Jump to content

Kupla 1967 Hermann


Recommended Posts

Tervehdys!

 

Uusi kupla harrastaja ilmoittautuu!

 

Ostoilmoitukseni varmaan useampikin huomasi ja paljon ystävällisiä yhteydenottoja ja neuvoja hankintaan tulikin.

Itse en ollut ihan varma millaista projektia olisi ollut järkevä aloittaa, sekin selkiytyi hyvien neuvojen ansiosta.

Elikkäs koko talven seurasin kaikkia mahdollisia myyntipalstoja ja vuosimalli oli hakusessa 1967 ja vanhempi, johtuen korimallin silmää miellyttävyydestä.

Raahesta sitten sellainen huhtikuun lopussa löytyikin, homma meni muistaakseni sillätavalla että ilmoitus ilmestyi lauantai aamuna klo. 10.11 ja olin sunnuntaina kuplaa katsomassa ja kaupat sovittiin.

 

Seuraavana perjantaina traileri vuokralle, ystävä kyytiin ja keula kohti Raahea uudelleen.

Itse asustelemme Maaningalla joten matkaa kertyi viikkoon toistatuhatta kilometriä hankinnan tiimoilta mutta se kannatti.post-1910-0-59972800-1404021519_thumb.jpgpost-1910-0-05867800-1404021639_thumb.jpgpost-1910-0-26164600-1404021652_thumb.jpgpost-1910-0-75971200-1404021666_thumb.jpgpost-1910-0-64657000-1404021688_thumb.jpgpost-1910-0-15321400-1404021726_thumb.jpg

 

Ohessa kuvia noutomatkalta, se sujui hyvin.

 

Kupla oli katsastettu viimeksi 1998 ja poistettu rekisteristä 2003, tämä selvisi kun pysähdyimme matkalla konttorilla selvittämässä uudelleen rekisteröintiä miten se tapahtuu.

Yllätys oli suuri kun tiedustelin onko alkuperäinen rekisterinumero vapaana ja olihan se, kysyttiin että laitetaanko kilvet tilaukseen ja mielessä kävi tuossa vaiheessa että onkohan miten kallista tilata "täsmäkilvet" niin yllätys oli suuri: 18 euroa!!

Siellä ne nyt odottavat konttorilla katsastusta kunhan Hermannin saa ajokuntoon.

Itse autosta: se on hyväkuntoinen loppusuoralla oleva projekti, ruosteet mitä on ollut on paikattu, pohjalevyn puolikkaat vaihdettu uusiin, massattu ja maalattu koko auto!

Koneeseen on vaihdettu uudet laakerit, sylinterit hoonattu ja uudet männänrenkaat. Kone on nostettu paikoilleen ja vaihe on se että tutustutaan ruuvien ja johtojen paikkoihin.

 

parit kuvat lisää

post-1910-0-52867300-1404022181_thumb.jpgpost-1910-0-98852200-1404022195_thumb.jpgpost-1910-0-72287000-1404022213_thumb.jpg

 

Toukokuu ja kesäkuu hurahti muissa hommissa rakennuspuuhissa täällä kotosalla, 10 vuotta hartiapankilla tehty tätä loppuun, autotalli on vielä kesken mutta toivottavasti tänä kesänä saan tehtyä loppuun.

Hermanniin lähinnä joittenkin puuttuvien pisteosien hankkimista, putsailua (jota ei ollut juuri ikkunan pesemistä pahempaa) ja yleistä tutustumista aiheeseen.

Sellaisen yleishavainnon olen tehnyt tästä Volkkari harrastaja porukasta että apua saa kun kysyy, varaosia löytyy hyvien neuvojen kanssa ja yleensäkin erittäin mukavia ihmisiä.

Ainiin tulihan sitä käytyä myös VW Openissa, oli mukava tapahtuma.

 

Nyt osat suunnilleen kasassa, ei paljoa tarvinnut hommatakaan ja tänä aamuna ensimmäistä kertaa oikein aamulla aikainen herätys, aamupala ja intoa puhkuen talliin kuplan kimppuun klo. 7.15 ja eka hommana oli vaihtaa laturi jalka 90 mm mukaan, tässähän on 105 mm laturi ilmeisesti alun perin (on 6 v sähköillä ja meinaan pitääkin) siis nyt paikoillaan 90 mm laturi.

Nooo ei mennyt ihan kuin Stromsössä. Lautavirityksellä sain laturin pysymään pyörimättä, 36 mm hylsy hommattuna ja intoa puhkuva harrastaja: ei lähde ruuvi takaa irti???

Tuota tuota puntari näytti tänä aamuna 138 kiloa meikäläiselle joten ei ollut kiinni väännöstä mutta usko loppui siihen kohtaan kun puhallinkoppa heilui jo uhkaavasti ja olin jostain lukenut että sitä ei kannata hirveästi heilutella koska siellä on myös öljyn lauhdutin.

Kävin hakemassa kameran ja ohessa kuvapost-1910-0-44434100-1404022983_thumb.jpg tapahtuma paikalta

 

Hetken mietin että mitäs nyt ja sitten syntyi päätös että en ala särkeä mitään, nyt kirjoittamaan sitä aiottua projektikertomusta, harrastamistahan se on tämäkin.

Eli nyt tarvitsen (jo) apua, millä laturi lähtee irti, irrotanko koko puhallinkopan, onko vaikea homma ja sitten ruuvipenkissä vai mitä suosittelette?

 

Muuta mitä on tapahtunut niin toiset vanteet on hommattu, hiekkapuhallettuna ja sinkki maalissa odottavat alkuperäisen maalauksen mukaista väriä, sitäkin mietin että maalaus hyvälaatuisella lakkapensselillä vai ruiskullako yritän, millaisia kokemuksia teillä on asiasta?

Ruisku ja kompura harrastelija tasoa ja ei taitoa...

 

Toinen kysymys liittyy lampun tiivisteisiin, vaihdoin lamppuihin uudet sisätiivisteet kun poistin lampuissa olleet silmäluomet mutta ulompaa uutta tiivistettä paikoilleen laittaessa tuli sellainen vastaan että tuntuuvat kovasti pinnistävän vastaan ja varsinkin lampun yläkiinnityskohta tuntuu haasteelliselta saada istumaan hyvin?

 

Laitan vielä loppuun sekalaisia kuvia kun itse ainakin tykkään seurata projektikertomuksia jossa on paljon kuvia, kuvaa kertoo enemmän kuin tuhat sanaa

post-1910-0-59728800-1404023434_thumb.jpgpost-1910-0-73693900-1404023479_thumb.jpgpost-1910-0-33212700-1404023512_thumb.jpgpost-1910-0-76685200-1404023569_thumb.jpgpost-1910-0-77490300-1404023608_thumb.jpgpost-1910-0-19957700-1404023648_thumb.jpgpost-1910-0-39663400-1404023693_thumb.jpgpost-1910-0-53485700-1404023725_thumb.jpgpost-1910-0-68551600-1404023747_thumb.jpgpost-1910-0-04363700-1404023770_thumb.jpg

post-1910-0-64188200-1404023821_thumb.jpg

terveisin Mike

 

post-1910-0-71849300-1404022915_thumb.jpg

post-1910-0-12169400-1404023544_thumb.jpg

post-1910-0-98029700-1404023842_thumb.jpg

post-1910-0-19097100-1404023880_thumb.jpg

Link to comment

Non niin, muuta ruuvaamista, syönti, nokkaunet ja palstan lisätutkiminen ja lopulta laturi irti eli etupuolelta vaan kaikki loputkin osat irti. Löytyikin oikein hyvät ohjeet, taisi olla Mesikämmen ja Nordbling asialla.

Osien puhdistus ja sauna lämmite, jatkuu seuraavassa numerossa.

Olikin muuten ihan hyvä että joutui myös imusarjan irroittamaan, oli jäänyt toiselta puolelta löysälle kasattaessa. Millaiset tiivisteet sinne tulee väliin vai onko se ihan vaan ruuvien kiristyksen voimalla tiivis?

Edited by Neanterdaali
Link to comment
  • 4 weeks later...

Hieman päivitystä:

 

vanteet oli hiekkapuhallettu ja tarkoitus oli maalata ruiskulla ulkona tavallisella kompuralla. Siinä kävi sitten sillä tavalla että maalasin vanteitten valkoiset osat hyvälaatuisella lakka pensselillä kertaalleen ja tulos oli, noh, kohtalainen. Ei nimittäin ruisku enää toiminutkaan muutaman vuoden tauon jälkeen, tukossa oli.

 

Täytyy hommata hienompaa hiekkapaperia, hioa vanteet kevyesti ja eikun uudelleen maalaus, kuivatus välissä, teippaus ja sitten mustat osat. Käyttöautoa tekemässä ollaan.

post-1910-0-65019900-1406476166_thumb.jpg

post-1910-0-19628500-1406476171_thumb.jpgpost-1910-0-83842700-1406476176_thumb.jpgpost-1910-0-21469500-1406476181_thumb.jpgpost-1910-0-92351400-1406476281_thumb.jpg

 

sitten pääsin jatkamaan koneen kasausta, entiset imusarjan tiivisteet olivat tosiaankin hankalat erottaa mutta ohjeitten mukaan ne sieltä lähtivät ja uutta tilalle.

post-1910-0-45300500-1406476352_thumb.jpgpost-1910-0-39061100-1406476358_thumb.jpgpost-1910-0-42008400-1406476364_thumb.jpgpost-1910-0-62263600-1406476368_thumb.jpg

 

semmoinen kysymys vaan tänään heräsin kun laitoin kaasarin paikoilleen voiko tuo kaasuvaijerin kiinnitys olla noin yksinkertainen että putkessa puhallinkotelon läpi ja kiinnitys kaasariin??

post-1910-0-08210200-1406476372_thumb.jpgpost-1910-0-69374600-1406476378_thumb.jpg

 

Sitten pari kuvaa tästä loman alusta: toinen on Mobiliasta Tampereelta ja toinen autosta trailerilla.post-1910-0-70969200-1406476287_thumb.jpgpost-1910-0-16557600-1406476292_thumb.jpg

 

 

 

Edited by Neanterdaali
Link to comment
  • 2 months later...

Tervehdys! Kesä meni älyttömän nopeasti, projekti on edistynyt ja pääpiirteissään tilanne seuraava: puuttuu kone puolelta kaksi virta johtoa laturin latauksen säätimeltä (meniköhän termi oikein?) astinlautojen nouto matkahuollosta ja paikoilleen laitto (kiitos VWagen astinlaudoista) ja sittenhän se olisi se kriittinen hetki eli bensaa tankkiin eka kertaa 14 vuoteen ja käyntiin kokeilu!

Sähköjen kanssa vaan noitten johtojen osalta pientä arvontaa mikä menee minnekin kun niitä johtoja ei ole vielä olemassakaan, eli kaksi tyhjää johdon paikkaa säätimessä mutta eiköhän se siitä :-)

Kuvatuksia yritän taas siirtää koneelle kun onnistuu.

Edited by Neanterdaali
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...