Jump to content

Lämminilmaputkia pallukkaan ja lämmitys yleensäkkin ?


Recommended Posts

Mahtaako pallukan taka-akselin ylitse menevää Y-haaraa löytyä uutena mistään vai miten porukka on hapertuneita lämminilmaputkia korjaillut ? Entä mitä putkea kannattaisi käyttää väliputkena pohjan alla ?

 

Tällä hetkellä on sellainen fiilis, että saatan eberin jättää bussista kokonaan pois kun auto tulee vain kesäkäyttöön vai onko puoltavia lausuntoja eberin paikoilleen laittamiseen ? Tuosta nykyisen eberin kunnosta ei ole tarkemmin tietoa, kohtuu hyvältä tuo päällepäin näyttää mutta tuskin on käytössä ollut ainakaan viimeiseen kymmeneen vuoteen.

Link to comment

Pallon Y-haaroista en tiedä mitään, mutta väliputkena esim. kuplassa olen käyttänyt Alumiini-PVC (Alupap) letkua. Paikallisessa muovitarvikeliikkeessä ainakin suositeltiin sitä kosteisiin ja kuumiin olosuhteisiin. Eberin ainakin itse kunnostaisin ja asentaisin nyt kun on vielä auto nätisti osissa ja hollilla. Jos et asenna nyt, niin luultavasti tulee aivan puuntakaa tarve vaikka "kesäkäytössä" onkin. Myöhemmin sen paikalleen laitto on ainakin hieman vittumaisempaa...

Link to comment

Näyttäisi siltä, ettei missään tuota pallukan Y-haaraa ole tarjolla :( Jahka saan rälläköityä tuon nykyisen pois paikoiltaan, niin pitää katsoa saako sitä järkevästi kunnostettua vai pitääkö alkaa metritavarasta itse vääntämään ja hitsaamaan.

 

Tuota alumiinihaitaria kyllä löytyy useammastakin lähteestä.

Link to comment
Itse jätin tuon takimmaisen lämmityksen pois ja keskityin keulan lämmittämiseen. Istuinten reunassa ja välissä on kuitenkin suuttimet myös matkustamoon.

 

Tuon suuntaista olen itsekkin kaavaillut tässä "ei-eberiä" vaihtoehdossa. Jos taas eberin päädyn laittamaan niin, sitten otan tuon takaosankin käyttöön.

Link to comment

Ainakin kuplassa jossa on huonot vaihtimet eber on syksyllä aika mukava. Ei varmaan tulisi ajettua muuten niin pitkään syksyyn.

 

Toisen kuplani eberi oli ollut sammuksissa vuodesta -92 ja pari vuotta sitten sytytin sen korjattuani bensaletkut. Muuta ei vaatinut. Ainakin itse koekäytin irrallaan autosta.

Link to comment
Guest Jussinbussi

Tosta putkesta minkä linkitin niin itse tein bussiin. Toi on ihan eri kamaa kun nää perus haitari putket. Tosi vahvan olosta ja saa pusertaa ihan tosissaan että saa menemään edes pään kasaan. Ja taipuu hyvin.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...