Jump to content

VW -58


Recommended Posts

Alkoi tänä keväänä nuo järjettömät hitsausprojektit nyppimään jälleen kerran. Erilaisia autonmyynti foorumeita tuli selailtua pitkin kevättä ja tulihan sitä käytyä useampikin (6) kuplaa toteamassa omiin tarpeisiin sopimattomiksi. Vajaa kolmeviikkoa sitten ruokatunnilla selailin taas kerran myynnissä olevia kuplia ja tämä sattui osumaan silmään ja vielä omassa kotikaupungissa.

 

post-403-0-08387500-1402861321_thumb.jpg

post-403-0-87153700-1402861368_thumb.jpg

 

Vuosimalli on siis 1958, valmistettu huhtikuussa. Auto on viettänyt tähänastisen elinkaarensa käytännössä kokonaan Vaasan läänissä, orkkis rekisteröintikirja tuli auton mukana. Kuulopuheiden mukaan auto on seissyt Pietarsaaressa viimeiset 15 vuotta ladossa, josta se on tänäkeväänä ostettu pois, laitettu ajoon ja sen jälkeen myyntiin. Minulle tämä tuli yhden välikäden kautta.

Autossa on varsin hyväkuntoinen kori ja pohja. Maalipinta saisi olla parempikin, mutta toisaalta ei haittaa kulkua yhtään. Onkohan tämän ikäisessä kuplassa värikoodia merkittynä missään päin autoa? Tai osaako joku kertoa tämän värikoodin?

 

post-403-0-04467900-1402861719_thumb.jpg

 

Sisältä auto on kulunut, mutta ihan asiallinen. Kattoverhoilu menee jossain vaiheessa vaihtoon. Lattian kumimatot on myös aika haperat. Ovipahvit on ehjä ja siistit, hieman likaiset ainoastaan.

 

post-403-0-76292400-1402861846_thumb.jpg

 

Moottorina sykkii orkkis 1200-kuutioinen kone, moottorinnumero täsmää huhtikuuhun 1958. Kone tuntuu olevan varsin hyvässä kunnossa, käy todella nätisti. Ei vuoda öljyä ja vääntää ihan kuten pitäisikin. Vääntöä tosin tuli huomattavasti lisää, kun säädin sytytyksen kohdilleen. Ostohetkellä sytytysennakko oli tasan 0.

 

Tämä ei nyt oikeastaan mikään projekti ole, mutta kaikenlaista huolto ja korjaustoimenpidettä tällekin on jo tullut tehtyä. Esim. jarruremontti tuli tehtyä viikko sitten, kummasti tuli ajonautintoa lisää, kun takajarrutkin alkoi toimimaan kuten pitäisikin. Takajarrut jäi jatkuvasti päälle makaamaan. Letkujen ja sylinterien vaihdon jälkeen tämä ongelma poistui.

 

post-403-0-98404800-1402862305_thumb.jpg

 

Etuluukun alta löytyi alkuperäinen tunkki omalta paikaltaan sekä minulle oudonnäköinen pissapojan nestesäiliö. Ilmeisesti sekin on ihan orkkis.

Mustat kilvetkin tuli tähän tilattua alkuperäisellä tunnuksella joka onneksi oli vapaana.

 

Varsinaisesti en ole koskaan itse ihaillut mitenkään näitä vanhempia originaaleja kuplia, mutta jostain syystä tämä päätyi meille. Alle kolmessa viikossa on tullut jo 500 kilometriä ajettua ja varmasti tulee lisääkin. Autoa ei ole tarkoitus museoida eikä säilyttää tallissa katseilta piilossa vaan tämä hankittiin kesäksi ajoa varten. Siihen käyttöönhän autot on aikanaan rakennettu.

 

Nyt on autoon vaan ilmaantunut kiusallinen vaiva, jonka korjaaminen saattaa olla yksinkertaista tai sitten ei. Akku tyhjenee ajossa! Sikäli ihmeellistä, koska laturi kuitenkin lataa. Tosin latausjännite laturilla on lähes 1 voltin korkeampi kuin akulla. Onko kenelläkään ollut vastaavaa vaivaa? Sähkökaaviota tutkiessani ajattelin aloittaa vian hakemisen laturilta startin kautta akulle menevästä johdosta ja sen liitoksista. Olenkohan ihan hakoteillä tässä? No, kunhan tästä ehtii tutkimaan, niin eiköhän se sähkövian aiheuttajakin jostain löydy.

Edited by jtor
  • Like 2
Link to comment
  • 2 weeks later...

Nyt on vihdoinkin latausongelmat selätetty tai ainakin siltä tuntuu. Vanha akku ei sitten ottanut enää virtaa vastaan. Vaihdoin akun, vika ei korjaantunut. Tämän jälkeen puhdistin hapettumat laturilta startin kautta akulle menevän johdon liittimistä. Vika ei korjaantunut, hieman kylläkin lataus parani. Tämän jälkeen otin metsälöytö koneestani lataussäätimen ja vaihdoin sen autossa paikalla olleen tilalle. Homma alkoi toimia. Nyt lataa. Vähän jäi mietityttämään oliko säätimessä sitten vika? Säätimeltä mitattuna kuitenkin näytti lataavan. Jälkeenpäin tuli vielä sellainen mieleeni, että säädin oli todella löysässä laturin päällä. Kysymys, maadoittaako säädin laturin runkoon? No, pääasia on, että nyt toimii ja ajot jatkuu.

 

Mustat kilvetkin saapuivat ja kyllähän ne pukee autoa huomattavasti paremmin kuin valkopohjaiset.

post-403-0-23059100-1403900257_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
  • 9 months later...

Ajokausi avattu. Lataus pelaa vihdoinkin kunnolla. Kiitos Åkelle latureista, joista sain kasattua yhden hyvin toimivan. Starttimoottori tuli myös vaihdettua parempaan, toimivampaan.

Syksyn viimeisenä ajopäivänä hajonnut kytkin päivitettiin uuteen talven aikana ja moottoriin tehtiin perushuoltoa.

Nyt on sitten uusi pieni ongelma. Aina välillä kun painaa kytkimen pohjaan, alkaa kuulua ihmeellinen ulina koneesta. Kun kytkintä hieman päästää pohjasta ylöspäin ääni vaimenee. Osaako joku kertoa johtuuko ääni kytkimestä, kaikki osat siinä on uusittu ja mielestäni se ei ole painelaakerin ääni, vai onko koneessa oleva päittäisvälys äänen aiheuttaja? Päittäisvälystä on aika paljon.

Ääni alkoi vasta kun moottori oli lämmennyt.

post-403-0-79054500-1428691548_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...