Zarre Posted July 5 Posted July 5 (edited) Hei, löytyisikö apua ongelmaan. Eli sulake 9 kuumenee reilusti ja sulattaa sulakkeen, yläpuolelta sulaketta. Ongelma esiintyy kun laittaa valot päälle. Aivan sama onko moottori käynnissä vai ei, virrat pitää tietysti laittaa päälle ensin. Sulake 9 yläosassa jossa ongelma ilmenee, on liitettynä paksu punainen ja ohuempi punainen + sininen johto samassa. Paksu katoaa paksuimman mustan johtoletkun sisään ratin/virtalukon syövereihin. Ohuempi punainen menee valokytkimeen. Sininen tupakansytyttimeen, jossa matkalla oma sulake välissä. Ilman sulaketta tai sen hajotessa katoaa kaikki virrat. Ajon aikana moottori sammuu. Mistäpäin ongelmaa lähtisi tutkimaan? Ja onko tuo 9 sulakkeen yläosaan menevä johto oikeassa paikassa alunperinkään vai kuuluisiko sen olla alapuolella? Toinen mikä mietityttää on irrallaan oleva liitin johtoineen, jossa väkäset katkenneet, kojelaudan alla. 2 ruskeaa eli maajohtoa tulee liittimeen, paksumpi menee runkoon lähellä käsijarrua, ohuempi taas siihen paksuimpaan mustaan johtoletkuun joko menee ratin/virtalukon luo. Löytö hetkellä tuo ilmassa oleva liitin sijaitsi valokytkimeltä hiukan oikealle, joten ei näyttänyt siltä että ainakaan valokytkimeen olisi mennyt, ja mikäli oikein ymmärsin tutkittuani asiaa ei se sinne kuulu. Aika reilusti tyhjiä liittimen paikkoja niillä tienoin. Edited July 16 by Zarre Quote
ovaaliheppu Posted July 5 Posted July 5 Kurkkaapa tuolta mitä on sulakkeen takana ja tsekkaa ne ekaks Quote
Zarre Posted July 5 Author Posted July 5 (edited) Joo, olen tuota kaaviota katsonut aiemminkin mutta se niin sanotusti aukea ollenkaan mulle. Pitää vielä ihmetellä, mutta ei ole tämmöiset sähköpuolen hommat ennestään tuttuja. Korjausoppaan mukaan 9. sulakkeessa aux. heater (käsittääkseni tämä on lisälämmitin jota minulla ei ole), buzzer alarm. Eli ei juuri mitään. 9. on alapuolelta yhdistety 8. sulakkeeseen jossa hätävilkut ja sisävalot edessä/takana. Mutta 8 ei kuumene. Omistajan oppaan mukaan 9. mainittu vain lisälaitteet (accessories). edit: Kaavio pähkäilyä: eli valokatkaisijasta saisin lähtökohdan mistä tiedän missä mennään: 25-31. Jos värit ok niin yläosassa menee punainen 30. Tuo punainen menee ign/strat switch. Näin myöhällä jumittaa tuohon, pitää pähkäillä lähipäivinä lisää. Edited July 5 by Zarre Quote
Zarre Posted July 7 Author Posted July 7 Quote Kaavio pähkäilyä: eli valokatkaisijasta saisin lähtökohdan mistä tiedän missä mennään: 25-31. Jos värit ok niin yläosassa menee punainen 30. Tuo punainen menee ign/strat switch. Näin myöhällä jumittaa tuohon, pitää pähkäillä lähipäivinä lisää. Siis ton 30 pitää mennä sulakkeelle. Oletan että kaavion S8 ja S9 tarkoittaa noitten paikkojen sulaketta. Kaaviossa menee toi ohuempi S8 yläosaan joka toki yhteydessä S9 alaosan kautta, eli tuo silloin kulkisi mulla kahden sulakkeen läpi(?) Sitten tossa S9 yläosassa on toi paksu virta. Eli mulla noi johdot tulee samaan liittimeen joka on kytketty S9 yläosaan. S9 alaosassa menee johto vain siihen mötikkään sulakepaneelin alaosassa. Joku tässä nyt kusee tai ei ymmärrys riitä. Kaavion mukaan tossa S8 ylhäällä olisi vain tuo punainen valokytkimeltä tuleva johto, mutta siinä on jo ennestään kaksi muuta johtoa jotka ei tule valokytkimeltä. Quote
ovaaliheppu Posted July 9 Posted July 9 (edited) Se puoli josta sulakkeet on joko johdolla tai suoraan rasian pohjassa yhdistetty on syöttöpuoli, lähtevä puoli on se toinen pää. Tarttee kattoo tuo läppärillä kotona illemmalla, kännykän kanssa turhan tuhnuinen luettavaks. 30 on syöttöjohto, S8 kautta näyttäs menevän hätävilkkureleelle ja sisävaloille, ruskee puoli valolta on maa, ja välissä ovikytkimet, sen jo selvititkin. S9 on tyhjä tuossa kaaviossa näin äkkiseltään aamupöpperössä tulkiten. Monesti se että jokin lämpenee voi myös olla merkki huonosta kontaktista, eli periaatteessa kaikki on muuten ok mutta tuossa on ahistava paikka joka sitten lämpenee. Ikäänkuin pienempi sulake vakion paikalla. Putsaa sulakepinnat rasiasta + abikoliittimien pinnat ym hyvin messinki/rosteriharjalla Edited July 9 by ovaaliheppu Quote
masajee Posted July 9 Posted July 9 Se maadoituskohta kannattaisi ekana korjata ja sitten ainakin itse ottaisin sen sinisen tupakansytyttimelle menevän johdon irti ja kokeilisin onko vielä sama ongelma. Ja noi alkuperäiset liittimet alkaa ikääntyessään hajoamaan jolloin tietty kontakti huono ja voivat jopa irtoilla/ heilua siellä miten sattuu ja mennä oikosulkuun. Quote
Zarre Posted July 14 Author Posted July 14 On 7/9/2024 at 10:12 AM, ovaaliheppu said: Se puoli josta sulakkeet on joko johdolla tai suoraan rasian pohjassa yhdistetty on syöttöpuoli, lähtevä puoli on se toinen pää. Tarttee kattoo tuo läppärillä kotona illemmalla, kännykän kanssa turhan tuhnuinen luettavaks. 30 on syöttöjohto, S8 kautta näyttäs menevän hätävilkkureleelle ja sisävaloille, ruskee puoli valolta on maa, ja välissä ovikytkimet, sen jo selvititkin. S9 on tyhjä tuossa kaaviossa näin äkkiseltään aamupöpperössä tulkiten. Monesti se että jokin lämpenee voi myös olla merkki huonosta kontaktista, eli periaatteessa kaikki on muuten ok mutta tuossa on ahistava paikka joka sitten lämpenee. Ikäänkuin pienempi sulake vakion paikalla. Putsaa sulakepinnat rasiasta + abikoliittimien pinnat ym hyvin messinki/rosteriharjalla Ollut kiireitä tällä viikolla, tätä pitää koittaa lähipäivinä. Kiitos. On 7/9/2024 at 11:46 AM, masajee said: Se maadoituskohta kannattaisi ekana korjata ja sitten ainakin itse ottaisin sen sinisen tupakansytyttimelle menevän johdon irti ja kokeilisin onko vielä sama ongelma. Ja noi alkuperäiset liittimet alkaa ikääntyessään hajoamaan jolloin tietty kontakti huono ja voivat jopa irtoilla/ heilua siellä miten sattuu ja mennä oikosulkuun. Ei ole hajuakaan mihin tuo irrallaan oleva ruskea maadoitusliitin voisi mennä. Tupakansytyttimeen menevästä johdosta irrotin sulakkeen, ei ollut vaikutusta. Maan se ottaa rungosta, ei erillistä johtoa näy. Ja olin johtosotkussa hukannut seurannan, tupakansytytin johto ei ollut tuossa 9 sulakkeen ryppäässä vaan taisi olla 8 sulakkeessa tai jossain muussa. Joo tuolla on pari muuta liitintä suht löysällä, irtoaa kun johtojen varassa sulakelaatikko roikkuu. Yhtä koitin varovasti pihdeillä laittaa kireämmälle niin hajoaa. Quote
ovaaliheppu Posted July 14 Posted July 14 Melko monta hapettunutta sulaketta tai sen pitimen kieltä tullut vastaan. Sulakkeen pää kun on vaan reikään tökätty, kontaktipinta aika pieni, jos vielä tuosta hapettuu. Yleisesti se kohta kuumenee eniten missä isoin vastus, eli lähde siitä kohtaa pala palalta purkamaan ja putsaamaan Quote
Zarre Posted July 16 Author Posted July 16 (edited) On 7/9/2024 at 10:12 AM, ovaaliheppu said: Monesti se että jokin lämpenee voi myös olla merkki huonosta kontaktista, eli periaatteessa kaikki on muuten ok mutta tuossa on ahistava paikka joka sitten lämpenee. Ikäänkuin pienempi sulake vakion paikalla. Putsaa sulakepinnat rasiasta + abikoliittimien pinnat ym hyvin messinki/rosteriharjalla Tämä taisi olla ongelman ratkaisu. Oli jonkun verran sulanut muovikin siitä boxista ja siirtynyt huonoon asentoon sulakeboxissa liitin, joten sulatin lisää notta sain irti koko liittimen ja putsasin kunnolla. Nyt näyttäisi pysyvän viileänä. Kiitos. Edited July 16 by Zarre 2 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.