Guest Tuoppi Posted July 8, 2007 Posted July 8, 2007 onko kukaan kokeillut moista laitetta? tekis mieli ottaa kuplan oma ö-pumppu pois kokonaan ja korvata se sähköisellä pumpulla. miksi?...käytän hituck käärmeen pesää ja pumppua jossa on ulosotto ja sisään meno kannessa. pakoputken ja kannen/liittimien välissä ei ole kun muutama milli väliä joten ahasta on. toinen mikä on joka kesäinen Vi***us on heittelevät öljyn paineet, jos laittaa ison pumpun niin kylmänä on turhan paljon painetta mut lämpöse tyhjäkäynnillä paineet vielä riittää jos laittaa 26mm kuten nyt on niin kylmänä ok mut tyhjäkäynnillä aivan hanurista. Sähköisellä pumpulla kaikki nämä ongelmat katoaisivat koska pumppu toimisi itsenäisesti eikä koneen kierroksien mukaan. sitten se tärkeämpi kysymys. en ole juurikaan pelannut tuon öljyn kierron kanssa muuta kuin pumpun ja doghous jäähdyttimen osalta, eli miten olisi tällaisen erillisen pumpun toteuttaminen mahdollista? mistä öljyä ulos, mistä sisään ja niin edelleen. vakio ö-pumpun tilalle voisi toki viritellä jonkun läpivirtaus palikan jos tarpeellista mut mitä tulee velhoilla mieleen? Quote
Guest Posted July 8, 2007 Posted July 8, 2007 tulee mieleen etta ei ole olemassakaan niin tehokasta 12V oljypumppua mika pystyisi tommoset paineet kehittamaan. Sahkoisia siirtopumppuja loytyy sitten kylla, sellaisiin kayttotarkoituksiin missa ei tarvitse kehittaa voitelupainetta. Jan Quote
Guest Tuoppi Posted July 8, 2007 Posted July 8, 2007 pumppuja nostaan tuon verran painetta löytyy kyllä, mut toi kuinka paljon pitää olla virtausta et paineet nousee esim 3,5 bar? se mikä eniten kiinnostaa on kuinka tuo toteutetaan? jos oletetaan et pumppu ei tuota ongelmia. Quote
Guest Mika Raussi Posted July 8, 2007 Posted July 8, 2007 No ei kai siinä nyt sit muuta ois kun orgis pumpun tilalle kanava ja sit sopiviin paikkoihin imu ja paine tai sit suoraan joku palikka pumpun tilalle. Imu öljypohjasta ja paine menee voitelukanaviin. Quote
Guest Tuoppi Posted July 9, 2007 Posted July 9, 2007 mitä noi imu ja paine paikat vois olla muuta kun ö-pohjassa ja orkkis pumpun kohdalla? vai onko semmosia? Quote
joksa Posted July 9, 2007 Posted July 9, 2007 tulee mieleen etta ei ole olemassakaan niin tehokasta 12V oljypumppua mika pystyisi tommoset paineet kehittamaan. Mullon Alfassa 12V-pumppu, jolla kehitetään noin 45-55bar öljynpaine. Quote
Ketsa Posted July 9, 2007 Posted July 9, 2007 Jos sähköinen öljypumppu olisi hyvä, niin sellaisia varmasti olisi kilpamoottoreissa... Quote
Guest Posted July 9, 2007 Posted July 9, 2007 Jos sähköinen öljypumppu olisi hyvä, niin sellaisia varmasti olisi kilpamoottoreissa... Se etta sellainen loytyy Alfiiatista, todistaa juurikin painvastaista ;) Jan Quote
Guest Tuoppi Posted July 9, 2007 Posted July 9, 2007 no empä allekirjoittaisi Ketsan väitettä... kilpamoottoreissa ei ole juurikaan noita tyhjäkäynti ongelmia ja harva kilpa-auto on ilmajäähdytteinen jos oikein ymmärsin kilpa-auto määrittelysi? kierroksia on kokoajan niin paljon et varmasti saa voitelua ja voi noi paineetkin olla jotain ihan muuta kun siviili volkkarissa eli jos ei nyt kipla-autoja sekoteta tähän topiciin...ok...ovat kuitenkin aika eri planeetalta. pumpun idea lähinnä olisi pitää noi paineet vakiona oli öljy sitten kuumaa tai kylmää kierrokset tapissa tai tyhjäkäynnillä. Ja saisihan sillä hoidettua myös paineen noston ennen koneen käynnistämistä eli ei pyöris hetkeekkään "kuivana". Quote
joksa Posted July 9, 2007 Posted July 9, 2007 http://www.weldonpumps.com/ vois löytyä joku passeli, ei muuta kuin protoilemaan :) Quote
Guest Tuoppi Posted July 9, 2007 Posted July 9, 2007 tietääkö kukaan kuinka monta litraa minuutissa vakio pumpulla öljyä liikkuu esim 3 bar paineilla? tai millä vaan? Quote
P_Valtonen Posted July 9, 2007 Posted July 9, 2007 Suomessa on ainakin yksi kupla jossa o sähkönen ö-pumppu. Tuotti muistaakseni 3,5->4bar, vaikka Ö'n kulutus on vakiota reilusti suurempi. Omistaja ottakoon itse keksinnöstään yhteyttä jos katsoo aiheelliseksi. . . Quote
Guest Tuoppi Posted July 9, 2007 Posted July 9, 2007 juu löysin kans yhden http://www.paceproducts.co.uk/public_html/php/products_info.php?productID=oilpump/electricpumps&parent=1 mut noi litrat kiinnostais??? toivottavasti sähköisen pumpun omistaja ottaisi yhteyttä vaikka yv:llä Quote
Guest JuMuS Posted July 10, 2007 Posted July 10, 2007 Sähköisiä praimauspumppuja on ihan kaupoista saatavina, mutta tuskin niin isotuottoisina että pystyvät käyvässä moottorissa kiertävän voiteluöljyn vakiopaineisena pitämään. Mahtaiskos jonkun *-jetronicin siirtopumppu kestää öljyä kuinka pitkään? Paineet olisivat sopivat ja tuottokin riittäisi melko komeasti, kuka uskaltaa ottaa kokeiluun? ;) Quote
Guest marko jääskeläinen Posted July 10, 2007 Posted July 10, 2007 Omassa perhemoottrissa onMOGALIN tekemä sähköinen öljypumppu,kaksi pumppua rinnakkain,sähköinen hoitaa niin moottorin kuin kannen ylimääräisen voitelun,saadaan koneeseen öljynpaineet ennen starttausta+noin 1-5-2bar enemmän painetta kuumana.Moottorin ollessa sammutettu sähköpumppu pumppaa öljyn lauhduttimen lävitse.pumppu pumppaa noin 40l/min ja 2.5bar,käytännössä kylmänä +3bar,hyvä kapistus,kilpamoottoreissa ei ole noita näkynyt:) Hintaa noin 300e T-jääskeläinen Quote
Ketsa Posted July 10, 2007 Posted July 10, 2007 http://isa-racing.de/20074/webseiten/E-seite-229.htm Quote
Guest marko jääskeläinen Posted July 11, 2007 Posted July 11, 2007 tuolta sivulta toi oikeassa yläkulmassa oleva,moposportilta löyti hyllystä. Quote
Guest esa aho Posted July 12, 2007 Posted July 12, 2007 No voi hitto, niitähän saa näköjään kaupasta. Ja mie kun menin tekemään semmosen ite... Quote
Gerbiili Posted July 19, 2007 Posted July 19, 2007 tietääkö kukaan kuinka monta litraa minuutissa vakio pumpulla öljyä liikkuu esim 3 bar paineilla? tai millä vaan? Ei ole hammasrataspumpun tuotto sidonainen paineeseen vaan kierroslukuun. Tuotto on vakio /kierros, jos ohivuotoja ei lasketa jotka kasvaa paineen noustessa. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.