Neanterdaali Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Tervehdys! Uusi kupla harrastaja ilmoittautuu! Ostoilmoitukseni varmaan useampikin huomasi ja paljon ystävällisiä yhteydenottoja ja neuvoja hankintaan tulikin. Itse en ollut ihan varma millaista projektia olisi ollut järkevä aloittaa, sekin selkiytyi hyvien neuvojen ansiosta. Elikkäs koko talven seurasin kaikkia mahdollisia myyntipalstoja ja vuosimalli oli hakusessa 1967 ja vanhempi, johtuen korimallin silmää miellyttävyydestä. Raahesta sitten sellainen huhtikuun lopussa löytyikin, homma meni muistaakseni sillätavalla että ilmoitus ilmestyi lauantai aamuna klo. 10.11 ja olin sunnuntaina kuplaa katsomassa ja kaupat sovittiin. Seuraavana perjantaina traileri vuokralle, ystävä kyytiin ja keula kohti Raahea uudelleen. Itse asustelemme Maaningalla joten matkaa kertyi viikkoon toistatuhatta kilometriä hankinnan tiimoilta mutta se kannatti. Ohessa kuvia noutomatkalta, se sujui hyvin. Kupla oli katsastettu viimeksi 1998 ja poistettu rekisteristä 2003, tämä selvisi kun pysähdyimme matkalla konttorilla selvittämässä uudelleen rekisteröintiä miten se tapahtuu. Yllätys oli suuri kun tiedustelin onko alkuperäinen rekisterinumero vapaana ja olihan se, kysyttiin että laitetaanko kilvet tilaukseen ja mielessä kävi tuossa vaiheessa että onkohan miten kallista tilata "täsmäkilvet" niin yllätys oli suuri: 18 euroa!! Siellä ne nyt odottavat konttorilla katsastusta kunhan Hermannin saa ajokuntoon. Itse autosta: se on hyväkuntoinen loppusuoralla oleva projekti, ruosteet mitä on ollut on paikattu, pohjalevyn puolikkaat vaihdettu uusiin, massattu ja maalattu koko auto! Koneeseen on vaihdettu uudet laakerit, sylinterit hoonattu ja uudet männänrenkaat. Kone on nostettu paikoilleen ja vaihe on se että tutustutaan ruuvien ja johtojen paikkoihin. parit kuvat lisää Toukokuu ja kesäkuu hurahti muissa hommissa rakennuspuuhissa täällä kotosalla, 10 vuotta hartiapankilla tehty tätä loppuun, autotalli on vielä kesken mutta toivottavasti tänä kesänä saan tehtyä loppuun. Hermanniin lähinnä joittenkin puuttuvien pisteosien hankkimista, putsailua (jota ei ollut juuri ikkunan pesemistä pahempaa) ja yleistä tutustumista aiheeseen. Sellaisen yleishavainnon olen tehnyt tästä Volkkari harrastaja porukasta että apua saa kun kysyy, varaosia löytyy hyvien neuvojen kanssa ja yleensäkin erittäin mukavia ihmisiä. Ainiin tulihan sitä käytyä myös VW Openissa, oli mukava tapahtuma. Nyt osat suunnilleen kasassa, ei paljoa tarvinnut hommatakaan ja tänä aamuna ensimmäistä kertaa oikein aamulla aikainen herätys, aamupala ja intoa puhkuen talliin kuplan kimppuun klo. 7.15 ja eka hommana oli vaihtaa laturi jalka 90 mm mukaan, tässähän on 105 mm laturi ilmeisesti alun perin (on 6 v sähköillä ja meinaan pitääkin) siis nyt paikoillaan 90 mm laturi. Nooo ei mennyt ihan kuin Stromsössä. Lautavirityksellä sain laturin pysymään pyörimättä, 36 mm hylsy hommattuna ja intoa puhkuva harrastaja: ei lähde ruuvi takaa irti??? Tuota tuota puntari näytti tänä aamuna 138 kiloa meikäläiselle joten ei ollut kiinni väännöstä mutta usko loppui siihen kohtaan kun puhallinkoppa heilui jo uhkaavasti ja olin jostain lukenut että sitä ei kannata hirveästi heilutella koska siellä on myös öljyn lauhdutin. Kävin hakemassa kameran ja ohessa kuva tapahtuma paikalta Hetken mietin että mitäs nyt ja sitten syntyi päätös että en ala särkeä mitään, nyt kirjoittamaan sitä aiottua projektikertomusta, harrastamistahan se on tämäkin. Eli nyt tarvitsen (jo) apua, millä laturi lähtee irti, irrotanko koko puhallinkopan, onko vaikea homma ja sitten ruuvipenkissä vai mitä suosittelette? Muuta mitä on tapahtunut niin toiset vanteet on hommattu, hiekkapuhallettuna ja sinkki maalissa odottavat alkuperäisen maalauksen mukaista väriä, sitäkin mietin että maalaus hyvälaatuisella lakkapensselillä vai ruiskullako yritän, millaisia kokemuksia teillä on asiasta? Ruisku ja kompura harrastelija tasoa ja ei taitoa... Toinen kysymys liittyy lampun tiivisteisiin, vaihdoin lamppuihin uudet sisätiivisteet kun poistin lampuissa olleet silmäluomet mutta ulompaa uutta tiivistettä paikoilleen laittaessa tuli sellainen vastaan että tuntuuvat kovasti pinnistävän vastaan ja varsinkin lampun yläkiinnityskohta tuntuu haasteelliselta saada istumaan hyvin? Laitan vielä loppuun sekalaisia kuvia kun itse ainakin tykkään seurata projektikertomuksia jossa on paljon kuvia, kuvaa kertoo enemmän kuin tuhat sanaa terveisin Mike Quote Link to comment
Neanterdaali Posted June 29, 2014 Author Share Posted June 29, 2014 (edited) Non niin, muuta ruuvaamista, syönti, nokkaunet ja palstan lisätutkiminen ja lopulta laturi irti eli etupuolelta vaan kaikki loputkin osat irti. Löytyikin oikein hyvät ohjeet, taisi olla Mesikämmen ja Nordbling asialla. Osien puhdistus ja sauna lämmite, jatkuu seuraavassa numerossa. Olikin muuten ihan hyvä että joutui myös imusarjan irroittamaan, oli jäänyt toiselta puolelta löysälle kasattaessa. Millaiset tiivisteet sinne tulee väliin vai onko se ihan vaan ruuvien kiristyksen voimalla tiivis? Edited June 29, 2014 by Neanterdaali Quote Link to comment
vwagen Posted June 30, 2014 Share Posted June 30, 2014 Kupari"asbesti"tai alumiini"asbesti" renkaat,puristuvat niin tiukasti paikalleen että paikallaan olevia alumiinisia ei helposti huomaa, ne täytyy kuitenkin kaivaa jollain piikillä pois ja laittaa uudet tilalle. 1 Quote Link to comment
Neanterdaali Posted June 30, 2014 Author Share Posted June 30, 2014 Kiitoksia vastauksesta! Ajattelinkin että olikohan kasausvaiheessa unohtunut ne tiivisteet sieltä pois kun en oikein tiennyt mitä etsiä, mutta siellähän ne todennäköisesti ovat, täytyy huomenna tutkia. Quote Link to comment
Neanterdaali Posted July 27, 2014 Author Share Posted July 27, 2014 (edited) atk harjoitusta... Edited July 27, 2014 by Neanterdaali Quote Link to comment
Neanterdaali Posted July 27, 2014 Author Share Posted July 27, 2014 (edited) Hieman päivitystä: vanteet oli hiekkapuhallettu ja tarkoitus oli maalata ruiskulla ulkona tavallisella kompuralla. Siinä kävi sitten sillä tavalla että maalasin vanteitten valkoiset osat hyvälaatuisella lakka pensselillä kertaalleen ja tulos oli, noh, kohtalainen. Ei nimittäin ruisku enää toiminutkaan muutaman vuoden tauon jälkeen, tukossa oli. Täytyy hommata hienompaa hiekkapaperia, hioa vanteet kevyesti ja eikun uudelleen maalaus, kuivatus välissä, teippaus ja sitten mustat osat. Käyttöautoa tekemässä ollaan. sitten pääsin jatkamaan koneen kasausta, entiset imusarjan tiivisteet olivat tosiaankin hankalat erottaa mutta ohjeitten mukaan ne sieltä lähtivät ja uutta tilalle. semmoinen kysymys vaan tänään heräsin kun laitoin kaasarin paikoilleen voiko tuo kaasuvaijerin kiinnitys olla noin yksinkertainen että putkessa puhallinkotelon läpi ja kiinnitys kaasariin?? Sitten pari kuvaa tästä loman alusta: toinen on Mobiliasta Tampereelta ja toinen autosta trailerilla. Edited July 27, 2014 by Neanterdaali Quote Link to comment
Neanterdaali Posted October 4, 2014 Author Share Posted October 4, 2014 (edited) Tervehdys! Kesä meni älyttömän nopeasti, projekti on edistynyt ja pääpiirteissään tilanne seuraava: puuttuu kone puolelta kaksi virta johtoa laturin latauksen säätimeltä (meniköhän termi oikein?) astinlautojen nouto matkahuollosta ja paikoilleen laitto (kiitos VWagen astinlaudoista) ja sittenhän se olisi se kriittinen hetki eli bensaa tankkiin eka kertaa 14 vuoteen ja käyntiin kokeilu! Sähköjen kanssa vaan noitten johtojen osalta pientä arvontaa mikä menee minnekin kun niitä johtoja ei ole vielä olemassakaan, eli kaksi tyhjää johdon paikkaa säätimessä mutta eiköhän se siitä :-) Kuvatuksia yritän taas siirtää koneelle kun onnistuu. Edited October 4, 2014 by Neanterdaali Quote Link to comment
tolvana Posted October 4, 2014 Share Posted October 4, 2014 http://www.fvwa.fi/kupla/209-tasavirtalaturin-kytkenta 1 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.