Guest Kike&Päkä Posted June 25, 2013 Share Posted June 25, 2013 Autoni katsastaneella katsastusmiehellä on ongelma: pyyhkijien lepoasento on sulat ylös, liike siis ylhäältä oikealle alas ja takaisin ylös (kuskin näkövinkkelistä). Mitenkös tämä lepoasento saadaan alas? (varsin miehekäs ongelma siis) Luulen että pyyhkimien pyörimissuuntaa pitäisi muuttaa ja sulkien kiinnitystä pyörittävään akseliin hivenen muuttaa, mutta mitäs Te luulisitte??? Auto Kombiwagen 1975, fiksaus vasta suunnitteluvaiheessa, ei tietoa onko edes alkuperäiset pyyhkijän moottorit... Kiitos vinkeistä!! Quote Link to comment
-Alex- Posted June 25, 2013 Share Posted June 25, 2013 Kuulostaa niinkuin olisi moottorin pyörimisuunta väärä, tämä lienee onnistuu vaihtamalla johdotuksia sekä ruuvaamalla pyyhkimet irti vaihtaen ne eri asentoon. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted June 25, 2013 Share Posted June 25, 2013 Eiks toi oo nyt kuitenkin ihan oikeeseen suuntaan, mutta joku tökänny pyyhkijät väärään asentoon. Quote Link to comment
Tanhis Posted June 27, 2013 Share Posted June 27, 2013 Eiks toi oo nyt kuitenkin ihan oikeeseen suuntaan, mutta joku tökänny pyyhkijät väärään asentoon. Öö ei siis jos vain pyyhkiät siirtäisi niin silloinhan ne pyyhkisivät kivasti keulaa päälle laitettaessa. Eli eiköhän se vika olisi siellä moottorin päässä. Niin ja tietty kannattaa nostaa ne pyyhkijät pystyyn sen jälkeen kun noita moottori remppoja tekee ettei tosiaan pyyhkijät pyyhi sitä keulaa naarmuille rempan jälkeen. Saiko sen moottorista lähtevän varren kasattua väärinpäin? Quote Link to comment
Guest Kike&Päkä Posted June 30, 2013 Share Posted June 30, 2013 Juu, kiitos ehdotuksista. Katsastusmiehen mielipide vielä kysymättä mutta pyyhkijät nyt rauhoteltu lepoasentoon. Kun oli tottunut pystyasentoon, tuntuu nyt uusi elämä oudolta ja häiritsee ajoa, joten varokaa kun nähään. Korjausohjekirjojen antamien ohjeiden mukaisesti: pyyhkijän moottori irti vipuineen (onnistumiseen vaadittiin kojelaudan päälliosan ja varsinaisen kojelaudan irroitus, löysästi siihen roikkumaan niin että esim. ratista kun otti epähuomiossa kiinni niin meinasi särkyä koko auto); koska vivusto oli väärässä asennossa sitä piti muuttaa "eri asentoon" ja tökätä testimielessä paikoilleen (oisko se nyt vaatinut semmoiset 5 - 6 - 7 testiä); lepoasento saavutettu (aikaa kului 4 tuntia purkamisesta kasaamiseen, vaikeusaste: helppo jos osaa). Uuden topiikin aihe olisikin ohjauskolumnissa olevan mötikän (jossa virtalukko viikset jne) valuminen pikkuisen liian alas jolloin töötin kontaktiläpyskä ei ota kiinni ratin alapintaan, seurauksella että tööttäily on loppunut. Mikähän on tuon mötikän kiinnitysmetodi tuohon ratinpylvääseen?? Siinä mötikässä on alhaalla semmonen ihme kolo josta näkyy pyöreä jonkinsorttista säätöä varten oleva "mutteri" pohjalla, mutta ei löysty eikä kiristy normityökaluilla pyöreytensä vuoksi... Korjausoppaista ei nopealla vilkaisulla selvinnyt. Joka tapauksessa, kiitos!! Rohkaisen korjaamaan näkökentän häiriöitä itse! Quote Link to comment
Guest Kike&Päkä Posted June 30, 2013 Share Posted June 30, 2013 ...ja vielä selvennystä: moottori suostui siis vaihtamaan aloitus/lepoasentoa kun vivut vaan käänsi eri asentoon. Onko tuommoinen moottorin ominaisuus vai vika, ken sen tietää. Oman lisämausteensa hommaan antaa vielä se, että ääriasento ei olekaan ihan sama kuin lepoasento, eli pyyhin ei pysähdy ääriasentoon lasin reunaan vaan nousee nyt ylös 10 cm käytyään ääriasennossa... odotan iloisena katsastusmieheltä motkotusta. Edelleen lisävinkit tervetulleita pyyhkimien asiantuntijoilta. Quote Link to comment
Guest vehkis1983 Posted July 3, 2013 Share Posted July 3, 2013 Ihme katsuri kyseessä. Kannattaa ensi kerralla kyllä vakavasti harkita konttorin vaihtoa. Itsellä ei tainnut inssi edes kokeilla pyyhkimien toimintaa.. Quote Link to comment
Tanhis Posted July 3, 2013 Share Posted July 3, 2013 Ihme katsuri kyseessä. Kannattaa ensi kerralla kyllä vakavasti harkita konttorin vaihtoa. Itsellä ei tainnut inssi edes kokeilla pyyhkimien toimintaa.. Pyyhkijöiden toiminta ja esteetön näkokenttä ovat kumminkin aika oleellisia turvallisuusnäkökohtia eli ei se ole katsastajan vittumaisuudesta kiinni. Mutta jos rupeaa siittä motkottamaan että pyyhkijät ovat 10cm lasin alareunasta ylhäällä niin se alkaa menemään jo vittumaisuuden puolelle. Quote Link to comment
Guest Kike&Päkä Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 ... ja edelleen itse itseäni neuvoen: http://thelatebay.com/index.php?threads ... ght.23892/ ensin pitää yrittää ilman varkaudenestopultin tuhoavia porauksia, jos vaan muista kohdista löysyttelis ja kiristäis uudelleen Quote Link to comment
Tanhis Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 ... ja edelleen itse itseäni neuvoen: http://thelatebay.com/index.php?threads ... ght.23892/ ensin pitää yrittää ilman varkaudenestopultin tuhoavia porauksia, jos vaan muista kohdista löysyttelis ja kiristäis uudelleen Tästä propsit että laitat löytämäsin vastauksen muidenkin nähtäväksi. Quote Link to comment
Guest Kike&Päkä Posted July 19, 2013 Share Posted July 19, 2013 ... ja vielä loppukaneettina: virtalukkokotelon kiinnityspultti tosiaan piti kuin pitikin rikkoa (torx-meisseliä pienellä vimmalla pultinkantaan upottamalla) ja sitten korvata uudella pultilla. Vaikeusaste: nolla (kun Makkonen teki) nyt vilkutkin palauttaa (useimmiten) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.