Jump to content

Kupla moottorin takaisinnosto


Guest freducom

Recommended Posts

Guest freducom

Moottoriprojekti rupeaa nyt olemaan valmis, mutta sen takaisinnosto osoittautui suuremmaksi/vaikeammaksi kuin kuvittelin. Kaksi alinta tappia on kohdillaan mutta en vaan saa sitä ängettyä paikoilleen.

 

Pitäisikö vauhtipyörän koloon ja/tai vaihdelaatikon tappiin laittaa vaseliinia? 

 

Se tila jossa vauhtipyörä pyörii oli täynnä hiekkaa ja muutakin sontaa joten putsasin sen kokonaan mutta miten sen voitelu toimii? Tai onko se kuiva?

Link to comment

Se tila = kytkinkoppa, pitää olla kuiva, muutoin voi kytkin alkaa luistaa. Tämän takia sekä lodjun kytkinakselilla sekä koneen kampiakselilla on stefat, jotka pitää oikein toimiessaan öljyt poissa kytkinkopasta.

 

Jos sama kone on ollut tuossa lootassa ennenkin, todennäköisesti kytkinakseli ei vain ole osunut kytkimen booreihin. Tarkasta kytkimen keskitys. Ja konetta asennettaessa sen pitää olla suurinpiirtein vaakatasossa, boorien osumista kohdilleen auttaa kampiakselin pyörittäminen, esim. hihnapyörän mutterista.

 

Jos taas kone ja lodju ei ole olleet parina, voi olla että 12V vauhtis ei mahdu vanhemman lodjun kytkinkoppaan, jolloin kytkinkoppaa pitäisi hieman jyrsiä isommaksi. Mutta jos kyseessä on tietojesi 1302, tuskin tämä vaihtoehto on mahdollinen.

Edited by -tipi-
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...