Jump to content

Valojen kanssa ongelmaa


Guest käferisti

Recommended Posts

Guest käferisti

Osaisiko joku neuvoa tumpelokorjaajaa. Kuplan valoissa on probleema: pitkät valot välähtävät ihan normaalisti, mutta eivät jää päälle. Sulakkeet ja sulakerasian liitännät on tarkistettu, rele on vaihdettu. Mitä pitäisi seuraavaksi tarkasta? Releessä yhä vikaa vai muualla sähköissä? Vai katkaisimessa? Jos siinä, mitenkäs se todetaan, vaatiiko ratin irrotuksen ja mitenkäs se tapahtuukaan?

 

Avusta kiitollinen hermoromahduksen partaalla... :(

Link to comment
Mulla ei ole kuplassa relettä...

 

Mullapa on :D

 

Kysyjällä lienee siis erilainen kupla kuin mulla, mutta samanlainen kuin sulla, joten sopiva sähkökaavio on lienee siis sellainen missä on rele?

 

Eli siis, yleensäkin kun kysyy jotain, niin kannattaa antaa mahdollisimman vähän lähtötietoja että saa mahdollisimman paljon arvauksia :D

Link to comment
Guest käferisti

Kiitos vastauksista. Joo unohdin kertoa, minkälaisesta Kuplasta kyse. Siis 1971 1302S.

 

Releessä taikka sen johdotuksissa vikaa.

 

Mitenkäs tuon toteaisin? Johdotuksissa? Onko ideaa, mistä sellaista vikaa voisi hakea?

Link to comment

Tuolta sähkökaavio, jos siitä olis jotain apua, näkee ainakin minne johdot menee:

http://www.thesamba.com/vw/archives/inf ... per_71.jpg

http://www.thesamba.com/vw/archives/inf ... 71_key.jpg

 

Edit: Onko varmasti oikeanlainen rele? Näissähän valonvaihto toimii siten, että joka toisella viiksen nykäisyllä palaa pitkät ja joka toisella puolikkaat. En ole tuollaista relettä koskaan tutkinut, mutta rele muistaa asentonsa, koska pitkät pysyvät päällä vaikka virrat käyttäisi pois. Jos tilalla on normirele, jota pidetään päällä signaalin ohjaamana käy juuri kuvatulla tavalla, eli valot vain välähtää viiksestä vedettäessä (tai siis pitkät palaa sen aikaa kun viikseä vetää) ja sammuvat kun viiksestä päästää koska ohjaussignaali katkeaa. Olikohan tarpeeksi epäselvästi selitetty?

Link to comment

Kato ensin että releelle tulee joko jatkuvana tai virta päällä jännite napaan 30.Sitten maapuoli,sekä että 56a ja 56b ovat oikein.Kokeile myös tarjota suoraa maita vilkkuviikseltä tulevan johdon napaan(liekkö se F tai jotain?)

Link to comment
Kato ensin että releelle tulee joko jatkuvana tai virta päällä jännite napaan 30.

Jos puolikkaat palaa normaalisti niin tulee jännite, koska tästä se menee molemmille valoille.

 

Sitten maapuoli,sekä että 56a ja 56b ovat oikein.

Oltava oikein jos valot kerran vilahtaa, eivät edes vilahda jos nämä on väärin.

 

Kokeile myös tarjota suoraa maita vilkkuviikseltä tulevan johdon napaan(liekkö se F tai jotain?)

Tässä sama juttu kuin edellisessä, eli saa herätteen kun valot vilahtaa, mutta rele ei "pysy" päällä.

 

Epäilen vahvasti että joku on vaihtanut väärän mallisen releen ja olet ostanut uuden vanha mallina?

Link to comment
Guest käferisti

 

Epäilen vahvasti että joku on vaihtanut väärän mallisen releen ja olet ostanut uuden vanha mallina?

 

Aloin epäillä ihan samaa. Ostin releen jostain himpulaliikkeestä vanha mallina ja auton valot eivät tosiaan toimineet ostettaessa.

 

Menin siis oikein asiantuntijaliikkeseen (sähkö- ei vw-asiantuntija) pyytämään relettä. Sain sellaisen (näyttää samanlaiselta kuin esim. hotcarsin kotisivuilla on), vaihdoin ja pitkät valot vaihtuivat -kerran. Ja jäivät päälle. Nyt on hauska tilanne, toisella releellä autossa on pitkät eikä viiksestä tapahdu yhtikäs mitään, toisella on lyhyet valot, ja nyt ne pitkät eivät enää edes välähdä. Hmph.

 

Mistäs ihmeestä nyt on kysymys???

Link to comment
Nyt on hauska tilanne, toisella releellä autossa on pitkät eikä viiksestä tapahdu yhtikäs mitään, toisella on lyhyet valot, ja nyt ne pitkät eivät enää edes välähdä. Hmph.

 

Mistäs ihmeestä nyt on kysymys???

 

Onhan johdot nyt varmasti oikein releessä? Eli tuon sähkökaavion mukaisesti jonka postasin?

 

Eli tuleva sähkö nastaan 56, puolikkaat nastaan 56a, pitkät nastaan F ja valonvaihtimelta tuleva piuha nastaan S.

Link to comment
Guest käferisti

 

Onhan johdot nyt varmasti oikein releessä? Eli tuon sähkökaavion mukaisesti jonka postasin?

 

Eli tuleva sähkö nastaan 56, puolikkaat nastaan 56a, pitkät nastaan F ja valonvaihtimelta tuleva piuha nastaan S.

 

Sitä relettä ei saa siihen kiinni kuin yhdellä tavalla.

 

Täytyy tarkistaa se akun lataushommakin. Ihan mahdollista. Maadoituksia yritin katsoa, mutta ei siitä ollut apua. Kummallista tässä on se, että nyt ei toimi edes se pitkien valojen välkäytys.

 

Ei auta antaa periksi. Luovat ideat yhä tervetulleita.

Link to comment
Kummallista tässä on se, että nyt ei toimi edes se pitkien valojen välkäytys.

 

Ei siinä ole pitkien väläytys toimintoa laisinkaan. Kuten aiemmin totesin, niin joka toisella vedolla pitkät, joka toisella puolikkaat. Nyt se rele jäi jostain syystä pitkien asentoon eikä suostu kääntyyn takaisin puolikkaille.

 

Vaikka se liitin menee vain yhteen asentoon, niin tarkasta silti että noi värit menee oikeisiin nastoihin, joku on saattanut muuttaa liittimien järjestystä kun on vaihtanut erilaisen releen.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...