Guest Rikkerton Posted June 15, 2017 Share Posted June 15, 2017 Morjens. Eli niinku otsikko sanoo: kupla sammuu kesken ajon satunnaisesti. Ongelma alkoi ekan kerran viime syksyn lopulla. Elokuussa ostin auton ja kolmisen kuukautta kerkesin ajella, kunnes kesken ajon kaupungilla meno lakkasi. Starttasi oikein hyvin, ei vaan käynnistyny. Talven ajan opiskelin ja lueskelin ja diagnosoin. Lopulta selvisi että kipinä kateissa. Vaihdoin puolan, virranjakajan kannen (hapettumaa kahdessa ulokkeessa), tulpanjohdot ja tulpat. Ei auttanut. Yleismittarilla sitten mittasin puolan ja näytti että siihen tulee virtaa niinku pitää ja irrallaan ohmit kohdillaan. Jostain syystä päätin sitten kiskaista puolalta ryypylle menevän johdon irti ja hörähti samantien käyntiin. (Piuhan laitoin takaisin ja pelasi edelleen.) Viikon kerkesin ajella töihin ja takaisin kunnes tänään taas töistä tullessa jätti tien varteen. Yritin piuhaa käyttää irti taas, mutta tällä kertaa ei tepsinyt. Kokeilin liitokset sytytyspuolelta, käytin virranjakajan kannen auki ja annoin auton jäähtyä 15 minuuttia, starttasin ja ajelin kotiin ilman ongelmia. Missäköhän mulla on ongelmaa? Mainittakoon vielä, että lähes täysin kokematon oon autojen värkkäilyssä. Tiedän siis miten auto periaatteessa toimii, mutta käytännön kokemusta ei juuri ole. Mutta halu oppia on kova! Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment
multanen Posted June 15, 2017 Share Posted June 15, 2017 Se miten auto sammuu saattaa antaa jonkin verran viitettä onko vika sytytys- vai polttoainepuolella. Sytytyspuolen vika ilmenee usein silleen että meno on kerrasta poikki. Jos nykii ennen sammumista niin se on usein semmosta hyvin terävää tökkimistä. Bensapuolen viat tulee useimmiten niin että auto menee ensin voimattomaksi ja sammuu sitten hyytymällä. Mahdollinen nykiminen "kenguru-bensa"-tyyppistä loikintaa ;) Quote Link to comment
Guest Rikkerton Posted June 15, 2017 Share Posted June 15, 2017 Se miten auto sammuu saattaa antaa jonkin verran viitettä onko vika sytytys- vai polttoainepuolella. Sytytyspuolen vika ilmenee usein silleen että meno on kerrasta poikki. Jos nykii ennen sammumista niin se on usein semmosta hyvin terävää tökkimistä. Bensapuolen viat tulee useimmiten niin että auto menee ensin voimattomaksi ja sammuu sitten hyytymällä. Mahdollinen nykiminen "kenguru-bensa"-tyyppistä loikintaa ;)Joo, eli ihan täysin loppu meno. Ja ehkä joku aamu viikolla teki semmosta terävää tökkimistä. Mutta hyvin vähän. Sähköpuolta ite ajattelin ku se kipinä tuntu olevan kateissa aiemmin. Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment
multanen Posted June 15, 2017 Share Posted June 15, 2017 Kondensaattori vois olla yksi potentiaalinen vianaiheuttaja. Kannattaisi myös tarkistaa kaasuttimelle menevä johto + tyhjäkäyntisolenoidi + sähköryyppy ettei vaan oikosulun tapaista pääse syntymään siellä suunnalla. Sehän voisi sammuttaa koneen. Puolalle menevä jännite saisi olla yli 12 volttia moottorin käynnissä ollessa, jos on vaikka 8v niin saattaisi olla vika virtalukon pohjassa, sieltä tulevassa johdossa tms.... Tämäkin tuli mieleen selityksenä miksi käynnistyi ryypyn johdon irrotuksella. Quote Link to comment
Guest Rikkerton Posted June 15, 2017 Share Posted June 15, 2017 (edited) Vaihdanpa tuon kondensaattorin seuraavaksi. Uuden hommasin jo, mutta en saanut edellisen piuhaa vielä irti ku oli vaikeassa paikassa jakajan takana ruuvi. Onko tyhjäkäyntisolenoidi tuo patukka tuolla takana? Jos uusin johtoja varalta niin minkä paksuista/vahvuista johtoa noiden pitäis olla? Edit: Ja tosiaan, mittasin aiemmin että virrat päällä (auto ei käynnissä) puolan plusnavan ja maan välillä tais olla jotain yli 13 V. Sent from my iPhone using Tapatalk Edited June 15, 2017 by Rikkerton Quote Link to comment
Guest Rikkerton Posted June 15, 2017 Share Posted June 15, 2017 Ja semmoinen piti vielä kysyä että mitä rasvaa voi siihen jakajan akseliin hierasta? Ku kuulosti että inisee se tyyny sitä akselia vasten ku pyörijää nytkyttää eestaas. Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment
multanen Posted June 15, 2017 Share Posted June 15, 2017 Pallukka on solenoidi. Sulla on näköjään urheilumallinen puola. Edellisessä viestissä mainittu virtalukolta tuleva jännite pitääkin sitten mitata suoraan tulevan johdon päästä kun on tuo vastus (voineeko niissä olla jotain kytkentä- tai muita ropleemia?). Quote Link to comment
Guest Rikkerton Posted June 15, 2017 Share Posted June 15, 2017 Suoraan navalta (siis ennen tuota valkosta vastusta) mittasin. Ja siis toki voi olla kytkennöissäkin vikaa, periaatteessa. Muirin kirjaa oon lueskellu ja jotain toista englanninkielistä (Haynes ehkä?) opasta. Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment
x-pj Posted June 15, 2017 Share Posted June 15, 2017 Ja semmoinen piti vielä kysyä että mitä rasvaa voi siihen jakajan akseliin hierasta? Ku kuulosti että inisee se tyyny sitä akselia vasten ku pyörijää nytkyttää eestaas. Sent from my iPhone using Tapatalk Minä olen laittanut vaseliinia. Quote Link to comment
Guest Rikkerton Posted June 15, 2017 Share Posted June 15, 2017 Minä olen laittanut vaseliinia.Näin luinkin jostain. Eli vaseliinilla mennään. Kiitos! Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.