Jump to content

Vaihdelaatikko kiihdytyskäyttöön VW typ1


Recommended Posts

Te asiansa osaavat, kertokaatte mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon ja minkälaisilla materiaaleilla kannattaa lähteä asian kanssa etenemään?

 

Välitykset myös kiinnostaa millaisia olette käyttäneet ja millaisilla rengashalkasioilla. Aikakortit / loppunopeudet ja se mystinen 60jalkaa aika.

 

Linkkejä hyvistä osista myös tarve.

 

Mendeolaa ei ole tarves.

Edited by Jarmo Lummi
Link to comment

Jarmo, sullahan on omaa kokemusta aiheesta enemmänkin. :-)

 

Sen mitä olen muiden varttimailileikkiä seurannut, niin hyvät kuoret on pakollinen lähtökohta. Ei saa posket pullistua ja kuoret haljeta. Oletan, että kuplan swing-lootasta on kyse.

 

Mulla on 3.78, 2.36, 1.57 ja 1.09 välitykset ja 3.875 perä quaifen lukolla. Mutta tarkoitus ei ole ajaa varttimailia.

 

t. Mika

 

rhino-case-with-logo3-290x300.jpg

Edited by mikan
Link to comment

Loodat

 

Joskus 1990-1997 välillä oli jokkisvälityksii käytössä mutta niissä oli omat murheensa silloin laatikoiden hajoillessa 245 katurenkailla useampaanki otteeseen mutta 12,5sek ja tietotaidon lisääntyessä muuttui ajatus vahvempien hyväksi todettujen suuntaan ( Isot pojat sillo kertoi ). Tais Hese ajaa 12,5sek ajan joskus 1997 kitkarenkailla tai jotain sellasta väkevää? Sitte alettiin FTC ja Berg rattaiden kanssa muistaakseni. ( Pihlajasaarelta alkuajan lootaa, JP myös möi meille jonku loodan josta kehiteltiin yms. ). Hommattiin uusia osia jonku ollessa matkoilla Jenkkiläs tai asui siellä ( Suomiäijjä pääkaupunkiseudulta tms? ). Vakio kuoriin 4,125 perämurikalla, 1 = 3,78vahva, 2 = 2,21 vahva, 3 = 1,7 ja nelonen 1,39 tai 1,31. ja silloin oli neulalaakerit pakattu irtoneuloilla pitkillä, välykset sorvattu prässätty minimiin( 0,02-0,05mm ), vaihteensiiroa vahvistettu ja välykset minimiin, bergin välitetty keppi, vahvat posket, sway a wey ja Karpiola vedon siirrossa pyörille ja asvalttiin. estex M+S BF Goodrigh 245 x 50 x15 M&H 235 55 15 meni 11,88sek joskus 2001, sitte oli M&H G60 ja siitä si kohti MickeyThosson linjaa 10,5 x 26 x 15 yms..

Rino kuoret, binjon laakerin cromoly tuki, vahvat posket, Wedlet rattaina, Libertyn suorakytkyt, pakatut neulat, teräs vaihteensiirto, bergin keppi, spooli, ... 3,88 perävälitys, 4,11 ykkönen, 3,46 kakkonen, 1,7 kolmonen, 1,39 nelonen ja 196kmh loppunopeutta. Uutta kisalootaa ajatus SF pyörän rattailla suorakytkynä ja sopivilla välityksillä kehitellen.

 

Laatikko jumppa on senverta epämiellyttävää ja aikaavievää ettei lähtöjen välissä tai kisojen välissä useinkaan viiti eli sen myötä kehiteltävä ja rakenneltava kunnollisia vaihteistoja kiihytyskäyttöön ja myös katukiihdytyskäyttöön vaikka pienellä kompromissilla.

Laatikon hajoaminen täydestä vedosta on myös saanut täys konerikkojakin aikaiseksi sekä kytkimien hajoamisia ja ympäriämpäriki on laitteita menny yms.

 

Katulootaan 4,375 tai 4,125( yleinen ja kestää ) ja tai harvinaisempi 3,88 perä  3,78 vahva 1vaihde, 2,25 kakkonen vahva, 1,6 kolmoen ja 0,82 nelonen ajatuksella 195/65/15 --- 205/89/15 takarengastuksen koolla saa kiihtyvyyttä sekä vauhtia ja silti vielä maantieajettavuuttaki. Vahvat posket / poski, vahvat vetarit, pinjoni tuki, diffi, vahvat kuoret tai vakio, kunnon tuenta laatikolle ja pohjalevyn haarukalle jossa kone / loota on sekä kunnon iskarit/jouset coiloverit joilla perän pompotus ja vaihteistojen hajoaminen myös vähemmälle yms.. joo siis kyse oli Swing ja typ1 loodasta.

 

Oha niitä vahvoja typ2 lootia joista tekemällä myös typ1 laitteeseen mutta ei nyt ihan dix ja däx mee si kaikki kohalleen kuin Strömsöössä.

 

Voi olla että muistan kaiken väärin ja kirjootellu puutaheinää mutta ajatusta asiaan jotta vaihdevälityksillä ne aikakortit ja VW ylivoimaa yllä pidetään ainaki vaparipuolella ryhmässä A tai jotain ...

Link to comment

Laatikon ja aisojen tuenta meinas tosiaan unohtuu. Lisäksi moottorin takatuki on avuksi estämään pomppimista, joka tekee perästä helposti silppua.

Mulla olis myös ollut 0.89 nelonen "matka-ajoon", mutta päädyin sitten vähän tiuhempaan 1.09:iin.

 

t. Mika

Link to comment
  • 8 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...