Guest Jari Granath Posted July 28, 2005 Share Posted July 28, 2005 onnistuin tiputtamaan sen nhihnapyörän puoleisen öp venttiilin männän, ja nyt tarttis tietää kummin päin se tulee :D tein tollasen hifi kuvan, eli tuossa pidemmässä päässä on reikä,mut jousi ei mahdu sen reiän sisään. onko tuo joku hotcars tuning mäntä vai onko vw osa tollanen? Quote Link to comment
Guest fgronlun Posted July 28, 2005 Share Posted July 28, 2005 reikä pää alaspäin. Siis niin että jousi menee männän sisälle! kokeile "ruuvata" se männän sisälle. (muistin väärin tuon jousi homman että menee sisälle, onnex Jan korjas!) Quote Link to comment
Guest Posted July 28, 2005 Share Posted July 28, 2005 Ei tartte jousen mennä männän sisään, ei ole tarkoituskaan. Reikäpää alaspäin joo. Toi on 1500 mallin mäntä, tai aftermarket tarvikemäntä, jonka pitäisi olla parempi kuin se tavallinen tasasivuinen mäntä. Jan Quote Link to comment
Guest Jari Granath Posted July 28, 2005 Share Posted July 28, 2005 Joop, vähä kattelinki et onse khyl rohki pieni kolo sille jouselle. Lapoin sen vaan kasaan ku ei siihen hätään kukaan viel ollu kerenny vastata, ja - harvemmin tulee näin tohellettua mutta - en muista enää kummin päin sen sit laitoin. Jok tap öljynpaineet on taas kohillaan, mäntä ahisti alkupäästä kun sitä pukkas takasin, jäi vähän semmonen maku et tais olla juminu auki.. Tosin venytin jousta pikkusen myös käsin, oisko ollu jotai vajaa 1,5cm. Mitä arvon raati on mieltä niistä säädettävistä öp venttiileistä (esim. HC)? Ja kuuluisko sellanen ruuvata sit siihen vauhtipyörän puoleiseen venttiiliin vai tohon minkä nyt aukasin? Quote Link to comment
Guest Posted July 29, 2005 Share Posted July 29, 2005 liika öljynpaine ei auta mun mielestä mitään. Jos vanha kulunut pumppu ei lykkää vanhoilla jousilal ja venoilla tarpeeksi tyhjäkäynnillä, niin ei se lykkää säädettävällä venttiililläkään. Ei se säätökilke pysty taikomaan mistään painetta enempää mitä pumppu tuottaa. En suosittele isoja muutoksia öljynkiertoon. 26mm alumiinipumppu, ja kunnolla tehty full flow ja asiallinen filtteri riittää. Liika paine aiheuttaa vain ongelmia, kone jopa kuumenee enemmän... kun paine pakottaa venttiilin auki ja suuri osa kuumasta öljystä ohittaakin jäähdytinkierron kokonaan. Saa toki sitä venttiiliä säädettyä jäykemmäksi mutta sitten paine menee jäähdyttäjälle joka ei ole suunniteltu sitä kestämään. Jos senkin saa vielä kestämään, nini sitten vakiota suurempi öljynsyöttö kautta linjan saattaa oksentaa vauhtipyörän päästä kytkimelle kun paluukanava ei jaksa virrata tarpeeksi tms. Jan Quote Link to comment
Guest Jari Granath Posted July 29, 2005 Share Posted July 29, 2005 juup, vaan kun pumppu (shadek alu)+kansi on uusia ja pelannut moitteettomasti puolen vuoden ajot, niin mietiskelin et voiko vika johtua viasta venttiilipuolella. Liikaa painetta, ei tietenkään, kuhan riittävästi.. Onhan tietty mahdollista että laakerit koneessa on ihan bazana mut öljyä ei kulu eikä savuta. Täytynee tarkistaa pumpunkansi ja rattaat, onko kulunut. Kyösti K. puhui jossain topikissa shadekin pumppujen luistamisongelmasta, saiko hampaan luistamaan käsin vai miten asia selvisi? Toistaseksi paineet on nyt max reilu 2bar, min jossain 0,5 bar @1200rpm. Paljonko on liikaa? Quote Link to comment
Guest Posted July 29, 2005 Share Posted July 29, 2005 juup, vaan kun pumppu (shadek alu)+kansi on uusia ja pelannut moitteettomasti puolen vuoden ajot, niin mietiskelin et voiko vika johtua viasta venttiilipuolella. Liikaa painetta, ei tietenkään, kuhan riittävästi.. Onhan tietty mahdollista että laakerit koneessa on ihan bazana mut öljyä ei kulu eikä savuta. Täytynee tarkistaa pumpunkansi ja rattaat, onko kulunut. Kyösti K. puhui jossain topikissa shadekin pumppujen luistamisongelmasta, saiko hampaan luistamaan käsin vai miten asia selvisi? Toistaseksi paineet on nyt max reilu 2bar, min jossain 0,5 bar @1200rpm. Paljonko on liikaa? 3 bar kierroksilla on sopiva. 4 bar ei ole juuri hyötyä ja ei-doghouse cooleri alkaa pullistelemaan ilmaraot umpeen pian sen jälkeen. Doghouse coolerin sietokyvystä ei ole tietoa. Jäykillä 20W50 öljyillä pakkasella kun käynnistää, niin paineet on pilvissä.. Mitäs "vikaa" sulla sitten on? Pumpun ensiörattaan akseli on vain prässätty rattaan keskireikään, siitä sitä onkin helppo vasaralla ja tuurnalla säätää tarvittaessa. Se ei kuitenkaan päästä normaalisti ratasta luistamaan, ennemmin ratas halkeaa (kokemusta on). Jan Quote Link to comment
Guest Jari Granath Posted July 29, 2005 Share Posted July 29, 2005 Mitäs "vikaa" sulla sitten on? Nuo painearvot mitä kerroin ovat siis jälkeen eilisen venttiilisirkuksen. Vika oli siis ENNEN kuin otin venttiilin irti, venytin jousta ja mahdollisesti asensin männän väärinpäin-> paineet tipahti tyhjäkäynnillä ja olivat kierroksillakin vähän alhaiset. Toistaiseksi paineet on siis ok and me is a happy camper. Jos ainoa muuttunut osa systeemissä oli venttiili, ja sillä tilanne korjaantui, vika oli siis siinä, vai? Vähän vielä kaipaisin lisää painetta alakierroksille, voisi säätää huoletta tyhjäkäynnin alemmas-> säädettävä venttiili? Quote Link to comment
Racing Posted July 29, 2005 Share Posted July 29, 2005 Olen kaksi pumppua nähnyt jossa akseli pyörii tyhjää ylemmässä rattaassa... Eipä tuo kovin yleistä ole. Tyhjäkäynnillä sopiva paine on 1.0-1,5 bar n. 90 asteisella öljyllä. Näin ainakin mulla. Ja 4bar 4000 kierroksella. tyhjäkäynnin luokittelisin n.1000 tai vähän alle. Säädettävällä ruuvilla et auta asiaa jos paineet on kuumana matalalla joka tapauksessa paine laskee kuumana yhtä alas. Silloin on vika moottorin sisällä tms. Iso ero on sitten käyttääkö Valvoline Racingiä 20w-50 vai 10/40 mineraalia...kokeiltu on Racingillä on HUOMATTAVASTI paremmat paineet tulikuumana. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted July 29, 2005 Share Posted July 29, 2005 Semmosen nyrkkisäännön mie oon kuullu, että bar/1000 kierrosta. Toki paineen nousu on syytä pysähtyä ennenkun räjähtelee paikat eli johonkin tonne neljään baariin. Quote Link to comment
Per Jernström Posted August 1, 2005 Share Posted August 1, 2005 Jos on tasapaksu mäntä niin ilmeisesti ei ole niin suurta merkitystä miten päin se laitetaan. On tullut vastaan myös väärin päin olevia mäntiä. Mä laitoin just koneen kasaan missä on 30mm Melling pumppu ja vakio jouset. Paineet nousee aika äkkiä noin 6bar, mutta ei näytä nousevan sen yli. Ja mittarilla on väliä. Ihmeteltiin joskus miksi kaverin Sierrassa paineet vaan kasvaa ajan mittaan. Kun paineet alkoi mennä yli 7baaria vaihdettiin Equus mittari mekaaniseen painemittariin joka näyttikin noin 4baaria. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.