Jump to content

porschen 2.0L 4syl moottori vs volsun kone


Guest joop79

Recommended Posts

Guest joop79

Tere tietäjät.

 

Mitä yhteistä on otsikon mukaisilla koneilla? Tuosta possun koneesta en tiedä muuta kuin sen, että pakoputket lähtevät suoraan alas päin. Voinko laittaa esim. kuplan virikannet (90,5/92 mäntä koolla olevat) suoraan tähän possun koneeseen? Eli onko pyttyjen/kansipulttien jako sama?

 

Miten varaosat tuohon possun koneeseen, runkolaakerit yms? hinta erot/sopivuus vs kuplan vastaava?

 

Vaikka tuskinpa tuota tarvii virittämään heti alkaa vs kuplan vakio kone :).

 

Niin ja tätä olen suunnittelemassa 67 kuplaan, pitäis vissiin mennä heittämällä paikollensa?

 

T:Joonas

Link to comment

>Mitä yhteistä on otsikon mukaisilla koneilla?

 

Ei juuri mitaan.

 

> Tuosta possun koneesta en tiedä muuta kuin sen, että pakoputket

> lähtevät suoraan alas päin.

 

Se on Type 4 kone, kun kuplassa on Type 1. Type 4 konetta on ollut myos VW 411 ja 412 malleissa, seka pallokeula pakettivolkkareissa 70 luvun puolivalista asti. Niit aoli 1.7 1.8 ja 2.0 kokoisena, 2.0 tuli viimeisena.

 

 

> Voinko laittaa esim. kuplan virikannet (90,5/92 mäntä koolla olevat)

>suoraan tähän possun koneeseen? Eli onko pyttyjen/kansipulttien jako

>sama?

 

Ei ole, kannet ei kay. Seka kansipulttien etaisyydet etta sylinterien keskikohtien etaisyydet on eri.

 

 

>Miten varaosat tuohon possun koneeseen, runkolaakerit yms? hinta

>erot/sopivuus vs kuplan vastaava?

 

Kaikki on kalliimpaa, mutta osia kylla saa. Kone on perinteisesti ollut 2 kertaa kalliimpi rakentaa uusiksi, mutta se myos kestaa 2 kertaa kauemmin kuin kuplan T1 koneet.

 

 

>Vaikka tuskinpa tuota tarvii virittämään heti alkaa vs kuplan vakio

>kone :).

 

Eipa se mikaan tykki ole, lieko 90 heppaa vakiona. Volkkari pakun 2.0 Type 4 koneessa oli muistaakseni 78 heppaa. Toki se liikuttaa kevytta kuplaa noyrasti, mutta ei se mikaan "virikone" ole. Laita siihen nokka ja tuplakaasarit ja joku asiallinen pakosarja, niin saat helposti 120-130hp, joka kestaa isalta pojalle. Niin mie tein :)

 

 

>Niin ja tätä olen suunnittelemassa 67 kuplaan, pitäis vissiin mennä

>heittämällä paikollensa?

 

Kytkimen kanssa pitaa temppuilla. Kuplan kytkinakseli on liian lyhyt, koneen silmalaakeri pitaa kaivaa kampurasn paadysta ulos, ja istuttaa vauhtipyoran keskireikaan. Reikaa on koneistettava isommaksi jotta laakeri saadaan puristesovitteella siihen napakasti istumaan.

Kuplan laatikkoon mahtuu 215mm T4 vauhtipyora ja kytkinpaketti, mutta ei 228mm. (jota oli 2.0 koneissa).

Lisaksi T4 kone on "pannukakku" jaahdytyksella, jaahdytinkoppa ei mitenkaan mahdu siististi kuplan konehuoneeseen. Joko laikkaat peltia aika rumasti tai muutat jaahdytyksen pystymalliseksi kayttamalla erikoisosia ja kuplan seka T4 jaahdytyspelteja. Kuplan laturi tarvitaan seka puhallinkoppa. Muutos vaatii aika paljon tyota ja rahaa. Jos rahasta ei ole pulaa niin valmita muutossarjoja saa kylla.

 

 

Kaiken kukkuraksi taita aviel aolla niin, etta noita koneita ei enaa saa kuplaan laittaa?

 

 

Jos hommaan ryhdyt niin mina voin kertoa lisaa ja laittaa linkkeja. Mulla oli tuommoinen 68 kuplassa ja myohemmin junakeula pakussa.

 

Kuplan koneesta saa halvemmalla ja helpommalla enemman tehoa.

Type 4 etu on kestavyys.

 

Jan

Link to comment
Guest Toheltaja

Ja 912/914 4 sylinterisessä koneessa eroa volkkaressa oleviin koneisiin on vain sylinterikannet. Muut 1,7 ja 1,8 litraiset koneet on samoilla kansilla molemmissa, volsuissa ja porsaissa. Noita alle 2 litraisia ei o tainnu ollakaan ku 914:ssa muistaakseni

Link to comment
Ja 912/914 4 sylinterisessä koneessa eroa volkkaressa oleviin koneisiin on vain sylinterikannet. Muut 1,7 ja 1,8 litraiset koneet on samoilla kansilla molemmissa, volsuissa ja porsaissa. Noita alle 2 litraisia ei o tainnu ollakaan ku 914:ssa muistaakseni

 

On niita ollu pakuissa ja 411 autoissa.

 

Ma rakensin 2 litrasen koneen osat 1.8 lohkoon, molemmat pakusta peraisin.

Sain siten 1.8 litraisen lohkonumeron joka oli helpompi saada katsastettua kuplaan :)

Link to comment
juu, volkkareissa mutta ei 912:ssa, piti lisätä

 

Ah, just.

 

Onko kansissa muuta eroa kuin imusarjan pinnapultit? Possussa on 3:lla pultilla kun volkkarissa on 4:lla. Volkkareissa on 1.8 koneiden kansissa isoimmat venttiilit. 2.0 koneessa on pienemmat jostain syysta. Volkkarin kansien pakosarjan liitos on myos nahnyt muutoksia vuosien varrella, on soikeata ja neliskanttista. Kaikki surkeita :)

 

Jan

Link to comment
Guest Toheltaja

ei siinä o ku se imusarjan kiinnitysjakoero. Aftermarket imarit on yleensä molemmilla rei-ityksillä :) ja porsaassa tais toisessa kannessa olla joku anturin paikka, mitä en mulla käsissä olleistä vw 2 litrasen kansista löytäny.

Link to comment
ei siinä o ku se imusarjan kiinnitysjakoero. Aftermarket imarit on yleensä molemmilla rei-ityksillä :) ja porsaassa tais toisessa kannessa olla joku anturin paikka, mitä en mulla käsissä olleistä vw 2 litrasen kansista löytäny.

 

Ruiskun lampoanturille paikka. VW:lla oli ainakin 2.0 saatavana seka kaasareilla etta ruiskulla.

Juu mun tupladellu-imusarjoissa oli pultinreikia vaikka muille jakaa :)

Link to comment
höpöhöpö, kakslitrasen possun kansissa on saman kokoset venat ku 1.8 volkkarin vastaavassa. Tulpat on eri kulmassa ja pakovenat on täytteiset.

 

höpöhöpö ittelles. Sanoin etta volkkarin 2.0 venat on pienemmat kuin volkkarin 1.8 venat. Mika pitaa paikkansa. Possusta en puhunut kun en sita tunne yhta hyvin.

Link to comment

en tiedä miten tämä wihuri yhtymän vw moottori porscheen liittyy.sama kone kun pienemmät edeltäjänsä.66mm akseli hiottu 5mm sivuun,71mm iskulle,yleensä hydraulisilla nostimilla ja kansissa mallisarjan pienimmät venttiilit,koska siihen aikaan tuli voimaan saaste lait,jolloin tämä versio kehiteltiin.

Link to comment
Toi mun tieto perustuu kyllä vain yhteen tietolähteeseen,joka on kyllä yleensä näissä asioissa ollut luotettava,olisikohan niin että USA ja euromalleissa on eri venttiilit,onhan tehossakin 10 hv eroa.

 

euroopassa ja usassa on eri hepat. Japanissa kolmannet. Ja riippuen milla vuosikymmenella ilmoitettu, niin jenkkihepatkin eroaa toisistaan. Saakelin sekavaa.

 

Jan

Link to comment
Guest joop79

Kiitoksia tiedoista,

 

tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. Tietenkin tuota myllyä on hankala saada katulailliseksi, mutta eipä nuita laillisia t-1 mosalla olevia kuppeleitakaan niin kauhean katulaillisiksi voi kehua :)

 

Moottori tulisi kuitenkin käyntikuntoisena, eli pitäisi olla täysin iskussa.

 

Mikähän mahtaa olla tuollaisen moottorin markkina arvo??? Onko hyviä veikkauksia? Etten maksa liikaa........

 

Mistä sopevan kireä nokka? Tarkoitus pitää vääntö ominaisuudet. Moottorissa on ilmeisesti jonkinlainen peltipakosarja paikallansa. Mulla on tuolla 45 pystyt T-1 vivustoilla jo valmiiksi jemmassa. Varmasti nuilla eväillä kerkiäis......

 

Jos kannet ei T-1 moottorista käy, niin kohta on streetflowt myynnissä niihin kohdistetuilla 45:n pystyimusarjoilla :) Tarjouksia otetaan vastaan....... ;)

Link to comment

Possun 2 litran kansissa on alunperin 42/36 venttiilit ja eri venttilin ohjurit.

Pako ohjuri on lyhyempi ja paksumpi. imu ohjurikin tais olla lyhyempi.

kuin volkkarin 1.8 tai 2 L kansissa ja Tulpat on loivemmasa kulmassa, myös palotila eroaa hieman tulpan kohdalta.

Merkittävin ulkonäöllinen ero on Imusarjan kiinnitys kolmella pultilla.

 

Omassa 912:ssa on kiinni moisilla kansilla oleva moottori.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...