmissa kangissa päällekkäin ja metallimujua löytyi sihdistä ja laakeripinnoilta. Kampiakseli koneistettiin, osat pestiin ja koko homma jätettiin odottamaan tulevaa innostusta. Eilen otin koneen taas työn alle ja siihen liittyen pari kysymystä. Olin järjestellyt osat muuten varsin hyvin, mutta venttiilinnostimet on yhdessä laatikossa merkitsemättä. Tom Wilsonhan on kirjassaan sitä mieltä, että nostimia ei saisi sekoittaa. Onko moisella oikeasti mitään merkitystä? Kannet on olleet purkamatta ja tarkoitus on tänä viikonloppuna irroitella venttiilit kansista. Miten analysoin kansien remppatarpeen? Lähinnä kiinnostaa, että riittääkö venttiileille "läppääminen", vai pitääkö laittaa koneistukseen. Entä pakoventtiilit, kannattaako ne vaihtaa joka tapauksessa, vai vasta sitten, jos niissä näkyy jotain hätää? Mikä määrittelee öljypunmpun vaihtotarpeen? Koneeseen on tarkoituksena tehdä kevyt remppa, eli kaikki laakerit, tiivisteet, männänrenkaat ja yrittää saada auto ajoon vielä tämän kesän aikana. Talvella sitten koritöitä kohti. Quote Link to comment
mikko k Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 Kun kerran nostimet on jo "sekaisin", niin itse en uhraisi sen enempää ajatuksia sille, eli kiinni vaan. Kansista voisi tutkailla, että onko ohjarit väljät. Ja jos venttiilien tiivistyspinnat on kovasti kuopalla, niin laittaisin koneistukseen tai sitten uudet venat. Kannet vois ehkä myös oikaista. Öljypumppu on aikas halpa henkivakuutus, joten miks ei laittaisi suosiolla vaan uutta? Quote Link to comment
vwagen Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 Pakoventtiilit aina uusiksi,jos ei ole varmaa tietoa vähäisestä ajomäärästä,pakoventtiilin katkeamiseen nelostyypin moottoritkin usein kukistuvat. Uusia nelostyypin pumppuja ei taida saada oikein mistään,ykköstyypin pumppu sovitettavissa mutta uusi tarvikepumppu usein huonompi kuin käytetty alkuperäinen,Vw:n alkuperäispumput kestävät useamman peruskorjausjakson(siis moottorin). Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.