Guest Mikajs Posted October 26, 2006 Share Posted October 26, 2006 kuinkas sais toimimaan takavalot yhdellä polttimolla(2 napainen)? vai onko mahdollista? kun olin ajatellut jos sais vilkun ja jarrun samalle polttimolle kuinka se tehdään niin odotan mielen kiinnolla? kiitos jo etukäteen. Quote Link to comment
Hebster52 Posted October 26, 2006 Share Posted October 26, 2006 Onnistuisko tuolla kaavalla? Quote Link to comment
Heebah Posted October 26, 2006 Share Posted October 26, 2006 Tai ostat oikean 60-61vilkunviiksen ja käytät 60-61 kytkentäkaaviota. http://www.vintagebus.com/wiring/bug-60.jpg http://www.vintagebus.com/wiring/index.html -tOmi- Quote Link to comment
Hebster52 Posted October 27, 2006 Share Posted October 27, 2006 Hmm.. tutkailin tuota viimeistä kaavaa ja en oikein ymmärrä miten tuohon polttimoon saadaan sekä vilkku, jarru että ajovalot? En oo mikään sähkönikkari joten meni överiks... ;-) Quote Link to comment
Guest Forsbacka Posted October 27, 2006 Share Posted October 27, 2006 Tarkotat sitä 60-61 kytkistä? Näyttäis olevan kaksilankaiset polttimot. Ja toi linkittämäsi kuvan otsikkokin lupaa vain vilkut ja jarrun. Takavalot pitää vielä kytkeä erikseen. Mikajs. Onko se polttimo siis kaksilankainen? Yksilankaisella polttimolla ei mitenkään. Tai no joo, jollain jännitteen alentavalla kytkennällä, jolloin vasta jarrua painettaessa takavalot saavat täyden jännitteen. Quote Link to comment
Guest Posted October 27, 2006 Share Posted October 27, 2006 Hmm.. tutkailin tuota viimeistä kaavaa ja en oikein ymmärrä miten tuohon polttimoon saadaan sekä vilkku, jarru että ajovalot? En oo mikään sähkönikkari joten meni överiks... ;-) http://www.vintagebus.com/wiring/bug-60.jpg 60-61, 2-lankaiset polttimot. Pääsylinteristä menee piuha viikseen, joka perusasennossa antaa jarruvalojen toimia normaalisti. Takavalon hehkulanka toimii systeemistä erillään. Valojen ollessa päällä on vilkkua aika vaikea huomata. Jos tuon kaavion saisi muokattua niin että takavalokin sammuu vilkun kanssa.. Edit, takavalonkin lanka vilkkuu 61:ssä mutta valitettavasti vaan luonnollisen jännitteen alenemisen voimalla ja kummallakin puolella yhtä aikaa. Quote Link to comment
Heebah Posted October 27, 2006 Share Posted October 27, 2006 Hmm.. tutkailin tuota viimeistä kaavaa ja en oikein ymmärrä miten tuohon polttimoon saadaan sekä vilkku, jarru että ajovalot? En oo mikään sähkönikkari joten meni överiks... ;-) Noin se toimii ainakin mun 61:ssä. Jarruvalojen piuhat kulkeepi vilkun viiksen kautta. Oli aika vittimäinen purkaa ja poistaa hapettumat kontaktipinnoista, mutta lopussa kiitos seisoi. Ei tarvii ylimääräsiä releitä jne. Tommonen ehjä 60-61 only vilkun viiksi on vaan harvinaista herkkua. Samoin kuin toimiva 60-61 pyyhkijöiden katkaisija, jonka kumipalje on ehjä. Painettahan pissapojan säiliössä ei ole, vaan katkaisijasta vedetään ja palje tuottaa paineen. Ei siis erillistä painettavaa nuppia katkaisijan nupissa. Omaan autooni löysin toimivan katkaisijan vasta tän syksyn swapista. Suurkiitos Velkelle. -tOmi- Quote Link to comment
-AP- Posted October 27, 2006 Share Posted October 27, 2006 Tommonen ehjä 60-61 only vilkun viiksi on vaan harvinaista herkkua. Olisko ratkaisu tällainen vanhemman jenkkimallin viiksi vilkuilla varustetusta autosta? http://www.wolfsburgwest.com/cart/Detai ... 113953513A Quote Link to comment
Guest Posted October 27, 2006 Share Posted October 27, 2006 Yksilankaisella polttimolla ei mitenkään. Tai no joo, jollain jännitteen alentavalla kytkennällä, jolloin vasta jarrua painettaessa takavalot saavat täyden jännitteen. Jännitteen alentava kytkentä yksinkertaisimmillan yllä esitettyyn vilkku+jarruvalokytkikseen = ajovalojen signaali (vissiin takavaloilla parkit?) kytketään yksinkertaisesti vastuksen kautta polttimon +-signaaliin. Mutta tuolleen vastuksen tehonkesto pitää olla suuri, tarvitaan jäähdytetyt tehovastukset ja lisäksi iso miinus on se että tossa hukataan se sähkö vastusten kautta taivaan tuuliin ts sähköä meneekin käytännössä yhtä paljon kuin koko ajan jarruvalot päällä ajattaen. Ja onhan sekin tehohukka jotakin 10 wattia taas per lamppu. Elektroniikalla ton vois toteuttaa pätkimällä jännitettä PWM:llä ajovalojen tason saavuttamiseksi jarruvalopolttimosta. Jos kolvi pysyy yhtään käsissä niin kytkennän saa aikaan yhdellä oparilla, tehofetillä ja muutamalla peruskomponentilla. Itseasiassa mulla taitaa olla jossain pari valmista piirilevyäkin tohon. Helpointa olis kyllä ympätä ihan suosiolla kakslankanen polttimo. Quote Link to comment
Guest Mikajs Posted October 28, 2006 Share Posted October 28, 2006 on kaksilankainen... mut täytyy keksiä jos joku sais vaik ne toimimaan kun en ole oikei sähkö hommia paljo tehny Quote Link to comment
Guest Posted October 29, 2006 Share Posted October 29, 2006 Hernesaaren rompetorilla oli 2kpl 6-piuhaista 60-61 vilkunviikseä NOSsina hintaan 500 ruotsin kruunua/kpl, eli jotain 50€. Toisen jätin sinne kun käteinen loppu. Ruotsalaisen myyjän yhteystiedot on pistetty muistiin jos jotakuta kiinnostaa. Quote Link to comment
Guest karipe Posted May 25, 2008 Share Posted May 25, 2008 Nostetaan vanha topic ettei uutta tarvii tehrä samasta asiasta. Onko kellään helppoa selitystä miten värkätä tolla systeemi et parkki, jarru ja vilkku on samassa lampussa? Mä hommasin just tollasen lamput ja aattelin jos tekis jenkkimallin takavalot. Kyseessä 12Volttinen kuppawagen -69:n sähköillä. Myös jos joltain löytys mitat missä kohin lokaria ovaalissa alunperin on noin takavalot niin mitat kiinnostas. Tässä oli jotkut ähtäri tearit paikallaan, mut ne lähti jo kotimatkalla.. -Kartsa- Quote Link to comment
seppo mäntykivi Posted May 25, 2008 Share Posted May 25, 2008 No tuossahan se kaavio on ylimmäisenä. Edit: ja jos teardropeissa oli 1 kpl 2-lankainen poltin, niin luulisi sähköjen olevan valmiiksi tehtyinä. Ja polttimo mikä noihin valoihin tulee, pitää olla 2-lankainen. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.