GT78 Posted June 24, 2006 Share Posted June 24, 2006 Terve. Ongelma: pitkän ajon jälkeen (helteellä) kuppeli ei lähde käyntiin. Startti ei siis pyöri ollenkaan, napsuntaa kuuluu avainta käännettäessä eli ketju pysähtyy startille kun pitäisi pyöräyttää. Mistä tämä voi johtua? Auto toimii muuten normaalisti, lähtee avaimesta käyntiin kylmänä ja lämpimänäkin käynnistyy vielä. Mutta pitkän ajon jälkeen kuumalla ilmalla ei edes "lupaa" eli pyöritä. Vika ei myöskään aina häviä esim. yön yli odottamalla, vaan startti ei suostu pyörimään niin millään seuraavanakaan päivänä. Kiva työntää käyntiin :) Muuten ei teknistä vikaa, kone ja loota juuri perusremontin nähneitä. Virtalukon pohjaa on epäilty mutta tuskin oireilisi vain pitkän ja kuuman ajon jälkeen? Selviääkö tästä startin vaihtamalla? Quote Link to comment
Ketsa Posted June 24, 2006 Share Posted June 24, 2006 Kokeile syöttää herätevirtaa startille suoraan akulta tulevasta isosta kaapelista, niin saat selville onko vika itse starttimoottorissa vai jossain muualla. Quote Link to comment
Guest Posted June 24, 2006 Share Posted June 24, 2006 Ylikuumeneeko moottori ? Jan Quote Link to comment
GT78 Posted June 24, 2006 Author Share Posted June 24, 2006 Juu tarvii kokeilla starttia tarkemmin ku päästään juhannusreissusta kotinurkille. Taidan ostaa joka tapauksessa uuden, niin ei jää siitä kiinni. Moottori tuntuisi käyvän kuumana, harmittaa kun jäi doghousen läpät hitsaamatta auki-asentoon keväällä...en nyt tiedä kuinka kuumana muilla käy, mutta hellepäivänä ku konepellin avaa niin tuntuu että makkaraa voisi paistaa. Ei kuitenkaan kuumuuden takia ole jäänyt matka vielä kesken, eli uskoisin että läpät aukeaa ja ilma kiertää, kaikki pellit ja putket on paikoillaan. Mysteeri tämä on sen takia että esiintyy aina vain kuumimpina kesäpäivinä ja pitkän ajon jälkeen. Joskus mietittiin sitä pientä puslaa tai laakeriko se on siinä vaihdelaatikossa johonka startti tulee, et jos se lämpöön reagois niin että alkais "elämään" ja startti menis siksi juntturaan? Mekaanikko katseli sitä talvella ja sano että kunnossa on, nyt voi hiukan nyppiä jos startin vaihto ei auta. Quote Link to comment
Guest Posted June 24, 2006 Share Posted June 24, 2006 Niin, startin vaihto ei auta jos moottori ylikuumenee. Oireet sopii justiinsa. Nyrkkisaanto: jos et pysty paljain kasin ottamaan kuuman moottorin oljytikkua ulos ja tarkastamaan oljyn maaraa, kone kay liian kuumana. Tikku saa olla epamiellyttavan lammin, mutta jos se polttaa sormia niin kone kay liian kuumana. Kuumuus johtuu metallia pitkin sitten myos startille joka ei jaksa kuumana pyoria, esim. just se pusla jumittaa. Se kylla pitais taas vapautua koneen jaahdyttya. Moottorikin pyoirii huonommin jos se on ylikuumentunut, kun eri toleranssit liikkuvien osien valilla muuttuu yli suunnitellun. Selvita ensin se lampoongelma. Onko konehuoneen peltien tiivisteet kunnossa, niin etta auton alta ei mitenkaan paase ilmaa konehuoneeseen? Yhtaan rakoja ei saa olla. Eihan mitaan roskaa ole imeytynyt tuulettimeen? Kopeloi kasin puhallinkopan takaa, koita tunnustella tuulettimen siipia jos siella olis jotain isoa roskaa tukkimassa ilmansaantia. (Moottori sammuksissa tietenkin... muuten menee sormet) Jan Quote Link to comment
GT78 Posted June 24, 2006 Author Share Posted June 24, 2006 Juu jotenkin itteäkin toi startin vaihtaminen askarruttaa kun luulis että jos siitä johtuis tää ongelma ilmenisi vika lämpötilasta huolimatta, eikä vain kuumalla ilmalla. Tarvii kokeilla tuota öljytikkua, konehuoneessa ainakin riittää lämpöä ajon jälkeen. Muistin mukaan pellit on kiinni ja tiiviisti, äänieristyspahvinkin kiinnityksen katsoin talvella kun kone oli irti...koneen takapuolen (eli se luukun alla oleva) kumitiiviste taitaa uupua osittain (repeytynyt) mutta pellit on siinäkin, ei mitään isompaa reikää. Täytyy tarkistaa. Quote Link to comment
Guest Posted June 24, 2006 Share Posted June 24, 2006 Himmeneekö valot startatessa, siis sillon ku ei toimi? Jos ei himmene, startti ei saa virtaa. voi myös kokeilla virtamittarilla, paljonko vie toimiessa ja ei toimiessa. pyörittääkö varmasti kunnolla muulloin? oireet sopii myös "vanhaan" starttiin, jossa vastukset kasvaa lämpösenä nii isoksi ettei jaksa enää veivata. jos ei muuta vikaa löydy, kannattaa startti kiikuttaa autosähköliikkeeseen: näkevät testipenkis kylmänäkin, onko voimat tallella. Quote Link to comment
Guest Posted June 25, 2006 Share Posted June 25, 2006 Himmeneekö valot startatessa, siis sillon ku ei toimi? Jos ei himmene, startti ei saa virtaa. voi myös kokeilla virtamittarilla, paljonko vie toimiessa ja ei toimiessa. pyörittääkö varmasti kunnolla muulloin? oireet sopii myös "vanhaan" starttiin, jossa vastukset kasvaa lämpösenä nii isoksi ettei jaksa enää veivata. jos ei muuta vikaa löydy, kannattaa startti kiikuttaa autosähköliikkeeseen: näkevät testipenkis kylmänäkin, onko voimat tallella. Pitaa olla penkki jossa akselille on tukilaakeri, niinkuin kuplan lodjussa. Paitsi jos sattuu olemaan semmoine harvinaisempi startti jossa on sisaanrakennettu tukilaakeri. (mulle saa tarjota semmoisia halvalla :) ) jan Quote Link to comment
GT78 Posted June 25, 2006 Author Share Posted June 25, 2006 Juu kuppelin starttia on roplattu aikanaan urakalla samasta syystä, käytetty penkissä ja huollettu kuluvat osat: sen verran tästä autosta ja muista startteja korjanneena voin vakuuttaa että toimii normaalisti, kun vaan toimii. Valot himmenee, solenoidi naksuu mutta startti ei pyöri. Janille vielä että kokeilin tossa 2,5 tunnin ajon jälkeen sitä öljyn mittatikkua ja se oli kyllä liian kuuma pideltäväksi. Doghousessa ei esteitä ja turbiini pyörii hurinasta päätellen komiasti :D Ja ei startannut lähtiessä, eikä pysähtyessä :) Täytyy kattella mitä startit maksaa ku voishan tuon uusia ihan muutenkin, ku on kuitenkin iäisyyden ikänen. Toiminnassa ei kylmemmällä ilmalla siis mitään vikaa. Kuuluuko muuten moottoripeltien välissä olla jotain tiivisteitä? Siis muita kun ne moottoria kiertävät kumilistat... Quote Link to comment
Guest Forsbacka Posted June 26, 2006 Share Posted June 26, 2006 Himmeneekö valot startatessa, siis sillon ku ei toimi? Jos ei himmene, startti ei saa virtaa. voi myös kokeilla virtamittarilla, paljonko vie toimiessa ja ei toimiessa. Ei todellakaan pidä mennä mittailemaan millään yleismittarilla, kuinka paljon virtaa startti vie. Perus yleismittari kestää virtaa sen 10A ja sitä kummempaa ei varmaan moneltakaan löydy. Startti ottaa yli 50A. Jos nyt kokee suurta tarvetta saada se virta jotenkin mitattua, niin suuntaa antavan mittauksen voi tehdä niin, että mittaa resistanssin akulta startin napaan. Sitten startatessa mittaa samalle välille jäävän jännitehäviön (siis voltti asteikolla). Näistä sitten saadaan laskettua startille menevä virta jakamalla jännitehäviö kaapelin resistanssille. Tähän topicin ongelmaan tästä tuskin on mitään apua. Quote Link to comment
Gerbiili Posted June 26, 2006 Share Posted June 26, 2006 Himmeneekö valot startatessa, siis sillon ku ei toimi? Jos ei himmene, startti ei saa virtaa. voi myös kokeilla virtamittarilla, paljonko vie toimiessa ja ei toimiessa. Ei todellakaan pidä mennä mittailemaan millään yleismittarilla, kuinka paljon virtaa startti vie. Perus yleismittari kestää virtaa sen 10A ja sitä kummempaa ei varmaan moneltakaan löydy. Startti ottaa yli 50A. Jos nyt kokee suurta tarvetta saada se virta jotenkin mitattua, niin suuntaa antavan mittauksen voi tehdä niin, että mittaa resistanssin akulta startin napaan. Sitten startatessa mittaa samalle välille jäävän jännitehäviön (siis voltti asteikolla). Näistä sitten saadaan laskettua startille menevä virta jakamalla jännitehäviö kaapelin resistanssille. Tähän topicin ongelmaan tästä tuskin on mitään apua. Mielestäni kukaan ei mainninnut yleismittaria. Pihtivirtamittarilla kyseinen homma onnistuu näet vallan mainiosti. Quote Link to comment
Guest Forsbacka Posted June 26, 2006 Share Posted June 26, 2006 Kuinka monelta löytyy pihtivirtamittari? Entä pihtivirtamittari, joka kykenee mittamaan DC virtaa? Se yleisin ja monien ainut tuntema virtamittari on kuitenkin se yleismittari. No joo. Piti vaan korostaa, ettei kukaan innostuisi mittamaan sillä yleismittarilla. Saattaa kuitenkin olla, ettei selviä pelkällä sulakkeenvaihdolla sen mittauksen jälkeen. Quote Link to comment
Gerbiili Posted June 26, 2006 Share Posted June 26, 2006 Kuinka monelta löytyy pihtivirtamittari? Entä pihtivirtamittari, joka kykenee mittamaan DC virtaa? Se yleisin ja monien ainut tuntema virtamittari on kuitenkin se yleismittari. No joo. Piti vaan korostaa, ettei kukaan innostuisi mittamaan sillä yleismittarilla. Saattaa kuitenkin olla, ettei selviä pelkällä sulakkeenvaihdolla sen mittauksen jälkeen. No jos yleismittarin polttaa niin oppiipa ainakin mitä ei saa tehdä:). Ei oo kallis vahinko sentään. Eikä halpamittareissa ole sulakkeita aina. Quote Link to comment
GT78 Posted July 2, 2006 Author Share Posted July 2, 2006 Hehe, relax miehet, en poltellut mittariani. Kyllästyin koko starttiin ja tilasin uuden tehdaskorjatun tilalle. Vanha pois, uusi sisään, ja kas, auto toimii taas. Enää kokeilematta tuo pitkän ajon jälkeinen startti, mutta eilen ainakin tunnin maantieajon jälkeen jaksoi lähteä käyntiin melko helposti. Kiitos kaikista neuvoista, jälleen kerran! Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.