Jump to content

simmi levyjä liian vähän -> runkolaakerin kiinnitys ongel


Guest pedros

Recommended Posts

Posted

Elikkäs oli simmilevyjä liian vähän vauhtipyörän takana (t-2 1600cc) ja oli hakkautunut runkolaakerin kiinnitystapin reikä sekä laakerissa että lohkossa isommaksi. Mitä lohkolle kannattaisi/pitäisi tehdä vai voiko tehdä mitään?

 

~pete

Guest ritariässä
Posted

laakerin reijällä ei niin väliä, uusiksi mene joka tapauksessa. kannattaa viel tarkista missä mitassa kyseisen laakeripukin leveys on eli hakkasko senkin paskaksi jne... kunnostettavissa tai pahimmillaan lohko roskiskamaa.

Posted

jos ei ole koko pukki mennyt, mitä pitää tehdä? Porauttaa uusi kiinnikkeenreikä?

 

~pete

  • 1 month later...
Guest Keiteleen Kone
Posted

Jos lukkotapin reikä on uudelleen poraustarpeessa on lohko yleensä aarporattava uudelleen ja reiän paikka muutettava.

Runko , lohko std-2.50 akseli std-1.50 ja kiertokangen laakerit std-1.50 löytyvät Keiteleen Koneesta.

Guest ritariässä
Posted

löytyykös keiteleestä seuraavilla mitoilla oleva runkolaakerisettiä?

 

laippa 20mm

akseli std

lohko 0,50mm

Guest Keiteleen Kone
Posted

Löytyy, kun tekee vanhasta laippalaakerista 1 mm. prikan, mallia männänrengas.

Guest ritariässä
Posted

nyt olis tarkoitus tehdä "prikaton" laakerointi. listojen mukaan etsimäni laakerisetti on olemassa ja nyt kyselenkin löytyykös uomesta

Guest ritariässä
Posted

euroopasta löytyis til nrolla 1609-0-20 kyseistä sarjaa, mut löytyykös suomesta???

  • 8 months later...
Posted

Tähän jatkoksi kysymyksiä:

 

Kuinka piukassa noiden laakerin "lukitustappien" tulee runkolaakeripukeissa istua? Omassa rojektikoneessa ovat melko hyvin kiinni, eli eivät yksikään putoa lattialle vaikka lohkonpuoliskon kääntää nurinpäin. Kuitenkin noista pari heiluu hiukan paikallaan. Onko vaarallista, eli meneekö porahommiksi?

Posted

Ja heti perään vastaus. Varoitus! Sisältää hardcore-spekulointia, viisaammat oikaisevat:

 

Oikein tarkkaan kun asiaa työajalla päissään pohtii niin tulipa mieleen että eihän tuolla kohdistustapilla ole kait muuta virkaa kuin naittaa laakerin öljyreikä kohdilleen, kunnossa olevassa koneessa siis.

 

Kunnossa olevat runkolaakerithan istuvat sen verran tiukassa momenttiin juntattujen lohkonpuoliskoiden välissä että eivät kovin herkästi paikaltaan liiku. Eli liekö tuon lukkotapin pääasiallinen käyttötarkoitus vaikeuttaa virheellistä asennusta? Jos runkolaakeri "isosta kyydistä" leipoo kiinni, ei tuollainen muutaman millin raudanpalanen siinä konkurssissa paljoa auta.

  • 1 month later...
Posted

En viitsinyt avata uutta aihetta koska kysymykseni liittyy aika lähelle tätä.Eli korjautin vastap.akselin jolloin vauhtip.liitospinnasta lähti tavaraa sen verran että sopiva välys tulee yhdellä simmillä.Eli,voinko jättää sen niin vai pitääkö ottaa vauhtip.tahi laakerista pois että kolme simmiä tulee käyttöön?

Posted
En viitsinyt avata uutta aihetta koska kysymykseni liittyy aika lähelle tätä.Eli korjautin vastap.akselin jolloin vauhtip.liitospinnasta lähti tavaraa sen verran että sopiva välys tulee yhdellä simmillä.Eli,voinko jättää sen niin vai pitääkö ottaa vauhtip.tahi laakerista pois että kolme simmiä tulee käyttöön?

 

simmilevyja tarvitaan useampi, silla ne toimivat tavallaan laakerina kun jokaisen valissa on ohut oljyfilmi. Yksi simmi voi karvahtaa siella aika pian. Painetta niihin ei kohdistu hirmuisia maaria kuin kytkinta painettaessa.

 

Jan

  • 2 years later...
Posted
Kuinka piukassa noiden laakerin "lukitustappien" tulee runkolaakeripukeissa istua? Omassa rojektikoneessa ovat melko hyvin kiinni, eli eivät yksikään putoa lattialle vaikka lohkonpuoliskon kääntää nurinpäin. Kuitenkin noista pari heiluu hiukan paikallaan. Onko vaarallista, eli meneekö porahommiksi?

 

Oisko tähän jotain sivistynyttä vastausta vai onko asia niin kuin Jumus itse pähkäili? How to rebuild your Vlokswagen Air-cooled engine -opus ei osannut sanoa mitään. Vauhtipyörän päässä olevan runkolaakerin lukitustapin reikä on hieman väljä omassa lohkossani...

Posted
Kuinka piukassa noiden laakerin "lukitustappien" tulee runkolaakeripukeissa istua? Omassa rojektikoneessa ovat melko hyvin kiinni, eli eivät yksikään putoa lattialle vaikka lohkonpuoliskon kääntää nurinpäin. Kuitenkin noista pari heiluu hiukan paikallaan. Onko vaarallista, eli meneekö porahommiksi?

 

Oisko tähän jotain sivistynyttä vastausta vai onko asia niin kuin Jumus itse pähkäili? How to rebuild your Vlokswagen Air-cooled engine -opus ei osannut sanoa mitään. Vauhtipyörän päässä olevan runkolaakerin lukitustapin reikä on hieman väljä omassa lohkossani...

 

 

Kyl se aika tiukka pitais olla. Sormin irrotettavissa tappi kuitenkin saa olla. Jos reika on menny soikeaksi niin poraa se isommaksi ja laita isompi tappi, laakeriin vastaavasti isompi reika. Tapiksi kay sopivan napakan kokoinen porantera, katkaiset siita pienen patkan. Mittoja loytyy joka lahtoon :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...