SePi Posted August 31, 2014 Share Posted August 31, 2014 Kuinka tuota öljynpaineen merkkivaloa voi käyttää sähköisen bensapumpun ohjaukseen niin, ettei sen kytkemän releen läpi tapahdu maadoitusta - eli ÖP valon himmeää hehkumista? Rele on ilmeisesti oltava "irrottavaa" tyyppiä, eli jos kytkentä tapahtuu, niin releen läpi kulkeva virta katkeaa. Piirtäkää ihan simppeli ja toimiva kaavio. Mulla on jo toinen rele, joka kytkee pumpulle virtaa kun solenoidi on päällä ja kone starttaa. terveisin, idiootti sähköasioissa(kin) Quote Link to comment
P_Valtonen Posted August 31, 2014 Share Posted August 31, 2014 (edited) Tätäkö hajet? Tuolla pitäs olla 2 lisäkytkintä ö-paine kellon lisäksi - Yhdellä (pakko ON) saat ajettua polttoainetta käymättömään koneeseen (esim ekassa startissa, tai kellon hajotessa) - Toiseen taas saat pumpun pimeäksi (OFF), jos ö-painekello menee rikki ja pumppe huutaa 24/7 T: Paksusähköoikosulku Edited August 31, 2014 by P_Valtonen Quote Link to comment
SePi Posted August 31, 2014 Author Share Posted August 31, 2014 Tätäkö hajet? Tuolla pitäs olla 2 lisäkytkintä ö-paine kellon lisäksi - Yhdellä (pakko ON) saat ajettua polttoainetta käymättömään koneeseen (esim ekassa startissa, tai kellon hajotessa) - Toiseen taas saat pumpun pimeäksi (OFF), jos ö-painekello menee rikki ja pumppe huutaa 24/7 T: Paksusähköoikosulku Kiitos Petteri! Mulla ton startin pyörittämisen ajan virta kulkee jo toisen releen kautta ja se toimii (= nuo ON -katkaisijat) Ja toisen releen ohjaukseen tulee nuo diodit tolleen perin. Niiden arvoilla ei ilmeisesti väliä? Ja tämän toisen releen täytyy toimia irti kytkevänä - ymmärsinkö? MSD:n sain jo OFF asentoonkin latauksen mittarivalodiodin avulla.Tämä bensapumppukytkentähän hoituis Golf gti:n bensapumpun releellä ja ohjaus MSD:n kierroslukumittarin ulostulosta, mutta mua jotenkin enemmän huolestuttaa, jos öljynpaineet katoaa ja mä paahdan isoa kovaa mittarivaloja tuijottamatta. Ja hoituishan se näillä nykykikottimillakin jostain tunesta... Quote Link to comment
P_Valtonen Posted August 31, 2014 Share Posted August 31, 2014 Diodit jokku 2a, niin ei tussahda releen startti virtaan. Maksavat niin vähän, että turha säästellä :) Releen uklos tulo NC (normaly close), eli kun ö-painevalo palaa, on tämä rele vetäneenä = B-pumppe ei saa sähköä perille asti. Rele siis pästää virrattomana tehon läpi. Kun saa ohjauksen, katkaisee virtapiirin. Quote Link to comment
SePi Posted September 2, 2014 Author Share Posted September 2, 2014 Onnistunut kytkentä suoritettu... Quote Link to comment
P_Valtonen Posted September 2, 2014 Share Posted September 2, 2014 Vaikka oli noin hitosti kirjotusvirheitä selostuksessani? No hyvä että onnistu :) Quote Link to comment
SePi Posted September 2, 2014 Author Share Posted September 2, 2014 Sehän on testattu että jos ensimmäinen ja viimeinen kirjain sanassa on sinne päin niin lukija ymmärtää loput. Itseasiassa mä hain vahvistusta ajatukselle diodeista, mutta piirros selvitti sitten loput. Ja täällä savossa vastuu on aina lukijalla tai kuulijalla Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.