Jump to content

käynnistyskysymys tuplakaasareilla


Guest eemeli

Recommended Posts

Guest eemeli

Hep!

 

Miksi tuplakaasarikone (WBR 40 IDF:t) käynnistyi paljon paremmin kun takarenkaat olivat parikymmentä senttiä ilmassa?

 

Bensanpinta liian matala tai korkea normaalisti?

 

Normaalisti hörähtää heti, käy sekunnin-kaksi ja sammuu jos ei kaasua paina. Renkaat ilmassa jäi käymään heti ja käynnistyi todella vaivattomasti.

 

Bensan toimituksesta kaasareille huolehtii sähköpumppu. Ryyppysydeemit on, mekaaniset, mutteivät käytössä, taikka vajereita en ainakaan oo laittanut kun arvelin etten niitä tartte.

 

-eemeli-

Link to comment

Ei jaksais aina muistutella samasta asiasta ;) Laittakaa suosiolla se paineensäädin sähköpumpun kanssa, etenkin kun on tuplat. Mm. se käynnistäminen sujuu mukavammin. Ja mielellään vielä katkaisija sille pumpulle, että voi katkaista virrat pumpulta käynnistyksen ajaksi.

Link to comment
Guest HessuS

tai kytkeä pumppu toimimaan vasta kun auto on käynnissä.

 

eli ottaa laturilta lähtevän d+ ohjauksen releelle jonka läpi menee virta pumpulle.

 

ei tarvii muistaa sammuttaa tai pistää erikseen pumppua päälle

Link to comment
tai kytkeä pumppu toimimaan vasta kun auto on käynnissä.

 

eli ottaa laturilta lähtevän d+ ohjauksen releelle jonka läpi menee virta pumpulle.

 

ei tarvii muistaa sammuttaa tai pistää erikseen pumppua päälle

 

Ei tarvii ei, mutta hieno käynnistellä autoa kun on päässyt bensa loppumaan tai muuten menny kohokammio tyhjäksi :)

Link to comment
Guest eemeli

Hep!

 

Anteeksi tyhmyyteni, mutta en keksi miten tää paineensäätimettömyys ei sitten haittaa ollenkaan kun auto on etukenossa, meinaan jos tohon starttaamiseen verrataan?

 

Olikos toi D+ tasavirtasen laturin kanssa soveltuva kytkentä? Vaihtovirtasen kanssa sitten pitää ottaa kohdasta X?

 

-eemeli-

Link to comment
Anteeksi tyhmyyteni, mutta en keksi miten tää paineensäätimettömyys ei sitten haittaa ollenkaan kun auto on etukenossa, meinaan jos tohon starttaamiseen verrataan?

 

En keksi minäkään :) Mutta on mahdollista, että bensanpinta on liian korkealla ja kun auto on kallistettuna eteenpäin, niin se ei olekaan enää niin korkealla. En tiedä, pelkkä arvaus...

 

Olikos toi D+ tasavirtasen laturin kanssa soveltuva kytkentä? Vaihtovirtasen kanssa sitten pitää ottaa kohdasta X?

 

Ei sovellu oikeasti kummallekaan, koska jos kohokammio menee tyhjäksi, niin et saa autoa enää käyntiin, koska pumppu aloittaa pumppaamisen vasta kun auto käy. Jos sen välttämättä haluat laturista kytkeä, niin huolehdi ettei bensa lopu, tai laita rinnalle johto josta saat pumpulle sähköä erillisestä katkaisijasta.

Link to comment
Guest eemeli

Hep!

 

Kas tuota koitin arvata että olisko pinta korkeella vai matalalla...

 

Pitänee väkästellä sellanen kytkentä jossa voi palautuvalla painonapilla poistaa pumpun hetkeksi käytöstä; jos siitä on jotakin apua niin sitten voipi miettiä jotakin hienompaa.

 

Sillä vaan tätä ihmettelin, kun koskaan ei oo yhtä helposti heränny kone eloon =)

Link to comment
Guest eemeli

Hep!

 

Ajatus oli saada mega pelittämään vielä ennen BIF:iä niin ei ehkä tule satsattua paineensäätäjään, mutta jos jostakin puoli-ilmaiseksi sellasen löytäs niin harkita vois...

 

-eemeli-

Link to comment
Hep!

 

Ajatus oli saada mega pelittämään vielä ennen BIF:iä niin ei ehkä tule satsattua paineensäätäjään, mutta jos jostakin puoli-ilmaiseksi sellasen löytäs niin harkita vois...

 

-eemeli-

 

Ok, mun perustelut tuolle paineensäätäjän käytölle on se, että sähköpumpussa on kuitenkin herkästi hiukan isompi paine kuin vakiossa. Vaikka kaasari ei välttämättä tulvi, niin se saattaa kuitenkin nostaa bensanpintaa ennen kuin koho jaksaa sulkea neulaventtiilin. Normaaliajossa tästä ei välttämättä ole haittaa, mutta tyhjäkäynnillä seos menee rikkaalle ja käynnistyksessä herkemmin hiukan kastelee konetta. Säätimellä saa haluamansa paineen. Itselläni on säädin jopa vakiopumpun kanssa, mikä nyt on ehkä hieman liioiteltua :)

 

Mutta jos tosiaan koneeseen on tulossa muutoksia, niin ei ehkä kannata investoida, varsinkin jos kone toimii siedettävästi

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest eemeli

Hep!

 

Laitoin paineen säätimen ja en kyllä vielä ainakaan päässyt hämmästymään. Tosin neulaventtiilit ovatten kyllä uudet...

 

Jos starttaa niin, että pitää kaasua pikkusen painettuna niin pärähtää hyvin käyntiin.

 

-eemeli-

Link to comment

Paljonko säädit paineeksi? Koeta vaikka hitusen pienentää painetta ja katso onko vaikutusta. Toki on myös mahdollista, että sulla on kaasarit niin hyvässä kunnossa ja/tai paine oli alunperinkin riittävän pieni, ettei säätimellä ole nyt vaikutusta, mutta ei myöskään vanhemmiten ala sitten tulvia.

Link to comment
Guest eemeli

Hep!

 

Nyt en muista mitä suuttimien koot ompi, mutta ei ne kauheen kaukana kaasutinexpertin neuvoista oo...

 

Kaasua ei tartte olla kuin ihan nimeksi startatessa - oiskohan mulla tyhjäkäynti pikkusen pienellä?

 

Se vaan oli niin huvittavaa, kun piti pyörittää konetta notta nähään mistä öljy karkaa, niin arvelin että ku starttaa eikä anna kaasua ei oo pelkoo että lähtee käymään heti. Mutta kun takapyörät oli ns koneenirrotuskorkeudella tms, hörähti käyntiin nopeammin kuin koskaan, parikin kertaa... ilman kaasun häivääkään.

 

Ehkä jos koittas vielä pikkusen neulaventtiilien korkeutta muuttaa?

 

-eemeli-

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...