Jump to content

Männän loveaminen


Recommended Posts

Moro

 

Muistelen kultaisella 1980 luvulla törmänneeni paikallisen JM hörhön tallilla 88 Cofappi mäntiin, joissa oli helmassa n kahden sokeripalan verran koloa.

 

Asia pompsahti mieleeni nyt, kun olen suunnittelemassa pitkäisku 88 moottoria. Tuo lovi oli vissiin sen aikaauden JM koneesta, kun pitkäiskut oli sallittuja?

 

Olisko kellään tietoa tästä kokoon koosta? Eli millä isku / Kampi setillä pitäs kairata ja paljonko pois?

 

Saman aikakauden tuotteita oli helmasta sorvatut männät, tää olis helppo, mutte ei nyt houkuttava vaihtoehto.

 

Tää homma menee kuin tuohon aikaan treffi ilmotuksissa: "kuva olis kiva yllätys", nyt vaan männästä, ei e-männästä

Link to comment
  • 2 weeks later...

Näitä pitkäisku JM Kuplan moottoreita oli kieltolain aikana muutamia  liikkeellä. Yksi varma tapaus oli Suomussalmen Kai Hyttisen käytössä, kyseinen auto meni myyntitapahtumassa uudelle omistajalle. Hän avasi moottorin yhden jäärataSuomen mestarin kanssa joka tunsi Kuplan koneet, sieltähän löytyi pitkäiskuinen sääntöjen vastainen moottori. Hyttinen kunnostautui myös Torniossa 8.2.1997 ja valitettavasti Heikki Kovalainen oli erehtynyt hänen kelkkaansa. Kisan aikana punnittiin 3 Kuplaa ja loppuvaiheessa samojen moottorit piti avata tarkastusta varten. Matti Salonpää ja Jouni Kujala avasivat mutta Hyttinen ei suostunut siihen vaan uhkaili järjestysmiehiä. Hänelle annettiin vaihtoehtona moottorin sinetöinti mutta aluksi kieltäytyi siitäkin, moottorista puuttui sinetöintireiät eikä K.H suostunut poraamaan niitäkään. Joku porakoneen käyttäjä ne sitten teki ja Tornion Tullista haettiin  peltisinetit jotka nitistettiin kiinni. Samana iltana alkoi sitten Suomussalmella totisten miesten kokoontuminen kun mietittiin mitä tehdään kun moottori on sääntöjen vastainen ja sinetit kiinni. Yhdeltä paikallaolijalta katosi muisti kun nappaili olutta tarpeeksi...  Illalla keksittiin että peltisinetit saa auki kynäveitsellä ja sitten voidaan moottoriin vaihtaa sääntöjenmukaiset osat. Heikin Formulaura ja Hyttisen oli siten pelastettu. Heikki sai sakkoa 500 mk. alipainoisella autolla ajamisesta vaikka oli syytön.... mutta mitä olisi tapahtunut jos auton omistaja olisi jäänyt kiinni luvattomasta sinettien purkamisesta ? Jokainen voi mielessään pohtia oliko moottori sääntöjen mukainen kun toteaa mitä kisapaikalla tapahtui ? jos olisi ollut niin K.H olisi avannut moottorin välittömästi yhtä kiltisti kuin kaksi muuta kilpailijaa.

88 mäntiä oli Mahlella 1980 luvulla mutta puristuskorkeus oli n. 36mm. Mikkelin Pentti Toivasella oli Vihdin JM- SM:ssä holkit syl.putken ja lohkon välissä, hylkyhän ja 10000 mk. palkintorahat siitä meni. 88 mäntiä löytyy muista automalleista joten kannattaa etsiä matalalla puristuskorkeudella olevia mäntiä niin saa tehtyä helpoimman kaavan kautta.

Edited by Maasturi
  • Haha 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...