Jump to content

"Alakerrassa jotain vialla"-projekti -vika löytyi


Guest [Henkka]

Recommended Posts

Guest [Henkka]

Noniin! pakko ruveta heti kirjoittamaan projekti kertomusta, koska neuvot ovat tarpeen.

Eli lähtökohta:

Projektina vuoden -67 kupla. Oli pakko ostaa, koska sain todella edullisesti suht. hyväkorisen yksilön. Ainut miinus oli että kone oli rikki..alakerrassa jotai hämminkiä. No tuumasta toimeen. Itse en ole volkkarin tekniikkaan aiemmin perehtynyt. No homma lähti rullamaan sillä et volkkari hinattiin pihaan ja kone peräkärriin. kone oli siis irroitettu jo valmiiksi, joten pientä helpotusta.

Sitten kone talliin ja pientä ihmettelyä. Edellinen omistaja ei tiennyt muuta kuin että lohko oli 1,3 litraisen ja sylinterit 1,7, joten sen enempää minäkään en pystynyt sanomaan.

post-2405-13888359307747_thumb.jpg

post-2405-13888359308003_thumb.jpg

Link to comment
Guest [Henkka]

Noniin..siitä sitte ruvettiin purkamaan. ongelmia ei juurikaan ollut, kunnes eteen tuli vauhtipyörä. oli pultti aika tiukassa. ensimmäisellä yrityksellä kävi aika hassusti (kuva alhaalla). eli yritettiin pitää vauhtipyörää paikallaan, kampeamalla jotakin hihnapyörän väliin. (EI NÄIN!) vähän vääntöä ja NAPS! hihnapyörä palasina :D Seuraavaksi keksittiinkin sitten sopivat työkalut avuksi (kuva alhaalla). Eli pari pulttia vauhtipyörään ja putkitongeilla pidettiin vastaa. kunnon jatkovarsi räikälle ja johan irtosi. :) jesh!

post-2405-13888359308275_thumb.jpg

post-2405-13888359308686_thumb.jpg

Link to comment
Guest [Henkka]

Vauhtipyörän irroittamisen jälkeen homma sujui taas kuin tanssi. Unohtui tuossa aikasemmin sanoa, että ennen kuin alettiin purkamaan konetta, niin pystyi jonkin verran sanomaan diagnoosia. Sillä vauhtipyörä heilui joka suuntaan aika villisti, vaikka kiinnitysmutteri oli hel*etin tiukassa. no joka tapauksessa projekti eteni vauhdilla ja oltiin jo siinä vaiheessa että saatiin lohkot erilleen toisistaan sekä kampiakseli ja nokka-akseli näkyville.

Siinä aikamme tutkittua selvisi että kampiakseli on entinen....murtunut hihnapyörän kiinnityskohdan jälkeen, kuten kuvasta näkyy. Nokka-akseli oli sentään hyvässä kunnossa, eikä murtuminen ollut aiheuttanut hallaa muille osille.

post-2405-13888359309_thumb.jpg

post-2405-13888359309226_thumb.jpg

Link to comment
Guest [Henkka]

Tarkoitus olisi siis rakentaa _kestävä_ kone joka olisi myös normaalia pirteämpi.tarkoitus ei ole siis rakentaa himo strokeria. Mutta jotain kireämpää nokkaa, tuplia...?? ja luotettava pitäisi olla :D

Link to comment
Guest [Henkka]
vink myyntipalstalla olisi valmis kone.... valmiiksi sisäänajettu ja ripeä ja edullinen.

 

Ei tuokaan huono vaihtoehto. olisi vaan mukava kokeilla rakentaa konetta täysin alusta. ei ole semmoista ennen kokeiltu :P Suht. maltillisella budjetilla liikenteessä. mutta antakaa ihmeessä ehdotuksia hyvästä kokoonpanosta noilla pytyillä ja kansilla jne...? budjettihan aina vähän lähtee käsistä :D

Link to comment
Guest [Henkka]
Heh, kannattaa ostaa semmonen vauhtipyörän lukitustyökalu, maksaa varmaan kympin. Ja T väännin, räikät ei taida tykkää 360nm väännöstä :)

Toi sun lohko on alunperin 1300 44hv koneesta missä on ollut kaksireikäkannet.

 

mistähän tommosen lukitustyökalun voisi löytää..?

Link to comment
Guest [Henkka]
On toki ja voi vielä tulla turisemaan #volkkaripalsta irc kanavallekkin :)

 

juu..pitää jossai vaiheessa tulla. Mut nyt pitää lähtä duuniin. mutta laittakaa ihmeessä ehdotuksia mistä lähtä liikenteeseen jne. pystyn lukemaan foorumia duunissakin ;)

Link to comment

Kaverin jm autossa kavi samalla lailla kampuralle, ilmalennon aikana vahingossa karkas jengat 9500 nurkille, ja sitet rysahti veto paalla maahan ja yhtakkia loytyi sitten villisti pyorivilel renkaille maksimaalinen pito... Olis luullu jotain muuta pettavan mutta kampura se antautu

Link to comment
Guest [Henkka]
Kannattaa hankkia muutama kuplan koneenrakentelu kirja, kuplan kone ulkonäöstään huolimatta ei oo ihan yksinertainen.

 

noniin...täällä taas. Minkäsnimisiä opuksia kannattaisi etsiskellä..?

Link to comment

How to rebuild your volkswagen air-cooled engine. Hyvä kirja, jos lontoota ymmärtää edes auttavasti. Tuota myy ainakin Hot Cars ja Aircooled.fi.

Aarporauksessa porataan runkolaakerilinja ylikokoon ja suoraan

 

edit. Marko oli nopeempi

Link to comment
Guest [Henkka]
How to rebuild your volkswagen air-cooled engine. Hyvä kirja, jos lontoota ymmärtää edes auttavasti. Tuota myy ainakin Hot Cars ja Aircooled.fi.

Aarporauksessa porataan runkolaakerilinja ylikokoon ja suoraan

 

edit. Marko oli nopeempi

 

Juu...kyllähän tuo englanti suht. hyvin taipuu

Link to comment
":280l4v9y]
Kannattaa hankkia muutama kuplan koneenrakentelu kirja, kuplan kone ulkonäöstään huolimatta ei oo ihan yksinertainen.

 

noniin...täällä taas. Minkäsnimisiä opuksia kannattaisi etsiskellä..?

 

Tämä on kanssa erinomainen opus:

 

MITEN KOKOAT VW-KUPLAN MOOTTORIN

 

Selkeät ohjeet moottorin purkuun ja kokoamiseen, mv-kuvia ja piirroksia

työvaiheista.

Kieli: Suomi

Tekijä: Berndt Wasastjerna

 

Ja saa tilattua käsittääkseni täältä: Moposport

Link to comment
Tainnut moposta loppua jo aikaa sitten elleivät oo jostakin kaivaneet lisää.

 

hyvä opus jos sellaisen jostakin löytää.

 

Itelleni tilasin puoli vuotta sitten, silloin oli tuo sama tarjous. Se saman tekijän virityskirja on kait totaalisen loppu?

Link to comment
Guest [Henkka]

Mites sitte noi kannet..? Eli tossa lohkossa on alunperin ollut kaksreikäkannet..? joten onko yksreikäkansien laittamisesta enemmän hyötyä kuin haittaa..vai mikähän ajatus siinä on ollut takana..?

Link to comment
":329hdyp9]Mites sitte noi kannet..? Eli tossa lohkossa on alunperin ollut kaksreikäkannet..? joten onko yksreikäkansien laittamisesta enemmän hyötyä kuin haittaa..vai mikähän ajatus siinä on ollut takana..?

 

Todennäköisesti kun konetta on isommille putkille ja männille kasattu on olleet tollaset yksireikäiset ehjät ja valmiiksi koneistetut kannet halvalla saatavilla. Kasaaja vissiin tässä säästänyt tai pelästynyt alkuperäisissä kaksläpisissä olevia halkeamia ja paikallisen koneistamon hintoja :)

 

Itse yrittäisin varmaan tossa tilanteessa etsiä jostain halvat kaksläpiset ja valmiiks koneistetut tilalle..

Link to comment
Guest [Henkka]
":pbenr1qf]Mites sitte noi kannet..? Eli tossa lohkossa on alunperin ollut kaksreikäkannet..? joten onko yksreikäkansien laittamisesta enemmän hyötyä kuin haittaa..vai mikähän ajatus siinä on ollut takana..?

 

Todennäköisesti kun konetta on isommille putkille ja männille kasattu on olleet tollaset yksireikäiset ehjät ja valmiiksi koneistetut kannet halvalla saatavilla. Kasaaja vissiin tässä säästänyt tai pelästynyt alkuperäisissä kaksläpisissä olevia halkeamia ja paikallisen koneistamon hintoja :)

 

Itse yrittäisin varmaan tossa tilanteessa etsiä jostain halvat kaksläpiset ja valmiiks koneistetut tilalle..

 

Kasaaja on vissiin säästäny jossai muissaki jutuissa :P no ei sentää...oli tolla koneella rullattu ainaki viis vuotta ilman suurempaa remppaa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...