Jump to content

Solex 34 PICT-5, merkillinen keksintö...


Recommended Posts

Ruuvailin tuossa eilen 34 Solexin irti Kuplan koneesta etsiskelläkseni kadoksissa olevaa tyhjäkäyntiä. Totesin mehumaijan tyypiksi 34 PICT-5, ja samalla totesin ettei ainakaan Alfamerin korjausraamatun listat tunne tuollaista vitosmallia lainkaan.

 

Aloin sitä sit purkaa putsausta varten ja huomasin et siinä oli erikseen asennettu 24,5 millinen sisäkurkku. Mainitun kirjan mukaan kaikki 34 Solexit on 26 mm sisäkurkulla enkä oo missään vakiokaasarissa koskaan nähnyt irtokurkkua. Myöskään missään Solexissa ei listan mukaan mainitun kokoista kurkkua vakiona ole.

 

Edelleen purkaessa totesin suutinkombinaation olevan melko erikoinen, sekään ei vastannut minkään tyypin Solexin vakiosettiä. En nyt kaikkia lukemia muista mut ne oli kuitenkin järjestäin pienempiä kuin 34 pitäis olla. Ilmeisesti tuo kaasari on joskus rukattu johonkin pienempään koneeseen, eikä nyt oikein toimi mun 1640cc/284astetta/041-kannet/käärmeenpesä-zydeemissä. Yhtä hyvä vois varmaan olla edellisen koneen 31 PICT-3 ja tyhjäkäyntikin toimis, prkl...

 

Horinan jälkeen pari kysymystä: onko kokemuksia ton mallisesta kaasarista, minkälaiset palikat siinä pitäis olla? Miten irtokurkun sais huithelvettiin, en oikein päässyt perille et miten se siellä on? Ja lopuksi, onko kellään myydä toimivaa 34 Solexia mainitunlaiseen koneeseen, sellasta mikä tosissaan toimii ja on järkevät suuttimet?

 

Ja ennen kun näppärät ehtii niin tiedän 34:sen olevan aina pelkkä ongelma, mut kun ei nyt jaksa ruveta turaamaan tuplaa keskelle niin toi olis ehkä toiseksi paras vaihtoehto. Tai kolmanneksi nurkkien ollessa se ykkönen...

Link to comment

Vai vesivessasta on...ilmankos ei kuplakirja tuntenut. Pitäisköhän lopettaa ton kanssa leikkiminen sit samantien...

 

Niin, se irtokurkkuhan on jotenkin jännästi kiinni siinä kaasarin kurkun ja rungon läpi olevalla pyöreällä "nastalla", joka työtyy sen irtokurkun sisään ja pitää sen paikoillaan alspäin. Ylöspäinhän siinä kurkussa on se pääsuuttimelta tuleva putki joka käsittääkseni on kiinteä valu kaasarin rungossa. Siks sitä ei kaiketi ainakaan ylhäältäpäin pääse poraamaan enkä nyt oikein osaa hahmottaa miten se irtovihannes siellä on. Toisaalta, jos sen ottaa pois tai suurentaa niin sit pitäis alkaa pelaamaan noiden suuttimien kanssa eikä oikein oo intoa kun ens talvena tulee uus kone ja siihen varmaankin keskitupla, tää on nyt vaan tän kesän juttu.

 

-> Timppa: Joo, nurkat rokkaa, ens talvena se irtoperä ja kunnon mehumaijat kulmiin. Sen jälkeen voi lähteä asema-aukiolle paikallisia suuruuksia haastamaan =). Ei sulla muuten oo joutilaita Solexeja nurkissa lojumassa?

Link to comment

No suunnilleen mikä tahansa toimii paremmin kun tuo. Tai toimiihan sekin mut alkaa käksystä vaijerit venyä ja toisaalta jalkatekniikka kehittyä kun ei voi jalkaa nostaa kaasulta ees risteyksiin tai liikennevaloihin pysähtyessä...

 

Pitää kysyä Kanelta tota, jos ois normi 34 niin kylhän se tossa padassa varmaan menis kun ei mitään kisaa oo tarkoitus kuitenkaan ajaa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...