Jump to content

NPT -kierre


Recommended Posts

Lueskelin vanhoja keskustelua, mutta niistäkään en saanut ratkaisua ongelmalleni. Ostin tollaset öljykanavien tulpat (1/8",1/4",3/8" NPT), mutta kierretappeja ei tunnu kaupoista löytyvän!! (50€/tappi en aio maksaa...) Varmaan joku muukin on kohdannut saman pulman, mutta mikä neuvoksi?

 

1/8" tappi löytyi bilteman sarjasta ja ne jengat on tehty.

Link to comment

Mun mielestä 50€ kunnollisesta kierretapista on kohtuu hinta.

 

Näyttää esim Työkalupalvelun uudessa hinnastossa 1/8 sen verran maksavan. Isommat vähän enemmän. Bilteman tai muun vastaavan paskan kun kerran katkasee johonkin lohkoo, niin tulee moninkerroin kalliimmaksi.

Asiaan tietysti vaikuttaa kuinka monta kierrettä kyseisellä tapilla meinaa elämänsä aikana tehdä. Mä oon tehty 1/8 NPT jengoja jos ei nyt satoja, niin ainakin sata. Sillon on hintansa väärtti.

Link to comment
Guest Toheltaja

ja yleisesti sitten neuvoksi. Teräkseen tarkoitetut kierretapit eivät ole tarkoitettu alumiinin kierteyttämiseen. Pehmeisiin mateliaaleihin on aivan erisorttisen tapit. Teräskierretapin saa aika helposti kokematon jämähtämään alumiiniin vaikka ois mitä mömmeliä välissä.

Link to comment
ja yleisesti sitten neuvoksi. Teräkseen tarkoitetut kierretapit eivät ole tarkoitettu alumiinin kierteyttämiseen. Pehmeisiin mateliaaleihin on aivan erisorttisen tapit. Teräskierretapin saa aika helposti kokematon jämähtämään alumiiniin vaikka ois mitä mömmeliä välissä.

 

Kinaammatta sen enempää. Olisko vähän liiottelua? Kun kyse on käsipelillä kierteyttämisestä. Sillon kun tehdään automaattikoneilla, tilanne on vähän eri.

Link to comment
Guest Toheltaja

sen mitä oon noita ite vääntäny käsineen, ja cnc:llä ja vierestä katellu ku kesäpojat on samaa tehny, niin en kyllä liioittele yhtään. Mikään ei vituta enempää ku se että on valmiiks koneistettu lohko jota on nysvätty kuukausitolkulla ja sitte joku urpo vetää väärällä tapilla jengan, ja uloskääntäessään tuo kierteet mukanaan. Ei se naurata. Ja kuplan seosvaluosat on juurikin helposti pilattavaa kamaa kierteita tehdessä.

Link to comment

Eipa ole koskaan ollut moista ongelmaa.

Vaaran kokoinen alkureika kylla saa tuhoa aikaan. Samoin hosuminen.

Kuplan seoslohkoon on tullu vedettya kierteita joskus kuivilteenkin ja hyvat tuli :D

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...