AVe Posted August 17, 2014 Posted August 17, 2014 (edited) Laitetaanpa tänne projekti osioon pientä tarinaa tuosta vaaleanpunaisista ikuisuusprojektista. Kupla tuli hankittua Helsingistä vuonna -95 ajokortin saamisen jälkeen. Kotimatkalla piti poiketa Bilteman kautta hakemassa ralliratti joka tietysti ruuvattiin kiinni heti Bilteman parkkiksella. Kotimatka sujui hyvin lukuunottamatta järjetöntä meteliä jonka lähes kokonaan alareunasta puhki ollut alkuperäinen äänenvaimennin tuotti. Kiva oli motaria laskea kaasu pohjassa. :D Heti alkuun piti sitten tilata HC:lta kärmes ja pienin vaimeneminen mitä oli saatavana. Autolla ajettiin ongelmitta koko kesä. Alkusyksystä sitten liukas keli ja liian suuri tilannenopeus yllätti ja auto osui puuhun. Siitä alkoi sitten korin parissa askartelu. Ensin keula suoraksi, sitten uudet lokasuojat eteen ja ruosteisen poisto. Pohjalevy ja kori sekä lokasuojat miggiliimalla yhdeksi läjäksi. Tuo tosin nyt harmittaa näin jälkeenpäin. Sitten auto maalarilla ja vaaleanpunainen väri pintaan. Possu oli noussut tuhkasta. Auto valmistui ennen talvea ja eikun kovaa ajoa ja pitkiä sladeja läpi talven. Kuplan kovasti kehuttu lämmityskin toimi moitteetta aina -20asteen pakkasella. Kerran sai jopa takasivuikkunat sulamaan kokonaan "pimppistä" kiertäessä. ;) Talvi meni ja kevät teki tuloaan ja voimaa piti saada lisää selän taakse. Kevät sitten osia hankittiin ja kun kaikki tarvittava alkoi olla kasassa niin kone veks ja romut koneistamoon. Alkuperäisestä koneesta jäi lohko, kampura, veivit ja kannet kokonaisuudessaan. Kaikki muu uusittiin. Vauhdilla koneen niputus ja sitten kylille muita kanssa-autoilijoita härnäämään. Näillä eväillä ajettiin sitten se mitä autolla on ajettu. Välillä auto on seissyt pari vuotta ja sitten taas ajettu. Tämän vuoden keväällä tuli ajatus käyttää auto leimalla 7 vuoden seisotuksen jälkeen. No tuossa se on autokatoksessa ollut "työnalla" koko ajan mutta vielä ei ole leimaa papereissa. Sähköt on tsekattu läpi ja johdatuksia hieman siistitty. Jarrut on auki ja kunnostettu, levyt ja rummut koneistuksessa uudelle pulttijaolle (5x112), sekä takavetareiden stefat uusinnassa. Konehuoneen bensalinjat uusin ja laittelin AN-liittimillä nippuun, tulipahan jotain uutta ja kiiltävää. :) Katsastukseen mennään kunhan jarrut nipussa jälleen, sitten katsotaan mitä inssi kehottaa paikkaamaan. :) Tulevaisuudessa kunhan jossain kohtaa saa autotallin, on tarkoituksena uusia pohjalevyt kokonaan ja muutenkin käydä koppa läpi. 3,5 vuotias poika odottaa innolla kuplan kyytiin pääsyä ja kyseleekin että saako hänkin ajaa kuplalla... Olen luvannut että heti kun kortti on taskussa niin tottakai saa ajaa. :D Kupla on varmasti tallessa. Siihen mennessä pitäisi kuitenkin auto saada käytyä taas kokonaan läpi. Sellainen on tämän ikuisuusprojektin tarina. Kuvia koitan jossain kohtaa lisäillä samalla kun tätä narua päivitän. -AVe- Edited August 20, 2014 by AVe Quote
AVe Posted August 20, 2014 Author Posted August 20, 2014 Säilytyspaikan vaihto 2011 Auton siirto kotikatokseen tänä keväänä Takavetarin mutterin irroitusta Quote
AVe Posted September 18, 2014 Author Posted September 18, 2014 (edited) Nyt olisi levyt ja rummut saaneet toisen pulttijaon ja pääsee laittelemaan osia paikoilleen. Aika lähelle alkuperäisiä reikiä meni parista kohtaa. Uusi jako 5x112. Edited September 18, 2014 by AVe Quote
Guest a-p Posted September 18, 2014 Posted September 18, 2014 Teitkö itse vai teetitkö? Pitäisi tehdä 5x100 jako itselle tai ostaa rummut valmiina. Quote
AVe Posted September 20, 2014 Author Posted September 20, 2014 Nyt olis jarrukamat paikoillaan. Vielä takamutteerit riittävän tiukalle ja jarrujen säätö. Sitten uutta mustaa ja pyöreätä joka nurkkaan ja konttorille kysymään että mitä tarvii hitsata? eiköhän sieltä jotain löydy kuitenkin. Quote
AVe Posted October 7, 2014 Author Posted October 7, 2014 Nyt olisi katsastus seuraavana edessä. Löytyisikö Lahden suunnalta joku kuka saisi kaasarit säädettyä? Ne kun sais kohdalleen niin sit olis tekniikan puolesta taas ajovalmis. Quote
AVe Posted October 14, 2014 Author Posted October 14, 2014 Nyt olisi "vaikeuksien" jälkeen possu leimattu. Pari viikkoa ajoa ja sitten talvilevolle. Keväällä pääseekin sitten suoraan baanalle. Quote
AVe Posted May 14, 2015 Author Posted May 14, 2015 Yhdeksän vuoden liat pesty pois. Hikistä puuhaa. Paljon muuta ei sitten kopille voi autokatoksessa tehdäkään. Jospa hieman paukkupullolla enempiä skrubuja siistisi ja peittelisi. Quote
AVe Posted May 14, 2015 Author Posted May 14, 2015 Taitaa olla "viimesiä" mustakilpisiä. Hieno. Kyllähän toi taitaa aika loppupäästä jo alkaa olemaan. Alkaa aakkoset olla jo melkein käytetty. Quote
AVe Posted May 16, 2015 Author Posted May 16, 2015 Tulipa koitettua hieman myllytystä pintaan. Sehän alkoi vielä kiiltää. Quote
AVe Posted May 16, 2015 Author Posted May 16, 2015 Vielä yksi kuva takaluukusta. Katto käyty läpi ja seuraavana päivänä jatketaan. Quote
sleepercooler Posted May 16, 2015 Posted May 16, 2015 Siisti kun "sika" pienenä, kummasti auto muuttuu kun näyttää pesuainetta,harjaa, ja vielä hieman konetta. Täyttä hanaa!!! Quote
AVe Posted May 20, 2015 Author Posted May 20, 2015 (edited) Nyt olisi koko kikkare kiillotettu. Yllättävän helposti pinta puhdistui. Jokohan kohta saisi oikein ajettuakin muutaman kilometrin. Edited May 20, 2015 by AVe 1 Quote
Kharon Posted June 23, 2015 Posted June 23, 2015 Kyllähän toi taitaa aika loppupäästä jo alkaa olemaan. Alkaa aakkoset olla jo melkein käytetty. Viisastelen tässä sen verran että X oli Keski-Suomen läänin toinen kirjain eikä suinkaan ollut tunnukset loppumassa, ne oli jaettu jo alusta alkaen tuolla tavalla. Nyttemminhän näin on käynyt kun on jouduttu jakamaan jo C:t ja F:tkin ja viisinumeroisia ei oikein saa enää ollenkaan kun jakoivat kaikki kierrätetytkin mopoille. Quote
AVe Posted July 11, 2015 Author Posted July 11, 2015 Postimerkkeilyä katsastusta varten. Ahistaa vaan kun ei ole omia tiloja missä pääsisi ottamaan kopan pois pohjan päältä ja tekemän kunnolla korjaukset molempiin. Ja nyt olisi sentään kaikki vanteet alla alumiinista. Quote
AVe Posted August 10, 2015 Author Posted August 10, 2015 Joku kylmä 1-karvainen. En kattonu oliko siinä mitään tekstiä. Tuli tuon Fmi:n kanssa. Molemmat käytettyjä. Quote
AVe Posted May 2, 2016 Author Posted May 2, 2016 Tälle kesälle harrastaminen aloitettu kun on ilmat alkaneet lämmetä ja sateet vähentyneet. Mosa saatu irti. Ja "tallin" lattialla odottamassa pukkiin nostoa. Koneelleen ei ole tarkoitus tehdä muuta kuin laittaa se ATSparklite kiinni ja tsekata mahdolliset vuodot ja hieman putsailla. Seuraavaksi vaihteisto alas ja sitten alkaa tämän keväisen kunnostuksen varsinainen osuus, eli laatikon puhdistus ja tiivistys. On muuten älyttömän korkealla perä kun kone ei ole kiinni. Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
AVe Posted July 22, 2016 Author Posted July 22, 2016 Tänään sain vihdoin raahattua tuon askin työmaalle odottelemaan pesua ja ja putsausta ja uusilla tiivisteillä kasausta. Vastahan se tuossa pihassa toista kuukautta odottanutkin. Painepesurilla ja liuottimella enimmät öljyhiekkapaskat pois ja ens viikolla osia irrottamaan ja pesukoneeseen jauhamaan. Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.