Guest kaipas Posted July 6, 2016 Share Posted July 6, 2016 On sanottu, että moottorijarrutus satakertaistaa pakokaasupäästöt. Onko kuplassa kellään havaintoa, että kun moottorijarruttaa niin kabiinissa tulee lievähkö pakokaasun haju. Haju vaimenee kun taas painaa kaasua. Lämmönvaihtimet ovat kiinni näin kesäisin. Onko joku vika kyseessä vai ominaisuus? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted July 7, 2016 Share Posted July 7, 2016 Sanonta tuskin pitää paikkaansa - vaikka pakokaasun koostumus voikin olla myrkyllisempi moottorijarrutuksessa, sen määrä on kuitenkin vastaavasti vähäisempi. Tätä varten oli virranjakajissa vähän aikaa (ainakin USA:ssa) tupla-alipaineliittimet (ns. DVDA -jakaja) virranjakajan alipainekelloon. Näistä toinen myöhästytti sytytystä tarkoituksena päästöjen pienentäminen nimenomaan moottorijarrutuksessa. Itse kysymykseen vastaten - äkkiseltään ei tule mieleen vissiä syytä miksi pakokaasun hajua tulisi nimenomaan moottorijarrutuksessa. Lämmönvaihtimen kautta se varmaan kabiiniin tulee, mutta voisiko tulla joku kummallinen kierto siihen että pakokaasun hajua moottorijarrutuksessa päätyy konehuoneeseen josta sitä puhaltimen kautta hiipii lämmönvaihdinten läpi kabiiniin? Eli että varsinainen "raitisilma" ei moottorijarrutuksessa olisikaan enää raitista. Koska jos lämmönvaihtimet vuotaa niin sen havaitsee kyllä paremmin normaalissa ajotilanteessa. ...johon liittyen - onko kaikki moottoritilan vakiopellit paikallaan ja ehjät ja tiiviit? Quote Link to comment
Guest kaipas Posted July 7, 2016 Share Posted July 7, 2016 Niin, moottoritilan pohjan tiivisteissä on halkeamia. Mutta miten se pakokaasu nimenomaan mooottorijarrutuksessa haisee koska lämmönvaihtimet ovat kiinni? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted July 8, 2016 Share Posted July 8, 2016 Niin siis mie veikkasin että sieltä lämmönvaihtimien kautta jos ne eivät sulkeudu tiiviisti. Tämänhän voisi helposti testata ottamalla hetkellisesti puhaltimesta paperi/folioputket pois jonka jälkeen lämmönvaihtimiin ei enää puhalleta paineella. Varsinaista pakoputken vuotoa lämmönvaihtimiin tuskin on kun silloin ne haisisivat ihan eri malliin. Quote Link to comment
Guest kaipas Posted July 8, 2016 Share Posted July 8, 2016 Tiedä häntä sitten. Kuplissa tuntuu olevan todella paljon matkustamossa erilaisia hajuja ja käryjä. Välttämättä moottorijarrutuksessa tuleva haju ei ole pakokaasua vaan jotain samantyyppisen ällöttävää hajua. Quote Link to comment
Guest kaipas Posted July 10, 2016 Share Posted July 10, 2016 Käryt hävisivät lähes tyystin kun foliputket otti pois ja lämmönvaihtimiin ei enää puhallettu paineella. Jos haluaa pitää pois nämä folioputket moottoritilassa niin ainakin tuulettimen päähän reikään tulpat pitäis varmaan laittaa? Entäs lämmönvaihtimien päähän konehuoneen lattiaan kun lämmin ilma pyrkii sieltä nousemaan ylös konehuoneeseen. Tällä hetkellä lämmitystä ei tarvi mutta syksymmällä voipi olla toinen juttu. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted July 10, 2016 Share Posted July 10, 2016 (edited) Vaihtimesta tulee pahimmillaan palopommi, jos poistat siitä jäähdytyksen. Sorsassa olevat ilman ohjaimet ei ole kuitenkaan 100% tiiviit. Jos haluat käryt kokonaan pois, niin irrota vaihtimen / korin välinen putki. Tulppaa sitten korin puoleinen läpivienti. (täältä oikeanpuoleisin osa) Edited July 10, 2016 by P_Valtonen Quote Link to comment
Guest kaipas Posted July 10, 2016 Share Posted July 10, 2016 Vähän tuollaista arvelinkin jos vaihtimesta jäähdytyksen poistaa kokonaan. Tietysti käryt eivät välttämättä pakokaasuja ole vaan konehuoneen käryjä. Lisäksi moottoritilan tiivisteellä jos se on risa niin voi käryä moottoritilaan tulla. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.