metake Posted July 2, 2008 Posted July 2, 2008 Jos sulla on se vanha vaihtovirtanen tallessa, niin laita ihmeessä se. Quote
Guest biblo Posted July 3, 2008 Posted July 3, 2008 Laittaisinkin muttei ole.Ostin auton koneetta katsos. Quote
Guest Keiteleen Kone Posted July 3, 2008 Posted July 3, 2008 Tasavirtalaturinjalka ei sovellu helposti vv.laturille. Uusia laturinjalkoja jotka sopivat vv. ja tv.latureille löytyy Keiteleen Koneesta. Quote
Tomppa Posted July 3, 2008 Posted July 3, 2008 Molempia hyllyssä: http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=424 http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=954 Quote
metake Posted July 3, 2008 Posted July 3, 2008 Osaako kukaan tarkentaa tuon latausreleen laittoa ja mitä johtoja pitää muuttaa kun autossa vedetty johdot vaihtovirtaiselle ja meinaan tasavirtaisen jättää koneeseen? Asennus ja etenkin järkevä latausreleen paikka riippuu siitä, kumpi vaihtovirtalaturi autossa on ollut, eli sisäisellä säätimellä vai ulkoisella säätimellä. Eli katso takapenkin alta kuskin puolen helmakotelon päältä, näkyykö siellä noin tupakkiaskin kokoista latausrelettä. Jos näkyy, niin tasavirtasen rele sen paikalle, hieman kytkentöjä muuttaen, jos ei näy niin sitten tasavirtasen latausrele kannattaa laittaa konehuoneeseen, johonkin laturin lähistölle, vaikkapa puhallinkoppaan, ja taas hieman kytkentöjä muuttaen. Mulla pitäis olla jossain tallessa ohjeet noille kytkennöille, olen sen joskus itselleni piirustellut, koetan löytää jostain. Quote
mick Posted July 3, 2008 Posted July 3, 2008 Olisko noista kytkentäkaavioita olemassa? Pelkästään latauksen osalta siis... Itsellä kans on tasa- ja vaihtovirta latureita, joita pitäisi swappailla... Quote
metake Posted July 3, 2008 Posted July 3, 2008 Olisko noista kytkentäkaavioita olemassa? Pelkästään latauksen osalta siis... Itsellä kans on tasa- ja vaihtovirta latureita, joita pitäisi swappailla... Koetan illalla etsiä, on mulla jossain sellaiset ruutupaperi-versiot. Quote
Guest Keiteleen Kone Posted July 3, 2008 Posted July 3, 2008 Keiteleen Koneen hinta tv.+vv.laturin jalalle 19 eur. Quote
Guest biblo Posted July 21, 2008 Posted July 21, 2008 Osaako kukaan tarkentaa tuon latausreleen laittoa ja mitä johtoja pitää muuttaa kun autossa vedetty johdot vaihtovirtaiselle ja meinaan tasavirtaisen jättää koneeseen? Koitin kyllä haulla mutta itse en niissä mitenkään mainittavan hyvin onnistunut. No jokos olis infoa? Jos vaikka Porin festeille kerkeis. Quote
mick Posted July 21, 2008 Posted July 21, 2008 Olisko noista kytkentäkaavioita olemassa? Pelkästään latauksen osalta siis... Itsellä kans on tasa- ja vaihtovirta latureita, joita pitäisi swappailla... Koetan illalla etsiä, on mulla jossain sellaiset ruutupaperi-versiot. Onko löytyny? Kohta on täälläkin kiire :D Quote
metake Posted July 21, 2008 Posted July 21, 2008 Olisko noista kytkentäkaavioita olemassa? Pelkästään latauksen osalta siis... Itsellä kans on tasa- ja vaihtovirta latureita, joita pitäisi swappailla... Koetan illalla etsiä, on mulla jossain sellaiset ruutupaperi-versiot. Onko löytyny? Kohta on täälläkin kiire :D No voe ristus, on hiukan päässyt unohtuun :( Just muuttelin eilen yhden kuplan ulkoiselta säätimeltä sisäiselle säätimelle, niin nyt olis vielä tuoreessa muistissa. Koitetaas uudestaan tänä iltana.. Quote
metake Posted July 21, 2008 Posted July 21, 2008 No niin, omien ruutupaperiraapustelujen ja hatarien muistikuvien pohjalata ohjeita. Älkää polttako autojanne ;) Aloitetaan helpoimmasta, eli vaihtovirtalaturi sisäisellä säätimellä tasavirtasen tai ulkoisella säätimellä olevan vaihtovirtasen tilalle: Kaiva penkin alta säädin esille ja irrota säädin + johdot. Laturilta tuleva punainen tai punavalkoinen (jos molemmat niin punavalkoista käytetään) yhdistetään auton käyttösähköön ja akulle menevään, eli kaikki kolme paksua punaista (tai punavalkoista yhteen), tästä tulee sähköä laturilta ja se jaetaan akulle ja auton käyttösähköksi. HUOM. Joissain vuosimalleissa akulle emnevä johto menee startin kautta, ja tällöin penkin alta löytyy vain laturilta tuleva punainen (tai punavalkoinen) ja vastaava käyttösähköksi menevä. Kojetaulusta tuli säätimelle ohut sininen johto, joka liitetään laturille menevään ohueen vihreään johtoon. Tämä on laturin heräte ja merkkivalon johto. Laturin päässä kytketään paksu punainen (tai punavalkoinen) nastaan B+ ja ohut vihreä nastaan D+, eri vuosimalleissa on lisäksi lukuisia muitakin johtoja säätimestä/laturista, ne jätetään kytkemättä. HUOM. Jos akulle menevä johto menee startin kautta, niin silloin konehuoneen oikeasta reunasta menee toinen paksu punainen (tai punavalkoinen) johto, tässä tapauksessa se kytketään myös nastaan B+. Vaihtovirtalaturi ulkoisella säätimellä tasavirtasen tilalle. Kaiva tasavirtasen säädin penkin alta ja irrota siitä johdot ja poista säädin. Yhdistä paksut punavalkoiset ja ohut sininen ja ohut vihreä (kuten edellisessäkin kohdassa). Säädin kannattaa sijoittaa laturin lähelle konehuoneeseen, esim. puhallinkoppaan. Jos olet ottanut säätimen ja laturin ja liittimet kaikki samasta autosta, niin laturin ja säätimen johdot yhdistetään väri-väriin (ja tunnus-tunnukseen), jos liittimet puuttuu, niin en muista oliko niissä tunnukset, toivottavasti. Eli säätimeltä vihreä DF laturin vastaavaan (heräte), Paksu punainen D+ laturin vastaavaan (lataus säätö), ja ruskea D- laturin vastaavaan (tää on muistaakseni vain maadoitus). Yhdistä penkin alta tuleva ohut vihreä säätimen ja laturin väliseen punaiseen johtoon D- ja penkin alta tuleva paksu punainen (tai punavalkoinen) laturin liittimeen B+. Ja samoin jos akulle menevä johto menee startin kautta, eli siis konehuoneen oikeasta reunasta, niin tämä myös liittimeen B+. Ja sitten vielä tasavirtalaturi ulkoisella säätimellä olevan vaihtovirtasen tilalle. Kuten ennenkin, poista säädin takapenkin alta ja irrota siitä johdot ja katkaise ne vanhan säätimen liittimestä. Kytke akulta tuleva ja kojetaululta tuleva paksu punainen (tai punavalkoinen) kumpikin säätimen liittimeen B+ (lataus akulle + käyttösähkö). Kytke kojetaululta tuleva ohut sininen säätimen nastaan 61 (latausvalo). Kytke laturille menevä ohut vihreä säätimen nastaan DF (heräte). Kytke laturille menevä paksu punainen (tai punavalkoinen, jos molemmat niin punavalkoinen käytetään) säätimen nastaan D+ (säätämätön sähkö). Ja vielä laita laturille menevä ruskea johto säätimen maa liittimeen (kuoressa/pohjassa). Laturin päästä kytke paksu punainen (tai punavalkoinen) laturin liittimeen D+ ja ohut vihreä liittimeen DF. Jos autossa on akulle menevä sähkö startin kautta (siis konehuoneen oikeasta reunasta), pitää se poistaa ja vetää akun + napaan johto säätimen liittimestä B+ Tästä jäi vielä uupumaan sisäisellä säätimellä olevan laturin korvaaminen jollain muulla, koska siinä ei mielestäni ole mitään mieltä, mutta jos joku sellaista kaipaa niin raapustellaan se tähän myöhemmin jatkoksi. Ja jos joku huomaa jonkun virheen, niin kiiresti ilmoittaa ja korjaamme sen. Quote
vilkku Posted June 17, 2009 Posted June 17, 2009 No niin tuli tossa kanssa vaihdeltua konetta kuplaan ja tuli vastaan sellainen asia että vanhassa koneessa oli tasavirtalaturi ja se säädin penkin alla. Nyt tilalle tuli kone jossa on vaihtovirtalaturi. mistä tiedän onko siinä säädin ja missä? Löytyykö selkeää kuvallistakin kytkentäohjetta kytkemiseen? Ei kiinnostaisi polttaa mitään, eikä tehdä sillätavalla lopullista, että joskus voisi vaikka palauttaakkin alkuperäiseksi! Quote
Guest Posted June 18, 2009 Posted June 18, 2009 http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektron/w ... laturi.htm Itse tein noilla ohjeilla. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.