Guest heikkipa Posted August 11, 2005 Share Posted August 11, 2005 Omistan -65 6V kuplan ja siihen on tullut seuraavanlainen vika: "kylmänä" kone lähtee hieman vaivalloisesti käymään ja kaasua ei uskalla painaa, kun ryyppy on rikki, mutta alkaa käydä kunnolla vähän ajan päästä myös valot päällä. Mutta kun koneen ajaa lämpimäksi (n. 20 min) ja alkaa laittaa valoja päälle ja pois niin kone alkaa pätkiä, eikä vastaa kaasuun kunnolla, "röpöttää" ja yskii". Ensi vaikutelma on että tulppa tai sen johto on rikki. Tyhjäkäynti on kuitenkin ok, eli jaksaa käydä mutta kierroksiin ei vastaa heti vaan pienellä viiveellä. Autossa on laturi testattu ja säädin on uusittu pari vuotta sitten eikä autolla ole ajeltu kuin leimalle ja satunnaisesti kylällä, n. 800 km. Ja akku on uusittu keväällä. Aikaisemmissa keskusteluissa on mainittu latauksen valon palamisesta. Autossa samaa vikaa että pienillä kierroksilla ei pala mutta suuremmilla kuin jouluvalot. Autosähköliikkeessä kertoivat että virtalukkokin voi olla menossa rikki tai liittimet hapettuneita. Auto on seissyt viime kesän ja talven oikeastaan koko ajan ja olisi tarkoitus putsata kaasarikin ettei siellä ole tukkeutumia mutta jos vika siellä niin kuinka valot vaikuttavat käyntiin? Enään ei ole kesää jäljellä... Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted August 11, 2005 Share Posted August 11, 2005 Joku piuha just menossa poikki, eikä virta taho riittää kaikkeen? Akun plussajohto siis menossa, tai kenkä hapettunut ja koko peli toimii laturin varassa. Vaikuttaako kaasun määrä valoihin? Quote Link to comment
Guest heikkipa Posted August 13, 2005 Share Posted August 13, 2005 Akun kengät on puhtaat, johto ehjä päällisin puolin ja kunnolla kiinni eikä valot kirkastu/ himmene kaasun mukana. Oik. takavalo näköjään palaa nopeasti loppuun (vaihdettu 3 vko sitten). 1. Starttaus "pitkällä vieterillä, pytty kerrallaan" 2. nykiminen alkaa kun "vedättää" valot päällä. Sen jälkeen joskus myös ilman valoja 3. tyhjäkäynti ilman valoja-kaasu pohjaan-miettii sekunnin, paukahtaa 4. tyhjäkäynti valot päällä (käyntiääni muuttuu hieman epätasaisemmaksi)-kaasu pohjaan-latausvalo vilahtaa, ei aina nosta kierroksia kunnolla/ ollenkaan, paukkuu ja röpöttää, matka-ajossa nykii 5. tyhjäkäynnillä valo palaa-nostaa hieman kierroksia niin sammuu-jos nostaa lisää niin taas palaa 6. latausvalo sammuu kun painaa jarrua tyhjäkäynnillä Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted August 13, 2005 Share Posted August 13, 2005 Sähköissä taitaa olla varsin mystinen vika, mutta koneen ongelmat voi olla lähtösin toimimattomasta kiihdytyspumpusta, tai vuotavasta imusarjasta tai pakoputkesta. Taikka sitten jopa kaikki. Quote Link to comment
Guest heikkipa Posted August 29, 2005 Share Posted August 29, 2005 Nyt on kaasarin kalvot ja muut tiivisteet vaihdettu ja putsattu. Ja kyllä se lähti paremmin toimiin, kun vielä laitto yhden tulpanjohdon kunnolla paikalleen, heh heh. Mutta kone alkaa edelleen pätkiin kun laittaa valot päälle. Nyt kyllä vasta useamman kilometrin jälkeen ja paljon lievemmin, ei mene enään niskat poikki. Mutta kyllä **tuttaa. Putsasin sulakerasian kaikki johtoliittimet ja niiltä kahdelta releeltä kanssa. Mutta olisiko kenelläkään 6V (samassa ehkä on myös 12V) sähkökaaviota kun multa on se päässyt hukkumaan, mielellään suomenkielistä, tai jos tiedät mistä sitä voisi hakea, kerro....Täytyy käydä kaikki valojohdot + muut läpi vielä ennen lumia. Quote Link to comment
Guest Posted August 29, 2005 Share Posted August 29, 2005 Oireet olivat mulla hyvin samankaltaisia ja hävisivät kun vaihdoin 39-vuotta palvelleen puolan uuteen. Quote Link to comment
Guest fastghia Posted August 29, 2005 Share Posted August 29, 2005 Englanniksi kaavioita löytyy näin: http://www.google.com/search?q=vw+wiring+diagrams Suomeksi ei taida löytyä netistä? Quote Link to comment
Guest Raggare Posted August 29, 2005 Share Posted August 29, 2005 http://66.34.72.138/wiring/index.html lontootahan noissa ei paljon ole ku kuvissa vaan erivärisii viivoja ja laitteiden kuvia Quote Link to comment
Guest Kimmo Antikainen Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 Oireet olivat mulla hyvin samankaltaisia ja hävisivät kun vaihdoin 39-vuotta palvelleen puolan uuteen. Kannattaa myös mitata, minkäsuuruinen jännite puolalle asti pääsee. Voi olla, että johdossa tulee isokin häviö ja aika tuskin johtoa on parantanut... Quote Link to comment
-tipi- Posted August 31, 2005 Share Posted August 31, 2005 Kaverilla alkoi pätkimään isoilla kierroksilla kun laitto vilkut päälle yhtäaikaa ajovalojen kanssa, '63 6 volttisessa kuplassa. Vaihtoi kuluneet laturin hiilet uusiin, niin hävis vika. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.