Jump to content

-69 tasavirtalaturi -> Vaihtovirtalaturi + ulkoinen säädi


Guest Miksu

Recommended Posts

Guest Miksu

Uusi laturi olis paikallaan, ja vappu lähestyy, mutta ne piuhat ne piuhat...

Olisko jollakulla niin yksinkertaista ohjetta/kaaviota, ettei voi mennä väärin!

Ulkoinen säädin on alkuperäinen varmasti laturiin kuuluva, ja siitä löytyykin kaikki merkinnät.

Vaasan Jereltä ostin, iso kiitos hänelle, että laturi löytyi!

Link to comment

Itse tein omaani juuri saman operaation, kun laitoin sähköt kuntoon, eli tasavirtasen tilalle vaihtovirtainen ulkoisella säätimellä. Oma auto on '67 ja nämä ulkomuistista:

 

-takapenkin alta säädin irti ja paksut punaiset johdot yhteen

-samoin säätimelle menneet sininen ja vihreä yhdistetään

-punainen menee konehuoneessa laturin B+ napaan

-sininen jänniteensäätimen keskimmäiseen napaan (D+ ?)

-samasta B+:sta lähtee myös startille piuha, samaan paikkaan kuin tasavirtaisestakin (tämän voi vetää myös suoraan akun + napaan).

 

Viisaammat korjatkoon jos meni pieleen..

 

Kaitsu

Link to comment

Sulla on vuosimallin 74 Laturi,3 laattaliitintä ja yksi pyöräliitin.

Mulla on tuos pihassa 74 kupla jossa on sellainen ollutkin johdot olen pätkäissyt sekä lataussäätimen että laturin juuresta,mutta varaosaromu on tuos pihas vielä,siitä voi käydä tutkimassa johtoja jos huvittaa.

Link to comment
Guest Miksu

Jos Kaitsun ohje on OK, niin enköhän noilla eväillä pärjää.

Vappuajelulle sitten vaan!

Onko muuten Seinäjoen seudulle suunniteltu mitään yhteisajelua tms?

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest Miksu

Enkä vieläkään oo saanut laturin johtoja kytkettyä...

Nolottaa, mutta heittäkää nyt vielä pikkasen apuja niin pääsee katsastamaan!

 

Eli...

 

69- mallin tasavirtasen tilalle 73 vaihtovirta ulkoisella säätimellä:

 

VV-laturi on kiinni johtojen kytkentää vailla. Konehuoneen puolella roikkuu vanhasta laturista irrotetut hupulliset punainen ja vihreä johto, sekä huputon ruskea johto.

 

Uudessa laturissa paikat D-, DF, D+ ja B+

 

Uudessa säätimessä D-, DF, ja D+

 

Vanha säädin vielä kiinni penkin alla, jossa kiinni johtoja:

B+ kohdasta suoraan akun +:lle paksu punainen, ja myös toinen punainen ohuempi johto.

61 kohdasta sininen johto.

D+ kohdasta punainen vahvempi johto "johtokäytävään"

DF kohdasta vihreä "johtokäytävään"

 

Auttakaa nyt expertit vielä urpoa...Ainakin siltä tässä nyt tuntuu!

Metsästin niin kauan vvlaturia, että ei viitsisi tyhmyyttään sitä polttaa väärillä kytkennöillä!

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest Miksu

Kiitoksia kaikille ohjeista! Varsinkin viimeisin ohje oli todella hyvä, ja kytkentä sujui huoletta! (Mistähän ooppuksesta?) Nyt lataa komiasti 14V ja ei muuta ku maanantaina katsastamaan! (Pikkasen tyhjäkäynnin ja jarrujen säätöä tiedossa...)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...