Jump to content

Miten saisi junikseen pallon ajo-mukavuuden ?


Recommended Posts

Nyt olisi kyse mukavuudesta, eikä mutka-ajosta. Jotta ei sotketa liian monta asiaa samaan soppaan, lähdetään vielä vakio korkeista liikkeelle.

 

Havainto: Muhkurainen routavikainen asvalttitie, eli ihan tavallinen maaseutu tie. Pallo liitää ja menee jenkkiautomaisen pehmeästi yli isompienkin heittojen. Samaa tietä kun yrittää tulla juniksella edes lähes samaa vauhtia, johan junis hyppii ja pomppii. Vaikeuksia pysyä penkillä. Juniksessa näyttää edessä olevan vaikeinta ja takimmaisella penkillä jo melkein mukavaa. Oleellisin ero siis etuakselissa ?

 

Eikös ensimmäiset pallon etuakselit ole muuten samoja kuin juniksenkin, mutta pallonivelillä ? Testiautona oli -70 pallo. Miten sen etujousitus eroaa juniksesta ? Vaihtokelpoinen isommallakaan työllä ? Junis testissä oli -62. Mieleen tuli, että siinä tietty saattoi olla akselistossa jotain jumissa, kuten jonkun kuplan suhteen foorumilla ollut juttua aiemmin. Junis on kuitenkin vakio korkea eikä paikallaan tunnu kovalta. Molemmissa 14" pyörät.

 

Takapään IRS/heiluri ero ei ehkä ole mukavuuteen ratkaiseva. Juniksessakin takajousitus tuntui olevan kutakuinkin tehtävän tasalla.

 

Asia kiinnostaa kun pitäisi jossain vaiheessa lähteä tekemään seuraavaa junista (vm -66), ja siitä olisi lupa tulla mukava, että viitsii myös käyttää. helpointa olisi löytää oikeat reseptit etukäteen. Ei pakkomielteitä tehdä alkuperäistä tai museoautoa.

Link to comment
Guest Toheltaja

ekojen pallojen akseli junikseen bolt on. Uudempikin menee, kun poraa 4 uutta pultinreikää. Uudemmassa akselissa akseputkien väli on isompi ku juniksessa, joten et saa autoa niin matalaksi kuin junisakselilla. Ja jos laitat uudemman pallon akselin junikseen, joudut madaltamaan etupäätä aika paljon että saat sen ees vakiokorkuiseks. Joku väittää että nivelolkavarret sais heittämällä juniksen akseliin, mutta ainakin uudemman pallon olkavarret on 2mm paksummat laakeripäästä kuin juniksen, joten ei ainakaan mene uudempaan juniksen akseliin (vanhemmassa bakeliittipuslat, halkaisija kokomatkalta 43mm). Mulla ei irrallaan ole vanhempaa palloakselia niin en pääse kattomaan.

 

Kaikissa junis ja palloakseleissa on sama määrä lehtiä, joten ei siinä pitäis isoa eroa olla. Ja jos olkatappisysteemit on kunnossa niin itse tykkään enemmän ajaa juniksella ku pallolla. Simpukka tekee omansa noissakin kyl. Junikseen suht pienellä vaivalla hammastankokin laitettavissa.

 

Riittävän epäselvä selostus?

Link to comment

Oleellista olisi varmaan ensin tunnistaa milloin juniksen alusta toimii niinkuin kuuluu. Tähän astiset kokemukset kahdesta juniksesta olivat vaan aivan samanlaisia. Molemmat hyppiviä. Voi tietty olla ettei kumpikaan toimi niin kuin pitäisi. Tuon pallon mukavuus on ihan eri planeetalta. Siinä tuntuu olevan ulosjoustoa "puoli metriä", kun junis pompottaa liikkeen paljon lyhyemmässä välissä. Toki tasaisella tiellä molemmat menevät siististi. Iskarit ei ole loppu vaan kyse on jostain muusta. Pallo kulkee kuin laiva, ja junis kuin pieni alumiinivene.

 

Helpointahan olisi jos riittää että saa vakiojousituksen toimimaan kuten pitää. Ei väkisin haeta muutosta. Jotenkin vain olin jo valmiiksi luovuttanut juniksen keulan suhteen. Ehkä sittenkin ensimmäinen versio on vakioalusta kunnolla läpikäytynä.

 

Jos jollain löytyy Turun lähistöltä alustaltaan hyvin toimiva junis, saa tulla kokeilemaan palloa.

Link to comment
Guest Toheltaja

kannattaa kattoo noi olkatappikamat jos meinaa deiliraiveria tehdä. Omassa oli kyllä puslat kertaalleen vaihdettu, oli vaan rasvareiät unohtunu tehdä pariin, ja parissa ne oli väärässä paikassa, eli vaikka kuinka rasvas ei smörjaa menny akselille asti tipan tippaa. Nyt on akselit sorvattu suoraks alikokoiseks, ja sorvattu laakeripronssista uudet puslat, jotka hoonattu kerralla linjaan. Vielä ootellan uusia neulalaakerisettejä akseleinen jotta sais senkin puolen kuntoon. Toiseen, mihin tei vastaavan homman, tuli kyllä ajokäyttäytymiseen selkee parannus aikaisempaan verrattuna. Samalla uusittiin kaikki pallonivelet ja rassattiin simpukkakin.

Link to comment

eikö tuollaista vakiota etuakselia sitten ole tarjolla uutena ? Siis ihan bolt-on valmiina hiluineen, eikä vaan tyhjää kuorta ? Lopulliseen visioon kuuluisi droppi olat, mutta vasta kun mukavuus on löydetty. Tässä projektissa mukavuus ja käytettävyys tulee ensin.

 

Kokeilin juuri projektini keulaa ja onhan se melkein yhtä puuta. Käyttämättä vaan viimeiset 20 vuotta... Ehkä ainakin osa erosta johtuu siitä että pallossa sattuu kaikki toimimaan. Edelleen olisi kiva päästä kokeilemaan oikeesti toimiva junis ja verrata sitä pallon käytökseen.

Link to comment
  • 1 year later...

Herätellään tämä aihe uudestaan. Koko kesä tuli taas ajaltua vakio juniksella ja siihen melkein tottui. Syksyllä pääsin taas ajamaan vakiopalloa, ja sehän kulkee pehmeästi kuin unelma. Järkyttävän suuri ero.

 

Uusi huomio on että junis paranee paljon kun siinä on kuormaa päällä. Yleensä näitä tulee liikuteltua melkein tyhjänä, mutta nyt oli ensimmäistä kertaa tonnikin kuormaa kyydissä. Olisko junis vaan tyhjänä aivan liian kova jousiltaan ? Miten tuota maltilla pehmentäisi ? Taakse ohuempaa vääntöjousta, mutta miten tuo etupää olisi tehtävissä ? Ei kait sieltä voi kylmästi lehteä poistaakaan niinkuin kirpuissa ?

 

Edelleen ihmetyttää ero pallon etujousitukseen. Siinä löytyy tyhjälläkin autolla liikettä ja pehmeyttä. Kuitenkin pitäisi siitäkin vähintään sama kantavuus löytyä. Eikö moista jousitusta pysty millään tekemään juniksen vakioon liikerataan ? Ei oikein kehtaisi tehdä pallokorkeeta junista. Uudemman pallon akseli ja droppiolat ? Osuisko se suunnilleen juniksen vakiokorkeuteen ? 5x205 jarrujen säilymisen kannalta olisi helpompi lähteä varhaispallon akselista. Varhaispallon ajomukavuus olisi jo upeaa junikselle.

Link to comment

jos haluut oikeen mukavaa junista testata niin tuu testaan mun panelia.

kiihtyy, pysähtyy, menee kurvissa, pysyy tiessä kuin tauti, mukavata sanon mä. tosin joutuu vähän nostaa pyrstösulkaa tosta penkistä pomppujen kohalla.

 

saa testata. kysy vaikka herra yli-teurastajalta. :-)

 

mukavaa on aina. ;-)

Link to comment

Kiitos kyllähän näitä kiva on testata. Luulen kyllä että sullakin on enemmän ajo-ominaisuuksia kuin ajomukavuutta. Sellaista en hae tähän kohtaan. Nyt haetaan bussiin ääripäätä mukavuudessa. Jenkkimäista pehmeetä menoa. Räyhät on erikseen. Ei ole tarkoitus kiertää ahvenistoa eikä edes polttaa rengasta. Yllätyin taas kuinka mukava pallokeula olikaan ajaa, ja samaa pehmeyttä haaveillaan junikseen. Just sitä ettei tarvii nostaa persusta penkistä aina kuopissa

 

Alkuperäisessä otsikossa puhuttiin ajo-ominaisuuksista, mutta ajo-mukavuus, on se jota nyt haetaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...