nalleolut Posted May 21, 2007 Share Posted May 21, 2007 sopiiko: 12Volt 68--73 Bosch/erillinen (irtojohdot). 12Volt 73--77 Bosch/erillinen (3-napapistoke jees tasavirtanen. hypistelin tuota 3-napaista mallia motonetissa ja hylkäsin sen. tilasin tuon irtojohto malli. tulee loppuviikosta.... voiko enempää masentaa.... Quote Link to comment
-MITO- Posted May 21, 2007 Share Posted May 21, 2007 Kerrotko vielä onko sinulla vaihtovirta vaiko tasavirta laturi? Tuo 3-nap on vaihtovirtalaturille jossa ulkoinen säädin. Quote Link to comment
nalleolut Posted May 21, 2007 Author Share Posted May 21, 2007 hep sehän vastaus hyppäsi tuonne ylös... näppihärö. juu ja syykin selvisi miksi n.10kk vanha latausäädin "antautui" takapenkkiä ku laitoin paikoilleen onnistuin jotenkin painamaan yhden johdon maihin ... komeesti kipinöi- prkl rakennan jahka saan ehjän säätimen niin jonkun näköisen suojan tuohon päälle,muovista koska jää aika paljaaksi nuo säätimen liittimet vaikka on kunnolliset abikot niin 2-3mm paistaa paljasta metallia siellä. noh tekemällä oppii ja oppirahat tulee maksettua. Quote Link to comment
-MITO- Posted May 21, 2007 Share Posted May 21, 2007 Joo kohtuu avoimesti se siellä penkin alla on ja oikosulun riski jos jotain tavaraa siinä lokerossa kuskaa.. Quote Link to comment
nalleolut Posted May 21, 2007 Author Share Posted May 21, 2007 hep ei ollut tavaraa vaan risasta takapenkistä reuna otti siihen kiinni ja painoi plussan maihin... noh motonetista tilattu ja odotellaan saapuvaksi to/pe. ajattelin laittaa siihen mehukatti tai muusta muovista kotelon päälle- uskaltaa istua takapenkilläkin. Quote Link to comment
Marko Posted May 21, 2007 Share Posted May 21, 2007 Sehän kuuluu olla siellä liittimet alaspäin. Quote Link to comment
nalleolut Posted May 21, 2007 Author Share Posted May 21, 2007 hmm liittimet alaspäin..... säätimeen tulee 6 kpl johtoja joka nurkkaan ainakin yksi. silloin aika hankalaa laittaa liittimet alaspäin.... Quote Link to comment
Guest eemeli Posted May 21, 2007 Share Posted May 21, 2007 Hep! Mulla on pahvi kyseisen säätelijän päällä. Tehdasasennus ilmeisesti... eristää kuin ööö... no pahvi, eli ainakin jotenkuten. Oiskohan tuo säätäjä ottanu itteesä ku hitsailin pohjaa akkukotelon vierellä? Eka latauksen valo välillä palo, välillä ei palanut, välillä kirkastu kierrosten noustessa, ja nyt palaa möllöttää vaan apeana mittarin alakulmassa... Sen kerkisin mitata että akulle asti ei latausvirtanen tule. Tolla tasavirtalaturilla tarttis päästä enää semmoset 300 km, sitten olis uus kone jossa vaihtovirtanen, pitäsköhän: a) investoida uuteen säätimeen b) isompaan akkuun ja pikalaturiin c) vaihtoakkuun (100 km ja vaihto) vai d) kanadaan ? Kuis pitkään ajaa ilman valoja/parkeilla jos on täys akku (oiskohan ollu 45 Ah) eikä kauheesti käytä riikkaria tai hätävilkkuja ja nostaa kytkintä sen verta varovasti ettei joka valoihin sammahda? Oikee takavaloasetelma edelleen polttaa sulakkeita mystisesti, ei kerta kaikkiaan enää keksi mistä vois olla kiinni... tuli vaan noista vilkuista mieleen. -eemeli- Quote Link to comment
Pepe Posted May 21, 2007 Share Posted May 21, 2007 Tuota, jos olet hitsaillut autoa niin laturi saattaa tarvita polarisoinnin. 1. Laturin hihna irti 2. Laturin päältä DF ja D+ liittimistä johtimet irti 3. Ota 12v akku ja starttikaapelit auton persiiseen 4. Akun miinuksesta kaapeli niin että koskettaa sekä laturin runkoa että DF terminaalia. 5. Akun plussasta johto D+ terminaaliin. Laturin pitäisi lähteä pyörimään, kevyesti voi antaa kädellä alkuvauhtia hihnapyörälle. Jos pyörii niin kytke johdot takaisin ja katso lataus, jos ei pelitä niin sitten voi funtsia säädintä. Quote Link to comment
nalleolut Posted May 22, 2007 Author Share Posted May 22, 2007 eemeli laita kuva pahvista säätimen päällä. onko orggis vai perämettä ranetus... Quote Link to comment
Guest eemeli Posted May 25, 2007 Share Posted May 25, 2007 Hep. No laturi pyörii kyllä, tosin melko laiskasti. En jaksanut akkua irrottaa, joten käytössä oli vain noin 5 A virtasta, mutta sillä pyöri kun alkuu avitti. Onko jotakin väliä kumpaan suuntaan pyörii? Tää tais pyöriä myötäpäivään. Kokeiltu toisella, varmasti toimivalla säätimellä, ja eipä auttanut asiaa. Riemastuin kun huomasin että oli jäänyt hihnapyörä irralleen, että siinä vika, mutta ei toiminut edes vaikka sitten lopuksi sain laturin jopa pyörimään moottorin mukana. Sähköstä tiedän, että se on sinistä ja sanoo sihi sihi mutta autosähköstä en tiedä sitäkään vähää. Ne ei koskaan toimi kunnolla kuitenkaan. Nyt ei oo kerenny kuvailemaan kun duunipaikka muuttaa ja puuhaa riittää, ja leimallakin kävin tänään, eikun siis nythän on jo tänään, eli eilen sitten. Ja kesäajot voivat alkaa budjettihybridillä, joka ladataan tallissa, ja tankataan Essolla, ei käy jommalla kummalla, vaan pitää olla molemmat energiamuodot yhtä aikaa käytössä... -eemeli- Quote Link to comment
Guest eemeli Posted May 26, 2007 Share Posted May 26, 2007 Hep! Jostain kuulin, että laturin pitäs pukata hiukan alle 12V tyhjäkäynnillä, siis 30 A tasavirtasen. Eikös 0,8V oo pikkusen alle 12V? =) Kun ottaa kierroksia, niin nousee jopa 1,2V:iin... Mitähän lukemia pitäs tulla kun mittailee vastusarvoja laturin rungon ja kenttäkäämin liittimen väliltä, entäpä kenttäkäämi/D+ ja D+/runko? Seuraavaksi ostan isomman akun ja isomman töpselilaturin... -eemeli- Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted May 26, 2007 Share Posted May 26, 2007 Polarisoi se laturi kunnon virralla, niin saattaa jotain tapahtuakin. Tuskin 5A vaikuttaa juuri mitään. Quote Link to comment
Guest eemeli Posted May 26, 2007 Share Posted May 26, 2007 Hep. Hyvin autto tuo akun kanssa puljaaminen. tulee ehkä 0,01V enemmän ulos mittausepävarmuuden ollessa 0,1 V. Pistän laturille polaroid-lasit ja sillä sepeli. Mikä tuon polarisoinnin tarkoitus on oikein? Pyöri vähän paremmin kyllä akulla, myötäpäivään, ku virtalähteen kanssa. Kun kontakti DF:ään pääsi pikkusen irtoilemaan, niin kipinöinnin seurauksena vauhti kiihtyi kovasti, mutta kun kontakti oli taas tukevasti kiinni, pyörimisnopeus putosi. Silloin, kun piuha oli irti DF:stä, tuli laturin hiililtä komeasti kipinää, semmosta söpön sinistä, etenkin ylemmältä hiileltä, ja pyöri, no hidastuen, jotenkuten. Oletettavasti tuolle ei ole muuta tehtävissä kuin nakata suohon koko laturi. 300 km ajoja varten ei todellakaan maksa vaivaa alkaa pusata uutta paikalleen, etenkään kun sellasta ei ole itellä hyllyssä odottelemassa. Tän kanssa turatessa on menny aikaa jo sen verran harakoille, että olis vaan kannattanu käydä hakemassa se isompi akku, niin olis pari siirtotaivalta sillä tehnyt. Kyllä on autosähkö ihmeellinen asia, ei sillä normaalien tasasähköjuttujen kanssa tunnu olevan mitään yhteistä, ei edes maata näkyvissä. "mikä on kun ei taidot riitä..." -eemeli- Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted May 26, 2007 Share Posted May 26, 2007 Mikä tuon polarisoinnin tarkoitus on oikein? Miun käsittääkseni tarkotus on saada kestomagneetteihin uus lataus. Ne vissiin noi vanhat rautaferriittimagneetit on vähän heikoja pitämään magneettista varausta. Quote Link to comment
Guest eemeli Posted May 26, 2007 Share Posted May 26, 2007 Mitäs lukemaa pitäsis mittarin näyttää kun mittaa DF ja laturin rungon väliltä? pitääkö sen riippua jotenkin akun jännitteestä, vai siitä mitä laturi pukkaa? ei meinaaan ollut kovin monta voltin kymmenystä tuosta välistä mitattuna. Kuin pitkälle ajaa täydellä hyväkuntosella akulla valot parkeilla ja muutamalla starttauksella? Pääseekö 100 km? -eemeli- Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.