Guest Kimmo Antikainen Posted March 7, 2007 Share Posted March 7, 2007 Mitähän kohtaa kannattaisi epäillä syylliseksi jos vakiomoottori kuluttaa paljon öljyä? Varsinkin vedättäessä ja kaasutellessa tupruttelee öljysavuja, tyhjäkäynnillä ei juurikaan. Puristuksia tuntuu olevan ihan ok ja tasaisesti, moottori pyörii tasaisesti, lähtee hyvin käyntiin ja tehot on todella hyvin tallella. Ehkö joku öljyrengas, vai voiko vika olla kansien puolellakin? Quote Link to comment
Guest DaFox Posted March 8, 2007 Share Posted March 8, 2007 Aika vähän informaatiota annoit, tarkemmin kun kuvailisit moottorin historiaa niin voisi moni osata vastata vähän paremmin. Onkohan minkä verran ajettu, minkä moista remonttia on moottoriin tehty ja onko toi öljyn syönti tullut yht. äkkiä vai pikkuhiljaa kasvanut? Noi nyt tuli ainakin mieleen kysyä.. :-) Näiden kirjoitteluiden jälkeen tuli seuraavaksi mieleen, että; Moottorilla on ajettu kilometrit täyteen ja täysi remontti edessä. (vast. a= renkaat/pytyt kuluneet? b= kaasari uittaa pytyt=pitäisi tuntua tehoissa? ) Quote Link to comment
Marko Posted March 8, 2007 Share Posted March 8, 2007 Oisko kansissa ohjurit valmiit tai jopa kannet halki sopivasti. Quote Link to comment
Guest Kimmo Antikainen Posted March 8, 2007 Share Posted March 8, 2007 Kuten yleensäkin, moottorin historiaa ei juuri tiedossa ole sen enemmälti muuta kuin viimeisen 15 vuoden aikana koneella on ajettu noin 10tkm, eli jossain vaiheessa on saattanut seisahtaakin vuoden tai pari. Täytynee naplata irti ja ottaa "yläkerta" auki niin sillähän tuo selviää mitä hää on syönyt. Alustavia arvioita tässä vaan hain kun ei tuollaista vikaa ennen vastaan ole tullut. Tehot on todellakin koneessa hyvin tallella, toiminta on mainiota, päittäistä ei just ole eikä tuo öljynpoltto ole mitään "tupsauttelua" vaan aivan jatkuvaa rasituksen alla olevaa käryytystä. Kaasari uittaa pytyt? Eli? Varmaan viallinen öljyrengaskin saattaisi tällaista aiheuttaa. Quote Link to comment
Guest BugPower Posted March 8, 2007 Share Posted March 8, 2007 mäki veikkaan samaa... Quote Link to comment
Guest DaFox Posted March 8, 2007 Share Posted March 8, 2007 Kirjotellut muutamaa postia samaan aikaan yöllä ja mennyt pää vähän sekasin. Kaasarin uittamisen piti mennä eri topicciin ja ihan eri foorumillekkin missä joku ihmetteli miksi koneen "öljymäärä" kasvaa :) Quote Link to comment
Guest Kimmo Antikainen Posted March 8, 2007 Share Posted March 8, 2007 :D No hieman jo ihmettelin et mitäs hel... Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted March 8, 2007 Share Posted March 8, 2007 Tuleeks hihnapyörän takaa öljyä pitkin konehuonetta? Quote Link to comment
Guest Kimmo Antikainen Posted March 8, 2007 Share Posted March 8, 2007 Ei tule, ihan palotilassa tuo öljy palaa eikä putken päällä. Quote Link to comment
Fileas Posted March 8, 2007 Share Posted March 8, 2007 öljyrengas/mäntä/putki tai ventiilin ohjurit. Muualta ei tule öljyä palotilaan. Onko joku tulppa öljyinen/karstainen ? Quote Link to comment
Sami P. Posted March 9, 2007 Share Posted March 9, 2007 STP/Forte/löpöä öljynsekaan ja ukko kabiiniin kierrättelemään puoleks tunniks, samalla tarkkaillen millon koneenvaihtovalo plingahtaa mittaritaulussa. ;) Quote Link to comment
Guest Kimmo Antikainen Posted April 2, 2007 Share Posted April 2, 2007 Pytytmännät ja kannet irti eikä mitään äkkisiltään ihmeellistä näkyvissä. Männänrenkaat on vaihdettu ilmeisesti ainakin jossain vaiheessa kun selvät hoonausjäljet on näkyvissä, karstaa lukuunottamatta suht ehjän näköistä ja tasalaatuista suunnilleen kaikki, tulpatkin. Kuulin paristakin eri tietolähteestä että on harvinaista jos moottori kuluttaa öljyä ohjureiden kautta ja että on tavanomaisempaa jos vuoto tapahtuu männänrenkaiden kautta. Mainittakoon vielä että puristukset koneessa tuntuivat olevan tallella, sekä tasaiset. Seuraavalla tallireissulla mittiloin nykyisten renkaiden katkosvälyksen ja tarkastelen osia vähä tarkemmin muutenkin, katotaan mitä paljastuu. Sami: ihmeaineet on nössöille ;) Quote Link to comment
Guest metyme Posted April 2, 2007 Share Posted April 2, 2007 Epäilisin venoja,vw.ssä usein ohjurit kuluneet jos ei oo vaihdettu lyijytöntä bensaa kestäviksi. Varsinkin 3-pytyn käy muita kuumempana,iteltä meni vena poikki ja aika pahaa jälkeä. Quote Link to comment
Guest Kimmo Antikainen Posted April 3, 2007 Share Posted April 3, 2007 Noniin, nyt on sitten tarkasteltu hieman osasia: Katskosvälit männänrenkaissa noin 0.7-1.0mm joka kieltämättä viittaisi väljähköihin sylintereihin. Myös kansia on ihmetelty ja huomasin kaikissa ohjureissa tasaisen pikkuvälyksen jokaisessa kappaleessa, niin että pieni lonkse tuntuu käsin testaillessa mutta ei kuitenkaan mitään älytöntä loksamista -venttiilit ei pitäneet edes meteliä pyöriessään. Kolmospytyn mäntä oli mahlen tekosia, loput kolme oli muita joidenka merkkiä en sattunut pistämään ylös. Kaikkien katkosvälit oli suunnilleen samaa luokkaa, mitään pykälää ei tuntunut sylintereissä ja kaikissa oli puristuksetkin tallella. Konehan siis savutti vedättäessä, öljyä siis on palanut palotiloissa. Koska moottorin kunnostuksessa on budjetti, enkä muutenkaan vakioon 1200:een haluaisi tehdä 300-400e:n remonttia niin hyvät vinkit on tervetulleita vian paikallistamiseksi. Tässäpä kufasia arvon raadille: Quote Link to comment
Sami Leskinen Posted April 3, 2007 Share Posted April 3, 2007 Venttiilit ja ohjurit kannattaa ainakin vaihtaa. Quote Link to comment
mick Posted April 4, 2007 Share Posted April 4, 2007 Jos imuventtiilien ohjurit on väljät, niin eikös sillon ole täysin mahdollista että kone vetää öljyä sylinteriin? Pakoventtiileillä taas saa aikaan huohotuksen... Näin järkeilin :) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.