Jump to content

Kuplan jarrut kuntoon


Guest PaKe

Recommended Posts

Guest PaKe

Kävin asken rundilla kylillä, ja loppuvaiheissa poljin painu ihan lattiaan ja jarrut katos.. Myös joku jarruista laahaa aika paljo, huomaa liikkeellelähössä että tahmasta on. Apparinpuolella takana ja kuskinpuolella edessä rummut oli todella kuumat, olisko kengät loppu ja jumittunu si kiinni?

En oo rumpujarruja niin laitellu, käyttiksessä on levyt joka nurkas ja ne on vähä tutumpia..

Missä kuplassa tapaa olla jarrunestesäiliö, vai onko semmosta ollenkaa? Vuosimalli on -73.

Link to comment

Jarrunestesäiliö löytyy nokkapellin alta... Ota jarrut auki, putsaa osat, vaihda rikkinäiset ja säädä. Niin alkavat pelaamaan.

 

Niin ja kuplan jarrut ovat kunnossa ollessaan hyvät, melkeimpä paremmat kuin monen nuoremman auton vastaavat...

Link to comment

Jarrunestesäiliö on kuskin puolella etutavaratilan "yläkulmassa". Lähtee molemmille piireille oma putkensa ja säiliö kahteen osaan jaettu.

 

Jumittamisen syynä tuskin on kenkien loppuun kuluminen, mutta yks varteenotettava vikamahdollisuus on jarruletkujen umpeen turpoaminen. Silloin päästää polkiessa paineen työsylinteriin mutta ei päästä takaisin ja silloin jää laahamaan ja tietysti jarrut "katoaa". Jotkut letkut turpoaa melkein uutuuttaan, jotkut vanhemmiten ja monet ei koskaan =).

 

Ei muuta kuin rummut auki ja ihmettelemään. Jos on niin jarrut päällä jossain pyörässä ettei ees rumpu aukaa niin avaa ensin se letku, voi helpottaa. Edessä aukee avaamalla rasvakupin -> lukitusmutterin kuusiokoloruuvin -> lukitusmutterin (kuskin puolella vasenkätinen jenga) -> rumpu irti, irtonaiset laakerit tulee mukana rummun keskiössä.

Takana 36 mm kruunumutterin sokka pois -> mutteri auki (samoin toisella puolelle vastajenga) ja rumpu lähtee irti. Takarummut tod.näk ihan helvetin lujaa kiinni, varaudu kunnon jatkovarrella ja lämmityspillillä.

Link to comment
Guest PaKe

Kiitoksia hyvistä neuvoista. Käyn huomenna töitten jälkee hakemassa tuon 36mm avaimen ja koitan napata rummun irti ja kattoo mitä se on syöny. Aika ahtaassa tallissa joutuu väsäämään, varmaan 50cm tilaa auton ja seinän välissä mutta kaikkeenhan tottuu.

 

Milläs nuo jarruputkien turpoamiset on hyvä tutkia? Ei vissiin päällepäin näytä mitään erikoista? Hotcarssista kaiketi saa haettua uudet jos niikseen tulee, ei ollu pahan hintasiakaa mitä äsken netistä kattelin.

Link to comment

ÄLÄ osta brasilialaisia jarruletkuja, ne ei kestä kahta vuotta. pinta halkeilee, ja katsastusmies vinkuu :P

 

Itse oon hakenu paikallisesta tarvikepuljusta ihan kunnollisen olosia letkuja. No, maksaa ne aavistuksen enemmän kuin Br osat....

Link to comment
Guest PaKe

Kyllä nyt varmaan tulee vaihdettua kengät, sylinterit ja letkut joka nurkkaan kun kerran aletaan hääräämään, ja mistäs sitä tietää mitä kaikkee muuta saa vielä hakeekkaa. :P

Mutta kuinkas tuo jarrujen säätö tapahtuu? Onko siellä jonkinmoinen automaattisäätö, joka si herkistää kengät itekseen kun jarruja polkee ensi kertoja vai miten temppu tehdään?

Link to comment

Ei oo automaattisäätöä, säädetään sellaisilla tähtipyörillä jarrukilvessä olevista rei'istä. Systeemin hoksaa kun avaa rummun ja katsoo miten ne pelaa, sit pitää vaan jarrujen kasassa ollessa miettiä, että kumpaan suuntaan sieltä reiästä yrittääkään meisselillä sohien sitä hyrrää kääntää =).

Uudet kengät kannattaa ainakin säätää aluksi pikkasen kihnaamaan niin ne sitten hakee paikkansa ja on sopivasti pinnassa. Itse oon myös aina rummun avatessani katsonut, onko rummun kuluessa tullut kitkapinnan reunaan olaketta ja hionut sen pois, silloin saa helpommin rummut irti tarvittaessa eikä ainakaan (uusi) kenkä kanna sen kohdalta.

Link to comment
Guest PaKe

homma edistyny sillälailla, että hain hotcarssista kengät, sylinterit ja letkut, toisenpuolen oon purkinu ja paloja vaille olis valmista.. Piti tulla pisulle välillä =)

Mutta joo, näyttäs siltä, että apparinpuolelle taakse tulee painetta koko ajan. Avasin eka ilmausruuvin-> nestettä, otin sen kilven kupariputken pois-> nestettä ja kun otin jarruletkun irti, niin kokoajan tulee nestettä sieltä kupariputkesta mikä katoaa auton alle. Ei sen vissiin ihan niin pitäis olla, vai? Jarrupääsylinteri rikki vai mikä?

Koitan tänään takuta osat paikoilleen ja ilmailen sitten ehkä huomenna, josko nuo siitä asettuis..

 

Ja: Toinen puoli ei niin paljoa tiputtanu.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...