Guest mupe000 Posted May 22, 2007 Share Posted May 22, 2007 Tere! Ollaan kaverin kanssa korjattu/kasattu type 4 kone, 2000cc, vm. -78 (hydrauliset nostajat) ja kohta pitäisi pistää kone tulille eikä tiedetä mitä öljyjä pitäisi sisään laittaa taikka miten suorittaa sisäänajo. Eli kolme kysymystä: Mitä moottoriöljyä? Käsitin, että uudet öljyt eivät suojaa vanhaa konetta kulumiselta tarpeeksi, sinkin puutteen takia. Mikä viskositeetti (kesä- ja talvikäytössä). Mitä vaihteisto/peräöljyä. Käykö mobil vs200, jota suositellaan kuplan koneeseen? Meneekö öljyä 2 vai 2.5 litraa? Miten ja millä öljyillä sisäänajo. Pitääkö sisäänajo suorittaa mineraaliöljyillä? Jos pitää, mistä sitä saa? Moottori on täysin vakio. Vaihedettuja osia: Kaikki laakerit, nokka-akseli, männänrenkaat. Kiitoksia! Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted May 22, 2007 Share Posted May 22, 2007 Öljyä menee semmosen nelisen litraa. Quote Link to comment
Guest Posted May 22, 2007 Share Posted May 22, 2007 Ehdottomasti mineraalioljyilla sisaanajo. Joku halpa 10W30 kelpaa mainiosti alkuun. About 4 litraa per oljynvaihto. Se tapahtuu about seuraavasti: Venavalykset kohilleen, toivottavasti esikasittelitte nostajat upottamalla oljyyn ja pumppaamalla oljya sisaan. Uudet halvat oljyt sisaan ja uusi filtteri, tayta filtteri kasin oljylla piripintaan ennen asennusta. Huomaa etta kestaa kauan oljyn laskeutua filsun pohjalle. Filsu vetaa yllattavan paljon oljya. Eka startti: heti kierrokset 2000 nurkille, pidetaan ne siella 15minsaa. Tana aikana pyritaan hienosaatamaan sytka ja kaasarit. Ne on syyta sita ennen olla aika kohillaan. Sammutetaan kones ja annetaan jaahtya. Vaihdetaan oljyt (jep, 15 minsan paikallaan kayttamisen jalkeen) parempilaatuiseen oljyyn, 10W40 vois olla ok, oman maun mukaan mineraalioljya. Saadetaan venavalys uudestaan. Ensin nollavalys, sitten muistaakseni melkein kierros lisaa (TARKISTA ARVO!!!!) Uusi kaynnistys, mikali kaikki on about saadetty ok, pitaisi venojen hiljentya aika pian kaynnistyksesta jos ne viela pitavat naputusta. Nyt voi lahtea koeajolle: isolla vaihteella kaasu pohjaan (iso kuormitus) ja annat hevosvoimien painaa selkaa kohti selkanojaa. (lol). Kaasu ylos kun vauhti on kasvanut niin paljon etta saat aikaiseksi kunnon moottorijarrutuksen. Sitten taas kaasua reilusti, hetki kiihdytysta isolla vaihteella, ja taas kaasu pois ja moottorijarrutusta. Toistetaan aina kun muistetaan ja liikenne antaa myoden, seuraavien PAIVIEN aikana mita autolla ajetaan. (Mannanrenkaiden sisaanajo). Tama koeajo voisi olla lepotaukoineen joku 1-2 tuntia. Voit tulla tallilel tekemaan hienosaatoja ja lahtea uudelle lenkille kun kone on taas jaahtynyt. (Lampeamis ja jaahtymis sykleja on hyva saada pari kpl, tahan meneekin koko paiva). Oljynvaihto ja filtterin vaihto. Saa laittaa kalliimpaa oljya mutta edelleen mineraalia. Seuraavat 500km ajellaan ehka 70-80% tehoilla, eli hiukan saastellen. Muistaen valilla toistaa tuota isolla vaihteella kiihdyttelya ja moottorijarrutusta. 500km kohdalla oljyn ja filtterin vaihto. Mineraalia. 1000-2000km valissa oljynvaihto. Mieluusti pysy laadukkaassa mineraalioljyssa, mutta makuja ja mielipiteita on monia, ma en tassa lahde suosittelemaan mitaan. Tasta eteenpain normaali huoltovalit. Jan Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted May 23, 2007 Share Posted May 23, 2007 Saadetaan venavalys uudestaan. Ensin nollavalys, sitten muistaakseni melkein kierros lisaa (TARKISTA ARVO!!!!) 1½-2 kierrosta. Näyttää hullulta kun venttiili painuu kanteen kiristäessä, mutta kyl se siitä palautuu. Quote Link to comment
Guest Posted May 23, 2007 Share Posted May 23, 2007 Saadetaan venavalys uudestaan. Ensin nollavalys, sitten muistaakseni melkein kierros lisaa (TARKISTA ARVO!!!!) 1½-2 kierrosta. Näyttää hullulta kun venttiili painuu kanteen kiristäessä, mutta kyl se siitä palautuu. Kiitti, muistelin itte et olis ollu karvan yli 1 mutta en uskaltanu sanoo :P Omassani oli kovat nostajat niin ei ollu tarvetta muistella. Jan Quote Link to comment
Lasse Posted May 24, 2007 Share Posted May 24, 2007 , 10W40 vois olla ok, oman maun mukaan mineraalioljya. Jan Entä suola ja pippuri? Ehheh. Quote Link to comment
Marko Posted May 24, 2007 Share Posted May 24, 2007 Diesel moottoriöljyissä tuota sinkkiä vielä on ja sellaista kannattaa aluksi käyttää liukupintaisten nostajien kanssa ettei niistä tuu heti valmiita. Quote Link to comment
Guest mupe000 Posted May 25, 2007 Share Posted May 25, 2007 Onko mineraaliöljyissä tuota sinkkiä sitten lainkaan? Kiitoksia kaikille vastauksista! Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.