Jump to content

Päittäisvälys tai laakeriongelma. Tai jotain.


Recommended Posts

Lohko aarporattu seuraavaan kokoon, mutta päätylaakeri otettu jostain syystä kahta kokoluokkaa kapeammaksi. Ei löytynyt mistään sopivaa laakeria sitten...

 

Joku fiksu sanoi, että kannattas laittaa prikka väliin, tekee vaikka vanhasta laakerista sorvissa. Sattui kuitenkin löytymään valmis sopivan paksu prikka, joka oli kuparia muistaakseni. Kasasin koneen, ja sen prikan avulla päätylaakerikin tuntui juuri sopivalta. Alakerta nippuun, ja jäi odottamaan myöhempää käyttökohdetta...

 

Myöhemmin katsoin sellaisen kuplankoneen korjausleffan, jossa otettiinkin kaksi pykälää pienempi laakeri, josta sorvissa tehtiin sopiva siihen aarporattuun lohkoon. Eli silloin laakeri oli kaksi pykälää kapeampi, mutta pykälän isompi. Juuri sellainen minkä olisin tarvinnut.

 

Nyt tuo lohko olisi tulossa käyttöön. Arvon tässä pitäisikö lohko avata vielä kerran ja sorvauttaa oikeankokoinen laakeri tuohon, vai meneekö tuolla prikkaviritelmällä? Aika mieto kone tulossa. Ei vain millään viitsisi alkaa purkamaan konetta jälleen, varsinkin kun siinä on jo yhtä sun toista paikallaan.

 

Nakkasin kaksi shimmiä väliin ja vauhtis paikalleen, ja välys on aivan uskomaton. Todella iso siis. Tuleeko vauriota tms jos laitan vaan nipun shimmiä väliin ja koneen kasaan? Meneekö jotkin öljykanavat tms vääriin kohtiin tai vaikuttaako jotenkin koneen kestävyyteen?

Se päätymmäisen laakerin "soviteprikka" tuli laakerin vauhtipyörän puolelle, eli laakerin sisempi olake on juuri oikealla paikallaan. Ja pukkia kavennettu juuri sieltä vauhtiksenpäästä. Liika kavennus + soppeli prikka = pitäisi olla oikeassa kohdassa laakeri? Ainakin laakerin tappi meni hyvin paikalleen.

 

Vai onko tuossa jotain mitä en nyt hoksaa? 6V vauhtista tarjoan, oli muistaakseni O-rengas tuossa. Ja väliin laitoin peltisen tiivisteen joka tuli niiden vauhtiksen tappien alueelle. Kuuluukos tuo tiiviste tuohon? Voisiko se aiheuttaa liiallisen päittäisvälyksen? Voiko kampiakseli olla jostain muusta mallista, että olisi pari milliä pidempi??? Melko järeät shimmit pitää olla jos kolmella tuosta selviää!

 

/lisäys

Voiko liian monella/paksulla shimmillä kikkailu aiheuttaa sen, että vauhtiksen stefakaula ei yllä kunnolla stefalle saakka? Ja pääsisi vuotamaan öljyä?

Link to comment

ei tuo tee öljykierrolle mitään,siis suuri päittäinen.mutta mikäli sulla nyt 2 shimmiä+ peltirikka siellä kampuran ja vauhtiksen välissä niin varmasti välys lepikossa.

 

ota rikka pois(ei kuulu sinne,jos kerran on o rengas vauhtiksessa) ja lisää shimmi.uus mittaus.voipi olla hurja ero!!

 

niin ja jos se "soviterikkaviritys "yhtään klappi niin auki uudestaan,muuten sille en keksi mitään syytä ettei olis ok.mutta siis oltava ok eikä sinnepäin !

muuten hakkaa lohkon/laakerin taas vituksi hyvin äkkiä.

 

ja noin 4-5mm päittäs välyksellä riittää stefalle vielä tiivistyspintaa(eräs kone oli tollanen mikä vaihtoon meni,mutta öljyt pysy KÄYDESSÄKIN sisällä!!!!!!)

Link to comment

Joo otanpa pois sen peltisen sitten. Siellä vain oli vanha osittain murskautunu paikallaan kun tuon vauhtiksen jostain kaivoin... Ajattelin että laitetaas uusi tilalle.

 

2 Shimmiä ja peltitiiviste siis välissä, ja päittäisvälys on reilun millin ellei enemmänki...

Link to comment

hmm.. en tuosta neljän shimmin käytöstä tiedä, mutta noiden shimmien paksuuksien tiedoilla ois voinu päätellä onko koneessa väljää juuri tuolla vauhtipyörän päätylaakerilla.... jos se laakeri on väljä pesäänsä ei sillä aja montaa kilometriä ennen kuin öljyt tulee ulos.....ps. kokemusta on.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...