Guest [Henkka] Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 Noniin! pakko ruveta heti kirjoittamaan projekti kertomusta, koska neuvot ovat tarpeen. Eli lähtökohta: Projektina vuoden -67 kupla. Oli pakko ostaa, koska sain todella edullisesti suht. hyväkorisen yksilön. Ainut miinus oli että kone oli rikki..alakerrassa jotai hämminkiä. No tuumasta toimeen. Itse en ole volkkarin tekniikkaan aiemmin perehtynyt. No homma lähti rullamaan sillä et volkkari hinattiin pihaan ja kone peräkärriin. kone oli siis irroitettu jo valmiiksi, joten pientä helpotusta. Sitten kone talliin ja pientä ihmettelyä. Edellinen omistaja ei tiennyt muuta kuin että lohko oli 1,3 litraisen ja sylinterit 1,7, joten sen enempää minäkään en pystynyt sanomaan. Quote
Guest [Henkka] Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 Noniin..siitä sitte ruvettiin purkamaan. ongelmia ei juurikaan ollut, kunnes eteen tuli vauhtipyörä. oli pultti aika tiukassa. ensimmäisellä yrityksellä kävi aika hassusti (kuva alhaalla). eli yritettiin pitää vauhtipyörää paikallaan, kampeamalla jotakin hihnapyörän väliin. (EI NÄIN!) vähän vääntöä ja NAPS! hihnapyörä palasina :D Seuraavaksi keksittiinkin sitten sopivat työkalut avuksi (kuva alhaalla). Eli pari pulttia vauhtipyörään ja putkitongeilla pidettiin vastaa. kunnon jatkovarsi räikälle ja johan irtosi. :) jesh! Quote
-MITO- Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 Heh, kannattaa ostaa semmonen vauhtipyörän lukitustyökalu, maksaa varmaan kympin. Ja T väännin, räikät ei taida tykkää 360nm väännöstä :) Toi sun lohko on alunperin 1300 44hv koneesta missä on ollut kaksireikäkannet. Quote
Guest [Henkka] Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 Vauhtipyörän irroittamisen jälkeen homma sujui taas kuin tanssi. Unohtui tuossa aikasemmin sanoa, että ennen kuin alettiin purkamaan konetta, niin pystyi jonkin verran sanomaan diagnoosia. Sillä vauhtipyörä heilui joka suuntaan aika villisti, vaikka kiinnitysmutteri oli hel*etin tiukassa. no joka tapauksessa projekti eteni vauhdilla ja oltiin jo siinä vaiheessa että saatiin lohkot erilleen toisistaan sekä kampiakseli ja nokka-akseli näkyville. Siinä aikamme tutkittua selvisi että kampiakseli on entinen....murtunut hihnapyörän kiinnityskohdan jälkeen, kuten kuvasta näkyy. Nokka-akseli oli sentään hyvässä kunnossa, eikä murtuminen ollut aiheuttanut hallaa muille osille. Quote
Guest Raggare Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 tainnu ottaa vähän liikaa jenkaa :D Quote
-MITO- Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 Kannattaa kattoo ettei oo laakeripukit lohkosta murtunu. Quote
Guest [Henkka] Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 Sitten siihen on ilmeisesti kannet vaihettu. yksreikäkannelta näyttäisi. Männän koko oli 87,96. Nokassa lukee 113.109.111B, Ja vauhtipyörä painoi n. 5,7kg Quote
-MITO- Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 Meinaatko tehdä vakiokoneen vaiko viritetyn ja halvalla vaiko kalliilla? :) Quote
Guest [Henkka] Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 Kaikki laakerit oli kuin uusia..ei naarmun naarmua. No tuli tuo lohkokin putsattua. Quote
Guest [Henkka] Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 Tarkoitus olisi siis rakentaa _kestävä_ kone joka olisi myös normaalia pirteämpi.tarkoitus ei ole siis rakentaa himo strokeria. Mutta jotain kireämpää nokkaa, tuplia...?? ja luotettava pitäisi olla :D Quote
nalleolut Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 vink myyntipalstalla olisi valmis kone.... valmiiksi sisäänajettu ja ripeä ja edullinen. Quote
Guest [Henkka] Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 vink myyntipalstalla olisi valmis kone.... valmiiksi sisäänajettu ja ripeä ja edullinen. Ei tuokaan huono vaihtoehto. olisi vaan mukava kokeilla rakentaa konetta täysin alusta. ei ole semmoista ennen kokeiltu :P Suht. maltillisella budjetilla liikenteessä. mutta antakaa ihmeessä ehdotuksia hyvästä kokoonpanosta noilla pytyillä ja kansilla jne...? budjettihan aina vähän lähtee käsistä :D Quote
-MITO- Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 Kannattaa hankkia muutama kuplan koneenrakentelu kirja, kuplan kone ulkonäöstään huolimatta ei oo ihan yksinertainen. Quote
Guest Barn Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 Mulla on 1600 pytyt ja 1500sen yksireikäkannet,1600sen teollisuusmoottorin imusarja ja kaasari 32 mm.Toimii ja ei kuluta paljoa.Ja paku kulkee ihan riittävästi Quote
Guest [Henkka] Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 Kannattaa hankkia muutama kuplan koneenrakentelu kirja, kuplan kone ulkonäöstään huolimatta ei oo ihan yksinertainen. sitähän varten tää foorumi on..? ;) Quote
-MITO- Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 On toki ja voi vielä tulla turisemaan #volkkaripalsta irc kanavallekkin :) Quote
Guest [Henkka] Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 Heh, kannattaa ostaa semmonen vauhtipyörän lukitustyökalu, maksaa varmaan kympin. Ja T väännin, räikät ei taida tykkää 360nm väännöstä :) Toi sun lohko on alunperin 1300 44hv koneesta missä on ollut kaksireikäkannet. mistähän tommosen lukitustyökalun voisi löytää..? Quote
Guest [Henkka] Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 On toki ja voi vielä tulla turisemaan #volkkaripalsta irc kanavallekkin :) juu..pitää jossai vaiheessa tulla. Mut nyt pitää lähtä duuniin. mutta laittakaa ihmeessä ehdotuksia mistä lähtä liikenteeseen jne. pystyn lukemaan foorumia duunissakin ;) Quote
-MITO- Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 Aircooled , HotCars, Keiteleen Kone jne Quote
Guest Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 Kaverin jm autossa kavi samalla lailla kampuralle, ilmalennon aikana vahingossa karkas jengat 9500 nurkille, ja sitet rysahti veto paalla maahan ja yhtakkia loytyi sitten villisti pyorivilel renkaille maksimaalinen pito... Olis luullu jotain muuta pettavan mutta kampura se antautu Quote
Guest [Henkka] Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 Kannattaa hankkia muutama kuplan koneenrakentelu kirja, kuplan kone ulkonäöstään huolimatta ei oo ihan yksinertainen. noniin...täällä taas. Minkäsnimisiä opuksia kannattaisi etsiskellä..? Quote
Marko Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=725 AAR- porauksella porataan runkolaakerilinja suoraan Quote
Guest [Henkka] Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=725 AAR- porauksella porataan runkolaakerilinja suoraan Jees jees..sitä vähän ounastelinkin..mut tulipa varmistettua. Kuullostaa lupaavalta toi kirja...ainaki nimen perusteella ;) onkohan tossa kirjassa kuinka monimutkasta ammatisanastoa..? Quote
Guest veewee Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 How to rebuild your volkswagen air-cooled engine. Hyvä kirja, jos lontoota ymmärtää edes auttavasti. Tuota myy ainakin Hot Cars ja Aircooled.fi. Aarporauksessa porataan runkolaakerilinja ylikokoon ja suoraan edit. Marko oli nopeempi Quote
Guest [Henkka] Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 How to rebuild your volkswagen air-cooled engine. Hyvä kirja, jos lontoota ymmärtää edes auttavasti. Tuota myy ainakin Hot Cars ja Aircooled.fi.Aarporauksessa porataan runkolaakerilinja ylikokoon ja suoraan edit. Marko oli nopeempi Juu...kyllähän tuo englanti suht. hyvin taipuu Quote
Marko Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 Kirjaa pitäisi olla meillä hyllyssä, katon huomenna. Quote
Guest [Henkka] Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 Vielä jäi AAR-porautus vaivaamaan. Kuinka paljon yleensä porautetaan ylikokoon..? mites sitte uudet laakerit..? jne...vähä tyhmiä kysymyksiä..mut... Quote
Guest [Henkka] Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 Kirjaa pitäisi olla meillä hyllyssä, katon huomenna. Kuullostaa hyvältä. ilmottelehan sitten, ni laitetaan tilaukseen Quote
Marko Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 Seuraavaan mahdolliseen ylikokoon. Laakereita löytyy aika hyvin. Quote
Guest [Henkka] Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 Seuraavaan mahdolliseen ylikokoon. Laakereita löytyy aika hyvin. Entä porataanko lohkot yhdessä vaiko erikseen...? vois kiikuttaa lohkon tohon pumpputehtaan puolelle ;) Quote
Marko Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 kasataan nippuun ja vedetään oikeaan momenttiin ennen porausta. Quote
Marko Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 Niin ja saivartelua, kuplassa ei ole lohkoa vaan kampikammio :-) Quote
Guest [Henkka] Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 Niin ja saivartelua, kuplassa ei ole lohkoa vaan kampikammio :-) heh :D hyvä tietää :D Quote
metake Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 ":280l4v9y]Kannattaa hankkia muutama kuplan koneenrakentelu kirja, kuplan kone ulkonäöstään huolimatta ei oo ihan yksinertainen. noniin...täällä taas. Minkäsnimisiä opuksia kannattaisi etsiskellä..? Tämä on kanssa erinomainen opus: MITEN KOKOAT VW-KUPLAN MOOTTORIN Selkeät ohjeet moottorin purkuun ja kokoamiseen, mv-kuvia ja piirroksia työvaiheista. Kieli: Suomi Tekijä: Berndt Wasastjerna Ja saa tilattua käsittääkseni täältä: Moposport Quote
Marko Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 Tainnut moposta loppua jo aikaa sitten elleivät oo jostakin kaivaneet lisää. hyvä opus jos sellaisen jostakin löytää. Quote
metake Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 Tainnut moposta loppua jo aikaa sitten elleivät oo jostakin kaivaneet lisää. hyvä opus jos sellaisen jostakin löytää. Itelleni tilasin puoli vuotta sitten, silloin oli tuo sama tarjous. Se saman tekijän virityskirja on kait totaalisen loppu? Quote
Guest Keiteleen Kone Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 Moottorin laakereiden asiassa kannattaa kääntyä Keiteleen Koneen puoleen. Sieltä löytyy Suomen edullisin ja laajin valikoima. Quote
Guest [Henkka] Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 Mites sitte noi kannet..? Eli tossa lohkossa on alunperin ollut kaksreikäkannet..? joten onko yksreikäkansien laittamisesta enemmän hyötyä kuin haittaa..vai mikähän ajatus siinä on ollut takana..? Quote
Guest DaFox Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 ":329hdyp9]Mites sitte noi kannet..? Eli tossa lohkossa on alunperin ollut kaksreikäkannet..? joten onko yksreikäkansien laittamisesta enemmän hyötyä kuin haittaa..vai mikähän ajatus siinä on ollut takana..? Todennäköisesti kun konetta on isommille putkille ja männille kasattu on olleet tollaset yksireikäiset ehjät ja valmiiksi koneistetut kannet halvalla saatavilla. Kasaaja vissiin tässä säästänyt tai pelästynyt alkuperäisissä kaksläpisissä olevia halkeamia ja paikallisen koneistamon hintoja :) Itse yrittäisin varmaan tossa tilanteessa etsiä jostain halvat kaksläpiset ja valmiiks koneistetut tilalle.. Quote
Guest [Henkka] Posted September 24, 2007 Posted September 24, 2007 ":pbenr1qf]Mites sitte noi kannet..? Eli tossa lohkossa on alunperin ollut kaksreikäkannet..? joten onko yksreikäkansien laittamisesta enemmän hyötyä kuin haittaa..vai mikähän ajatus siinä on ollut takana..? Todennäköisesti kun konetta on isommille putkille ja männille kasattu on olleet tollaset yksireikäiset ehjät ja valmiiksi koneistetut kannet halvalla saatavilla. Kasaaja vissiin tässä säästänyt tai pelästynyt alkuperäisissä kaksläpisissä olevia halkeamia ja paikallisen koneistamon hintoja :) Itse yrittäisin varmaan tossa tilanteessa etsiä jostain halvat kaksläpiset ja valmiiks koneistetut tilalle.. Kasaaja on vissiin säästäny jossai muissaki jutuissa :P no ei sentää...oli tolla koneella rullattu ainaki viis vuotta ilman suurempaa remppaa. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.