P_Valtonen Posted September 10, 2015 Share Posted September 10, 2015 Tuossa jäi yli näitä lohkon nokkia kasa, kun peffat meni niihin avarrustyökaluihin. Mietin aikoinaan että mitä jäynää noista tekis, kun ei raaskis Kusarilla noita nostaa 0,8e/kg hintaan Quote Link to comment
P_Valtonen Posted September 10, 2015 Author Share Posted September 10, 2015 (edited) Eilen tallissa yhtä C35 nokkaa etsiessäni löysin muutaman hiotun kepin. Näiden arvoista ei ollu mth hajua. No toki nosto on helppo mitata, mutta mikkä ne asteet on? Sitten rupes tuolla korvien välissä ruksuttamaan, jotta miten näistä lohkon jämistä sais tehtyä nokan mittalaitteen? - Nokka laakereihin kiinni & lohkoon tiputus - Yhteen sylinteriin nostajat sisään - Sitten joku mittari kiinni nokkaan, joka kertos asteet. - Eli nokkaa kieputtaessa, ottas nimellisen noston kellolla. Eli nokka aukeaa tehtaan ilmottaman arvon (esim vaikka 0,15mm) - Tämän kohdan laittas nolla kohdaksi mittariin - Sitten pyörittäs ei-noston suuntaan, kunne tulis toinen arvo (taas tuo 0,15mm) - Mittarissa olis nyt luettavissa suoraan ko kyömyn nimellinnen aukioloaika tai sitten sen käänteis arvo (riippuu miten tuo asteikko on. Pitää tarkistaa) - Sama testi molemmille nostajille, niin saa laskettua koko kepakon arvot. Mun pitää tarkistaa tuo heittämäni (0,15mm) arvo, nyt pää liian jumissa tuon muistamiseen. Täydennän tämän kun saan sen kaivettu sopukoista :/ Paras vaihtoehto puuttuvalle mittarille olis vääntökulmamittari. Tänään Biltemassa 1h aikaa tappaessani löysin 10-254 tuotteen http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Muut/Vaantokulmamittari-12-2000028393/?artId=10254 Edited September 11, 2015 by P_Valtonen Quote Link to comment
P_Valtonen Posted September 10, 2015 Author Share Posted September 10, 2015 (edited) Kotiin palattua hain pyramiidista yhden lohkon, ripottelin sen sisään nokkalaakerit, pari nostajaa ja yhden arpa nokan. Puoliskot yhteen ja sitten kiinni mang jalka + varsi mittakelloon ja tönäri nostajan/kellon väliin. Sitten miettimään miten sais 360asteen mittarin kiinni suoraan nokkaan. Väliholkki nokkaan on aika helppo teetättää. Umpi jöötiin vain työkalun kohtion (d16,5mm) ja nokan (d25mm) kokoset reijät peräkkäin. Lisäksi holkkiin mittarin päähän segeri ja nokan päähän siipiruuvi, jotta nollakohdan voi säätää helposti. Sitten oli vielä ongelmana, että tuo mittarin aisa oli liian lyhyt. No nostajien ö-kanavaan vakio 8mm kierre ja siihen pinnapultti ja parilla nipparilla mitotuksen ajaksi em aisa kiinni pinnapulttiin. Kuvista näkyy idiootti yksinkertanen rakenne. Kun saan vaihteisto työkaluun tilaamani ylimääräset lätkät, niin niitä samoja käytän tässä mang jalan alla. Nyt siinä valeessa lyöntituurna lootan kannessa. Edited September 10, 2015 by P_Valtonen Quote Link to comment
P_Valtonen Posted September 10, 2015 Author Share Posted September 10, 2015 Se tässä vähän harmittaa, että noi lohkot olis voinu aikoinaan maalata kokonaan. Nyt nuukan miehenä maalasin vain lootanavarrus työkaluun tulevan osuuden :/ Quote Link to comment
P_Valtonen Posted September 11, 2015 Author Share Posted September 11, 2015 Koneistamolle nakkasin tänään aamupäivällä tuon hienon kuvatuksen ja ainoan sorvausaihion jonka löysin tallistani pikkutunneilla. Pöh helmiä sioille, tää o messinkiä. Halvemmat rauta ja alumiini oli loppu. No ompahan komiampi ja ei ruostu.... Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted September 11, 2015 Share Posted September 11, 2015 Tuohon kun patentoit rattaalla tms. millimetripaperia sivusuuntaan synkronissa liikuttavan rullan ja heittokellon tilalle ohutkärkisen tussin :) Kaikki logittavat ATK-systeemit on liian hifejä. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted September 28, 2015 Author Share Posted September 28, 2015 (edited) Nyt on sitten nokkaa kieputettu lohkossa useampaan otteeseen. Korteista arvoja tiiraamalla ja omiin mittatuloksiin vertaamalla ei tullu mtn järkevää ns mainos aseisiin (kortissa 294) verrattuna. Juttelin useamman tyypin kanssa, mutta lopulta Tuohikotista tuli tarkin tieto, jolla nokkakortin arvot alko löytymään. Tuossa testatun nokan kortti: * Mittaus - Myötäpäivään nokkaa kiertäen nostoksi 1,27mm - Astemittarin nollaus (ei tarvia aukoa ruuveja, senkun kiertää mittarista) - Vastapäivään (ei siis noston kautta!) kieputetaan, kunnes nollan kautta nousee taas 1,27mm arvoon - Astemittarista arvo ylös vihkon syrjään. - Tuo saatu arvo on nokan arvo, joka nyt kerrottava kahdella, jotta tulee kampiakseliarvo Sitten sama homma toiselle nostajalle samoin. Vaikka lohkon päällä oli hytisevä ja hyllyvä poranteräloota mang jalan alla, pääsin n 5 asteen sisään kortin arvosta. Esim vaikka imun 22+180+50= 253ast Edited October 7, 2015 by P_Valtonen Quote Link to comment
P_Valtonen Posted September 28, 2015 Author Share Posted September 28, 2015 (edited) Sitten pari hiottua mysteeri keppiä: Kepakko-1 Imu 128ast x 2 = 256ast Pako 130ast x 2 = 260ast Kepakko-2 Imu 120ast x 2 = 240ast Pako 120ast x 2 = 240ast Tuossa Scat A4 muodossa sekä Englen korttini, jotka sattu löytymään Edited September 28, 2015 by P_Valtonen Quote Link to comment
P_Valtonen Posted September 28, 2015 Author Share Posted September 28, 2015 (edited) Mitä tuolta korteista nyt siiten selvis? 240 / 240 asteinen kepakko on C25/C35 välimaastossa ja miedompi kuin W-110 Eli tää on johonkin bussi etc käyttöön ok 256 / 260 asteinen taas n C45 ja noin FK-8 Tää taas jononkin rivakampaan katukoneeseen bueno. Huomaa että tarkemmat nokka speksit saa, kun kellottaa noi aukeemiset tarkemmin, mutta se vaatii sen paremman kiinnityslevyn (joita tässä odotellaan kiihkeästi...) Testi(t) jatkuu kun levy(t) tulee tallille Edited September 28, 2015 by P_Valtonen Quote Link to comment
P_Valtonen Posted October 7, 2015 Author Share Posted October 7, 2015 (edited) Sorvarilta sain alkuviikosta rautaset välikappaleet ja tänään koetin asentaa paikalleen. Muuten meni taas putkeen, mutta joka halvatun sorvattu reikä alimitassaan. Ei sitä heittoa ollu holkista riippuen kuin 0,06-0,20mm, mutta ei se d25mm nokan pää kyllä holkin d24,8mm reikä helposti muljahda :/ Hinta oli sopiva ekalla kierroksella, mutta olis nyt noi voitu tehdä kuntoon jo ekalla yrityksellä. No ei ole eka kerta ei kää viimenen kun kannan romppeet takas. Kait tähän on jo tottunu :) Toisaalta lootan aukasutyökalun levytkin on vielä tuotannossa, joten ei tää viivästytä yhtään tätä juttua. Polkasin holkkeja koko lootakasaan, mutten ole vieläkään huudellu että tarviaako kukaan näitä...... Edited October 7, 2015 by P_Valtonen Quote Link to comment
P_Valtonen Posted March 4, 2016 Author Share Posted March 4, 2016 (edited) Unohtunu kuitata, jotta nyt laite valmiina ja hyvin rokkaa :) Myynti-ilmoitukseeen linkki: http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/24538-nokkamittain/ Edited March 4, 2016 by P_Valtonen Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.