Guest ManuOtus Posted December 8, 2006 Share Posted December 8, 2006 Nyt kun motti on saatu jo kuppelin perään, niin alkaisi jonkin asteinen piuhojen tarkistelu ja uudelleen laittelu, kysynkin että onko tarpeen vaihtaa joitain piuhoja paksummaksi tai tehdä muita muutoksia johdotuksiin? Sitten jos joku kertoisi seuraavien piuhojen paksuudet: - Akun maadoitus - Startin jatkuva syöttö - Laturin piuha t. Manu Quote Link to comment
Marko Posted December 8, 2006 Share Posted December 8, 2006 - Akun maadoitus/ Alkuperäisen kaltainen punottu lattakaapeli - Startin jatkuva syöttö/ 50neliöö - Laturin piuha /6neliöö Quote Link to comment
Guest ManuOtus Posted December 8, 2006 Share Posted December 8, 2006 kiitos ja kumarrus tietää mitä käy ostamassa kaupasta. Ja maadoituksessahan tuskin voi helposti liioitella :) Quote Link to comment
Guest Posted December 8, 2006 Share Posted December 8, 2006 Mistä noi luvut on? eikai kuplassa alunperin noin jykevää kaapelia mene? Mul menee julmetun pitkä muistaakseni 25 mm2 autohihikaapeli auton edestä suoraan kuplan startille. Antaa kyllä todella hyvin virtaa vakiostartille vielä tuollakin eikä musta tunnu että tarttis yhtään paksumpaa tilalle. Ei oo kyl auto talvikäytössä. Tosin ei se vara edelleen venettä kaada.. eikä se kuplan pätkä oo ees niin pitkä että painoa vielä tois lisää vaikka vetäis 75 neliöisellä. Quote Link to comment
metake Posted December 8, 2006 Share Posted December 8, 2006 Tuossa tuollainen suuntaa antava nyrkkisääntökaava johtojen poikkipinnan laskemiseksi: Kaapelin koko (mm²) = Kaapelin pituus (m) x Virta (A) x 0,046 Quote Link to comment
Marko Posted December 9, 2006 Share Posted December 9, 2006 Mistä noi luvut on? eikai kuplassa alunperin noin jykevää kaapelia mene? Mul menee julmetun pitkä muistaakseni 25 mm2 autohihikaapeli auton edestä suoraan kuplan startille. Antaa kyllä todella hyvin virtaa vakiostartille vielä tuollakin eikä musta tunnu että tarttis yhtään paksumpaa tilalle. Ei oo kyl auto talvikäytössä. Tosin ei se vara edelleen venettä kaada.. eikä se kuplan pätkä oo ees niin pitkä että painoa vielä tois lisää vaikka vetäis 75 neliöisellä. Kyllä noi perustuu ihan johdon virransiirto kykyyn mitatkaa ihan huvikseen startin ottamia virtoja jos teillä on mahdollisuus, virrat on yllättävän isoja varsinkin jos peli ei heti lähde käyntiin. Pitkään startatessa käy niin että lopulta virta muuttuu lämpöhäviöiksi noissa naruissa ja auto ei lähde käyntiin..Startille toi paksu piuha pitäs kyllä mennä suoraan akusta vai onko sulla edessä akku. Kokeileppa käynnistää auto jonka akku on sippi 25neliön apukaapeleilla niin näet mitä tapahtuu, ei tapahdu muuta kuin että piuhoista nousee höyry ja liittimet niin kuumat että pitää ottaa asbesti hanskoilla kiinni. Quote Link to comment
metake Posted December 9, 2006 Share Posted December 9, 2006 Kokeileppa käynnistää auto jonka akku on sippi 25neliön apukaapeleilla niin näet mitä tapahtuu, ei tapahdu muuta kuin että piuhoista nousee höyry ja liittimet niin kuumat että pitää ottaa asbesti hanskoilla kiinni. Ja apukaapelit 3x pidemmät kuin kuplan starttikaapeli. Mietippä onko tällä mitään merkitystä... Quote Link to comment
Marko Posted December 9, 2006 Share Posted December 9, 2006 Ja apukaapelit 3x pidemmät kuin kuplan starttikaapeli. Mietippä onko tällä mitään merkitystä... Tottakai sillä on merkitystä. Vertaus olikin laitettu tuohon missä sanottiin että 25neliöinen kaapeli tulee keulilta startille. Kaapelin oikeassa mitoituksessa ei tarvitse tietää muutakuin startin ottama virta. Koitappa laskea tuolla kaavalla jos startti ottaa 100A ja kaapeli on metrin mittainen. Sillä mitoituksella saa aikaiseksi paloauton ennemmin tai myöhemmin. Quote Link to comment
Guest Forsbacka Posted December 9, 2006 Share Posted December 9, 2006 25mm2 on jo aika paljon. Paskimmat apukaapelit ei ole edes lähelle tätä. Itse vedin auton nokalta 35mm2 kaapelilla ja hyvin pitäisi riittää. Kaapelin resistanssi aiheuttaa jännitehäviötä ja siten laskee startin tehoa. Aiheuttaa siis jännitehäviötä koko ajan, ei vain pitkään startatessa. Jännitehäviö menee kaapelin lämmittämiseen ja jos häviötä on riittävästi, esim huonoista liitoksista johtuen, alkaa se näkymään startin tehossa. Jossain kataloogissa oli ilmoitettu 16mm2 -johtimen resistanssiksi 0,00124 Ohmia/m. Oletetaan, että se startti ottaa sen 100A. Jännitehäviö: 0,00124R*100A=0,124V Kaapeliin jäävä teho: 0,124V*100A=12,4W/m Tuo kaapeliin jäävä 12,4W on sitten tavallaan pois siitä startin oletetusta 1200W tehosta, jos akku on omalla paikallaan, eli vetoa on se metri. Ei nyt varsinaisesti mikään palopommi. Vähän pistäisin kuitenkin varmuuskerrointa peliin ja käyttäisin niin paksua johdinta, kuin sinne saa järkevästi menemään. Kannattaa kiinnittää liitoksiin huomiota. Resistanssin saa helposti moninkertaistettua likaisilla ja hapettuneilla liitoksilla. Quote Link to comment
Guest Posted December 9, 2006 Share Posted December 9, 2006 Akku edessä, en oo ihan satavarma oliks toi 25neliöistä mutta ei ainakaa oo lähellä 50 neliöstä. Oisin pistäny vähän paksumpaa noin pitkälle matkalle mutta toi oli jo jääny jostain autohifiasennuksesta ja totesin sen omaan käyttöön riittäväksi. On kokemusta narustarttikaapeleista mutta ne on tosiaan ollu paljon pienempää kaapelia ku toi, omassa asennuksessa en oo tunnistanu mitään vastaavia oireita. Talvikäytössä tilanne ois varmaan vähän erilainen. http://www.vintagebus.com/wiring/Type_1 ... t_1969.jpg Ton mukaan kuplan lyhyt pätkä ois tehtaalta 25 neliöistä ja laturin 6 neliöö. Quote Link to comment
Marko Posted December 9, 2006 Share Posted December 9, 2006 Startti piuhaksikin kannattaa käyttää tarvikeliikkeestä saatavia valmiita piuhoja joissa tehtaalla puristetut liitimet. Quote Link to comment
Guest ManuOtus Posted December 9, 2006 Share Posted December 9, 2006 jos nyt startille laitetaan se 25-50mm2 piuhaa niin paljonkos on kuplan omassa maadoituslattakaapelissa neliöö??? meneekö se yli 50mm2?? ja paljonkos sen pituus on? mistä saa parhaan paikan akkun maadoitukseen? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.