Jump to content

kaasuttimen säätö solex 31 pict 4


Recommended Posts

Posted

ensin tietenkin perusasiat kohilleen, eli sytytyksen säätö, venttiilien säätö jne..

miten tuo oikeaoppinen säätö menikään tuohon kaasutin malliin?

kyseessä ihan vakio 1300 -73 kone.

  • 7 months later...
Posted

31 pict 4 kaasari kyseessä, ja kysymys kuuluu, että kuuluuko kiihdytyspumpun suihkia bensaa koko kaasuläpän avautuman ajan?

Omassani kun pumppu ei suihki kuin n. puolet läpän avautumasta. Oon koittanut säädellä eestaas sitä säätöä kaasuläpän akselin juurelta, mutta ei se vaikuta muuhun kuin että missä kohtaa pumppu antaa polttoainetta.

 

Korjaussarja on asennettu kaasariin 1.5v sitten, jossa luonnollisesti tuli myös uusi kalvo kiihdytyspumppuun. Pumpun vivustossa ei myöskään kauheasti välyksiä ole.

  • 3 weeks later...
Posted

31 pict 4 kaasari kyseessä, ja kysymys kuuluu, että kuuluuko kiihdytyspumpun suihkia bensaa koko kaasuläpän avautuman ajan?

Omassani kun pumppu ei suihki kuin n. puolet läpän avautumasta. Oon koittanut säädellä eestaas sitä säätöä kaasuläpän akselin juurelta, mutta ei se vaikuta muuhun kuin että missä kohtaa pumppu antaa polttoainetta.

 

Korjaussarja on asennettu kaasariin 1.5v sitten, jossa luonnollisesti tuli myös uusi kalvo kiihdytyspumppuun. Pumpun vivustossa ei myöskään kauheasti välyksiä ole.

Edelleen olisin tätä tietoa vailla.. Pumppua kun säätää niin että suihkaisee heti kaasuläppää avatessa, toimii auto alle puolella kaasulla todella hyvin, mutta puolenkaasun jälkeen miettii todella pahasti. Pumppua jos löysää, että suihkaisee vasta, kun kaasuläppä on jo jonkin verran auki, toimii puolenkaasun jälkeen suht hyvin, mutta alakierroksilla tyhjäkäynniltä kaasua avattaessa miettii taas..

Posted (edited)

Hei pumppu suihkii kaikissa asennoissa kun kääsuläpän asentoa muutetaan, alluksi enemmän ja lopuksi vähemmän. Lisäksi kiihdytydpumpussa on lämpösäätö, mikäli on enää paikoillaan ja tooimii. Lämpötilan mukaan ruiskutus säätyy 1.3-2.0 cm-3 välillä koko kaasuläpän aukaisumatkalla..Laita vaan lisää ruiskutusta kokeeksi.Tuon minimin ja maksimin mittaus vaatii lämpöelementin lämmittämistä ja jäähdyttämisätä. Itsellä samantyyppinen moottori tosin pict-3 kaasuttimella, ja tuo moottorin stumppaaminen on lähinnä ominaisuus.Sitä olematonta vääntöä tulee vasta 3000 kieroksella.Yksi tärkeä asia on kaasuttimen ja jakajan yhteensopivuus, ne pitää olla suunnilleen saman viikon valmisteita.http://www.ruddies-berlin.de/solexPICT.htm takana kaasuttimen tietoja jatuossa osa yhteensopivuuslistasta. http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?p=6400513

Edited by hpa
Posted (edited)

Hei pumppu suihkii kaikissa asennoissa kun kääsuläpän asentoa muutetaan, alluksi enemmän ja lopuksi vähemmän. Lisäksi kiihdytydpumpussa on lämpösäätö, mikäli on enää paikoillaan ja tooimii. Lämpötilan mukaan ruiskutus säätyy 1.3-2.0 cm-3 välillä koko kaasuläpän aukaisumatkalla..Laita vaan lisää ruiskutusta kokeeksi.Tuon minimin ja maksimin mittaus vaatii lämpöelementin lämmittämistä ja jäähdyttämisätä. Itsellä samantyyppinen moottori tosin pict-3 kaasuttimella, ja tuo moottorin stumppaaminen on lähinnä ominaisuus.Sitä olematonta vääntöä tulee vasta 3000 kieroksella.Yksi tärkeä asia on kaasuttimen ja jakajan yhteensopivuus, ne pitää olla suunnilleen saman viikon valmisteita.http://www.ruddies-berlin.de/solexPICT.htm takana kaasuttimen tietoja jatuossa osa yhteensopivuuslistasta. http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?p=6400513

Pystyykös sitä ruiskutuksen määrääkin säätämään jostain? Siinä läppäakselin juurella olevasta säätöruuvista kun säätää, niin se muuttaa vaan sitä ruiskutuksen alkamis ajankohtaa, ei määrää. Jos säädän siitä että alkaa suihkimaan heti kun läppää avataan, ei se suihki enää lainkaan puolenkaasun jälkeen. Jos taas säädän että suihkii puolenkaasun kohdallakin, niin se ei ala suihkimaan kun vasta läpän jo jonkinverran auettua..

 

Lämpöelementti on paikallaan siinä kohokammion pohjassa, sitä en tiedä toimiiko se. Toimiikos kaasari jos ruuvaan sen lämpöelementin pois ja tulppaan reijän normi pultilla?

Edited by 1st
Posted

Kyllä ne mun mielestä noin ovat. Pitää tarkastaa vielä kuhan tässä ulos jaksaa lähteä.. Mutta kyllä ne vivustot yms. Liikkuu koko läpän avautuman, mutta sen tietyn kohdan jälkeen sieltä suutinputkesta ei enää vaan tule polttoainetta.

Jos läpän kääntää täysin auki ja siitä hieman kiinnipäin ja uudestaan auki, niin putkesta ei tule yhtään bensaa. Mutta jos saman liikkeen tekee siinä alle puolen läpän avautumalla niin ainetta tulee kyllä.

 

Lämpöelementin irroittamisella meinasin vaan että näkisi vaan vaikuttaako se siihen ruiskutuksen määrään. Pitänee tänään kokeilla, siitähän se on helppo pyöritellä auki.

Näkeekös siitä lämpöelementistä irrallaan ollessa jos jäähdyttää ja lämmittää sitä, että toimiiko se?

Posted

Lämmittele elementtiä aluksi paikoillaan  vaikuttaako kiihdytyspumpun tuottoon. Irrallaan lämmittelystä ei tietoa, voi purkautua.

Posted

Irtaallaan kuumailmapuhaltimella lämmittelin sitä, siellä sisällä oleva osa työntömitalla mitaten liikkui parisen milliä, eli kaipa se toimii. Myöskin itse pumppua testasin ilman elementtiä, ei tuo vaikuttanut asiaan..

Hieman hankala selittää mutta se kiihdytyspumpun varsi, mikä on kalvossa kiinni, niin ei sen n.puolenkaasun jälkeen enää ees liiku, eli se on pohjassa jo siinä kohti, eli ei sen varmaan kuulukaan suihkia enää sen jälkeen.

Kaipa se kunnossa sitten on, säädin nyt kokeeksi silleen että kaasuvipu aukeaa reilun 10mm siitä ryypyn porrastetusta levystä ennenkuin alkaa suihkimaan, silleen se ainakin puolenkaasun jälkeenkin antaa vielä pikkasen huikan. Nyt tosin nykäisee siinä liikkeelle lähtiessä, kun ei heti saa huikkaa. Kunhan käyn taas koeajolla niin selviää miten käyttäytyy maantieajossa..

Posted

Mysteeriö. Kiihdytyspumpun kalvokin on oikea, kun siihen ei muut sovi.Onko kalvon takana varmasti jousi paikoillaan? Tuon kaasuttimen kanssa imusarjassa pitäisi olla tupla lämmitys pakosarjoista.Varmaan kannattaa sitä huikkaa säätää tulemaan heti lähdettäessä.Vaikea löytää toimivaa verrokkia, tuo kaasutin tui vasta -74 vuosimalliin.

Posted (edited)

Kyllä kalvon takana jousi pitäs olla niinkuin kuuluukin, muistelen ainakin sen siellä olevan, kun 1.5vuotta sitten korjaussarjan asensin.
Nyt tolla säädöllä että ei anna heti alussa huikkaa niin toimi(ainakin eilisellä ajolla) maantiellä melko hyvin, mutta liikkeellelähtiessä nykäisee. Antaa olla nyt toistaiseksi noin jos vaan pelaa.
Tuplalämmityksiä imusarjassa ei tosin ole. Se esilämmityskanava oli täysin tukossa kun viimetalvena tiivisteitä vaihtelin. Sain sen osittain auki rautalangalla rassaamalla, ei se esilämmitysputki tosin ajossa kauheasti kuumene, kärsii koskea pidemmänkin ajon jälkeen kädellä.
Voiko se osittain tukossa oleva esilämmityskanava vaikuttaa jo alle 15 lämpöasteessa toimimiseen? Lisäksi vielä että imuilman esilämmityksen käänsin kokoajan auki olevaksi, kylmää ilmaa hengittävänä ei toimi näinkään hyvin..

Hieman ohi aiheen meni nyt jo tää keskustelu, mutta kaasariin liittyvää keskustelua kuitenkin :)

 

 

 

Edit: Tuli mieleen vielä, että aikanaan korjaussarjaa asentaessani en uusinu sitä kalvoa, mikä on siinä ryypyn kupeella, onko se nyt se "pulldown-kalvo" niin vaikuttaako se vaan ryypyn toimintaan, vai voiko aiheuttaa ongelmia myöskin ajossa?

Edited by 1st
Posted (edited)

Pulldown-kalv oottaa ryyppyä pois kaasuläppää äkillisesti avattaessa ja sen huono kunto huonontaa vuodon takia käyntiä myös ajossa.Tuhon imusarjaan kuuluisi pict-3 kaasutin, ja imusarjan esilämmitys vaikuttaa aina kaikissa lämpötiloissa.Kaasuttimeen tuleva lämmitysilma oitäisi tulla lämpösäätöisen ilmanpuhdistimen kautta.

Edited by hpa
Posted (edited)

Pulldown-kalv oottaa ryyppyä pois kaasuläppää äkillisesti avattaessa ja sen huono kunto huonontaa vuodon takia käyntiä myös ajossa.Tuhon imusarjaan kuuluisi pict-3 kaasutin, ja imusarjan esilämmitys vaikuttaa aina kaikissa lämpötiloissa.Kaasuttimeen tuleva lämmitysilma oitäisi tulla lämpösäätöisen ilmanpuhdistimen kautta.

Juu pitää purkaa kaasaria jossakin välissä ja vaihtaa se pulldown kalvo sinne myöskin(siinähän joutunee ryyppyläpän irroittamaan kaasarista, koska se kalvon tanko ei muuten mahdu tulemaan pois). Ei se vanhakaan rikki tainnut olla, mutta kaiken varalta kuitenkin.

 

Ilmanputsarissa oli se alipaine-termostaattisysteemi, mutta omasta mielestä se ei toiminut oikein,(letkusta kun imi itse, niin vastusta ei tuntunut lainkaan, vuoti siis tavallaan läpi) alipainelähdön kun tulppasin imusarjasta niin nykimiset hieman väheni.

Edited by 1st

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...