Jump to content

Vääntöstrokeri


Recommended Posts

Alotetaan nyt sitten tämmönenkin aihe. Tavoitteena on rakentaa vääntävä kone, jolla on kiva ajella, joten yli 5500 r/min ei mennä. Käytössä on seuraavat osat:

 

-82mm kampura

-vakio vauhtis

-92 strokemännät

-vakio veivit (sovitettuna 82lle)

-AS41 lohko (sovitettuna 82lle ja 92lle)

-vakio (!) kannet

-nokka eagle 41 286ast/10,77mm nosto

-40mm Dellortot

-1½" pakosarja

-vakio 200mm kytkin + uusi Sachs asetelma

 

Kuulostaa aika paljon erilaiselta mihin yleensä on totuttu, mutta niin on tarkoituskin. Vakio VW:n kannet kuulemma virtaa melko hyvin vaikka yleensä muuta väitetäänkin. Riittääkö kaasarit? Mitä etua on esim 45 DRLA:t pienillä kurkuilla -> 40mm DRLA:t isoilla kurkuilla? Jaksaako kytkin pitää luistamatta?

Link to comment

Ei tuo mahdottomalta kuulosta, jossain määrin vastaavasta on kokemusta, 74x94 oli tosin eikä tuo mikä sulla on tulossa...

Kannet oli 'vakio' uustuotanto 040 malliset, 35,5 ja 40 venoilla.

Hyvin väänti ja kieppuikin sen minkä tarvitsi (en edes koittanut yli 6000...)

nokka ja kaasarit ym. oli vastaavat muuten kyllä.

Niin joo, veivit oli kyllä hieman painavammat mulla kuin nuo type 1 veivit koneen sisäisestä rakenteesta johtuen... (2,0 type 4 veivit modifioituna)

 

Niin juu kytkimestä, paria vaihtoehtoa itse kokeilin, radalla '1700lbr' vai mikä se on... asetelma + 4- lapainen kuparilevy ja kadulla sama asetelma + vakiolevy... ei se luistanut vakiolevylläkään, mutta vakioasetelmaa en laittaisi. Niin ja käyttäjästäkin kiinni hieman (ja osien kunnosta & laadusta)

 

Sen verran myös huomiota että tarkista onko loota ihan älyissään, oma koneeni osasi myös hajoittaa perästä osasia (vetareiden lukitussokat petti jne.) :o/

Link to comment

> Vakio VW:n kannet kuulemma virtaa melko hyvin vaikka yleensä muuta väitetäänkin.

 

Luinpa tuossa että vakiokansien venttiilit virtaisivat 40% enemmän mitä kanavat sallivat, eli kanavia porttaamalla saisi kivasti lisää henkeä. Joku oli näin sitten tehnytkin ja hiukan vakiota isommassa koneessa, ja raportoi SELVÄÄ tehonlisää perstuntumalla.

 

Ehkä kuitenkin ostaisin tohon halvat 40x35.5 kannet. Sen lisäksi että venat on sopivammat tolle kuutiomäärälle, niin on ne myös uudet kannet, eli ohjurit seetit sun muut on varmasti kunnossa, eikä tarvitse vuosikausiin miettiä niitä.

 

 

>Riittääkö kaasarit?

 

MUTU: riittää tohon tarpeeseen.

 

> Mitä etua on esim 45 DRLA:t pienillä kurkuilla -> >40mm DRLA:t isoilla > kurkuilla?

 

Mitä isompi ero kurkun ja kaasarin rungon välillä, sitä isompi virtausnopeus kurkussa, verrattuna runko-osaan (fysiikan laki, fakta) ja sitämyöten parempi seoksen sumuuntuminen, ts. seoksen imeminen pääsuutinpiiriltä (fysiikan laki, fakta) Varmaan alakierroksilla parempi käytös. (mutu, päättelyä, ja kokemusta).

 

> Jaksaako kytkin pitää luistamatta?

 

Riipuu täysin ajotyylistä. Ton saa luistamaan 1600 koneellakin. (kokemus :)

 

Jan

Link to comment
Mulla vakio kannet joista mitattu virtausta 171hv

 

 

Ohhoh! Siis vakio venttiilikoolla vai?

 

Jan

Vakio venoilla tiedetään saavutetun kotosuomessakin n. 150hv lukemia 2- reikäkansista, mutta ei juuri enempää, koneen muut palikat myös määrää hieman venttiilikokoa, kuten myös käytön luonne...

Hyvin virtaavia kansia ei helposti tee, mutta osaava kyllä taitaa...

Taitureita tas ei hirveästi taida olla ja ne harvartkaan ei hirveästi aina huutele taidoistaan... ;o)

 

Usein 'hyvin virtaavat' kannet on myös sellaisia että kun luukuttaa nilkka suorana, menee sujuvasti tavaraa läpi, mutta pienemmillä kierroksilla ei ihan toimikkaan yhtä hyvin, siihen tietysti nokallakin on sananvaltaa...

Ja miten virtaa muutenkin koko alueella, kun venttiili aukeaa? eli heti vai sitten vasta kun on seppoisen selällään?...

 

näin on itselleni annettu kertoa, ne 'viisaat isot pojat' meinaan...

Link to comment

Eikö pienemmät venttiilit tuo lisää vääntöä alakierroksille? Tämänhän takia uusissa autoissa käytetään neliventtiilitekniikkaa, vai olenko väärässä? Pienet venttiilit -> vääntöä, paljon venttiileitä -> virtausta (=tehoa)

Link to comment
Eikö pienemmät venttiilit tuo lisää vääntöä alakierroksille? Tämänhän takia uusissa autoissa käytetään neliventtiilitekniikkaa, vai olenko väärässä? Pienet venttiilit -> vääntöä, paljon venttiileitä -> virtausta (=tehoa)

Juu, usein kuullut itsekin tietäjiltä että turhan isoja venttiileitä käytetään ahneuttaan(?) kansissa, ne ei välttämättä virtaa yhtään paremmin...

Link to comment
[quote="Bugfuel"

 

 

Ohhoh! Siis vakio venttiilikoolla vai?

 

Jan

 

No ei tietenkään vaan siis vakioista tehdyt venttiilit toki suurennettu ja kanavat muotoiltu

 

No silloin ei voi enää sanoa "vakiokannet", eihän? :)

 

jan

Link to comment
[quote name="Bugfuel"

 

 

Ohhoh! Siis vakio venttiilikoolla vai?

 

Jan

 

No ei tietenkään vaan siis vakioista tehdyt venttiilit toki suurennettu ja kanavat muotoiltu

 

No silloin ei voi enää sanoa "vakiokannet"' date=' eihän? :)

 

jan[/quote]

No tulkinta kysymys, rakenteeltaan vakiot, mutta rakennettu eteenpäin... joo, itse puhun joko 'vakio'- kansista, tai vakiokansista tehdyistä...

Jos taas on ihan vakiovenat ja kanavia/palotilaa ei ole suuremmin muotoiltu niin silloin kenties ihan rehelliset vakiokannet... sekavaa? ;o)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...