Kaitsu Posted July 24, 2005 Share Posted July 24, 2005 Mukavasti lähtee käyntiin projektin kone, mutta laturi ei suostu lataamaan, vaikka kytkennät tarkistettu useampaan otteeseen. Kyseessä vaihtovirtainen ulkoisella säätimellä. Löytyisikö pääkaupunkiseudulta/riihimäen lähettyviltä keltään tuota ulkoista säädintä lainaksi sen verra, jotta selviäisi onko vika siinä, vai pitää ostaa samantien uusi laturi? Tai.. voiko tuon säätimen toiminnan jotenkin mitata? Kaitsu Quote Link to comment
Marko Posted July 24, 2005 Share Posted July 24, 2005 Onko latauksen merkkivalon polttimo ehjä? Säätimen rikkoutuessa laturi työntää ulos yleensä jotakin 17-18V siitä ainakin huomaa. Quote Link to comment
Kaitsu Posted July 24, 2005 Author Share Posted July 24, 2005 Aha, kyse ei siis ilmeisestikään ole säätimestä, sillä akun navoista mitattuna koneen käydessä jännite on hieman reilut 12V.. Taisi tulla siis kauniisti maalattu verkonpaino.. Kaitsu Quote Link to comment
Marko Posted July 24, 2005 Share Posted July 24, 2005 tarkista nyt kuitenkin ensin se polttimo koska jos se on rikki ei lataus toimi Quote Link to comment
Kaitsu Posted July 24, 2005 Author Share Posted July 24, 2005 OK, pitääpä katsoa. Kiitos vinkistä. Enpä tullut ajatelleeksikaan moista mahdollisuutta, että polttimon hajotessa koko systeemi pimenee. Jospa se tosiaankin olisi siinä sitten.. Kaitsu Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted July 24, 2005 Share Posted July 24, 2005 Herätevirta tulee tosiaan ihan vaan pelkästään polttimon kautta. Joku viisas insinööri ois thonkin saanu keksiä vaikka releen, jotta toimis myös lanpun kärähdettyä. Pitäskin muuten vissiin laittaa omaan rele nyt kun mieleen tuli. Quote Link to comment
Kaitsu Posted August 1, 2005 Author Share Posted August 1, 2005 Ei vieläkään toimi oikein.. eli koneen käydessäakulta n. 14V. Tämä lienee ok? Merkkivalo mittarissa ei kuitenkaan sammu, vaan palaa kun autoon laittaa virrat päälle ja jää palamaan koneen pyöriessä. Onko D+ säätimessä oikea osoite tuolle merkkivalon piuhalle, vai pitäisikö se olla jossain toisessa navassa? Kaitsu Quote Link to comment
Per Jernström Posted August 1, 2005 Share Posted August 1, 2005 Skemojen mukaan D+ on virta laturilta, 61 on merkkivalon paikka, DF on kenttä ja B+ akkuun. Siis jos on tasavirtalaturi. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted August 1, 2005 Share Posted August 1, 2005 Kyseessä vaihtovirtanen ulkosella säätimellä. Lukihan se jot tossa ekassa viestissä. Itse kysymykseen mie en oikeen tähän hätään osaa sanoa kun öö. Mitähän merkkejä siinä töpselissä oli D+, D- ja DF? Quote Link to comment
Per Jernström Posted August 1, 2005 Share Posted August 1, 2005 Niinpä lukikin. Aurinko on varmasti pehmittänyt pääni... Olisiko tästa apua? http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/1158-69-tasavirtalaturi-vaihtovirtalaturi-ulkoinen-säädi/ Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.