Jump to content

1600 ei lähde edes käyntiin*Toimii*


Guest nokivasara

Recommended Posts

Guest nokivasara

Morjesta söörit, ensimmäinen postaus ongelman kera, haulla etsinyt rohtoa, mutta ei oikein auta. 1.6(as) pata ja polttaa putkessa ja kaasarissa. Sytkän osat: käret(0.40), kansi, johdot ja tietenkin tulpat uusattu. Venttiilin välykset (0.20) ja sytkän ajoitus säädetty. Uusi 34pict3 kaasari. Vanhalla 30/31pict kaasarilla ei häikkää, muutakuin puutunut ja tehoa kateissa. Sytkänosat ja kaasari vaihdettu samaan aikaan. Kylmällä koneella/imu päällä käy hyvin eikä polta putkessa/kaasarissa. Mistä kannattaisi lähteä purkamaan ongelmaa? Sytkäpuolelta vain kaasaripuolelta?

Link to comment
Guest nokivasara

34 kaasarista säädin ohjeiden mukaan tyhjäkäyntipiirin toimintaan, eikä auttanut käynttiin. Vanha 30/31 kaasari on paikallaan ja toimii uusien sytkänosien kanssa. Vaihdoin sähköisen imu "mokkulan" uudesta kaasarista vanhaan ja säädin myös vanhasta tyhjäkäyntipiirin ja motti toimii vanhalla kaasarilla ilman imua. Alipainesäädinkin toimii jakajassa. Antakkee vinkkejä. Paljonko on 34pict3:ssa polttoainepinta?

Link to comment
Guest nokivasara
Proseduuri menee seuraavasti (pätee ainakin 31 PICT-3 ja 34 PICT-3). Kaasarista säädellään kolmea eri ruuvia: kaasuvivustossa olevaa ruuvia, joka tulee sitä porrastettua ryyppyakselin vastetta vasten sekä vasemmalla reunalla olevaa isompaa ja pienempää ruuuvia. Viitataan niihin vaikka nimillä vivun ruuvi, pieni ruuvi ja iso ruuvi.

 

* säädä venttiilivälykset, kärkiväli ja sytytysennakko kohdilleen ennen kaasarin kanssa pelehtimistä

 

* Vivun ruuvi säädetään ensin (vaikka kone pois päältä) seuraavasti ja sen jälkeen siihen ei enää kosketa: avaa ruuvia niin, että se ei enää kosketa porrastettuun vasteeseen. Käännä ryyppyakselin portaat niin kuin kone olisi lämmin (portaat eivät pidä kaasua päällä) ja käännä vivun ruuvia kiinni niin kauan, kun se juuri koskettaa porrastettua vastetta. Kosketuskohdan löytää esim. tarkastelemalla kaasuvipua ja kohtaa, jossa se alkaa liikkumaan. Kun kosketuskohta on löytynyt, käännä ruuvia 1/4 kierros kiinnipäin. Tämä on oikea kohta ja ruuvi jää siihen. Tästä ei PICT-3:ssa säädetä tyhjäkäyntiä vaan tuon ruuvin tarkoituksena on pitää kaasuläppä juuri oikean verran auki, kun kone on lämmin ja kaasu pois.

 

* Käännä pieni ja iso ruuvi varovasti kiinni kiristämättä niitä (ruuvit eivät ole kovaa materiaalia ja tarkoitus ei ole saada niitä muodottomaksi). Avaa tämän jälkeen isoa ruuvia 2 kierrosta ja pientä ruuvia 2,5 kierrosta.

 

* Laita kone käymään ja jos se ei käy tarpeeksi hyvin tyhjää, niin avaa isoa ruuvia. Aja sitten kone normaalilämpöiseksi pienellä lenkillä. Ryypyn tulee olla täysin auki ja koneen lämmennyt normaalikäyntilämpöön säätöä varten.

 

* Säädä tyhjäkäynti isosta ruuvista 850 kierr/min tasolle.

 

* Käännä pientä ruuvia hitaasti auki 1/2 kierrosta kerrallaan. Odota käännön jälkeen hetki ja kuuntele miten kääntö vaikutti kierroksiin. Ruuvia avataan kunnes kierrokset eivät enää nouse.

 

* Kun kierrokset eivät enää nouse, aloitetaan kääntämään pientä ruuvia takaisin kiinni 1/4 kierros kerrallaan ja kuunnellaan jälleen käännön jälkeen kierrosten käyttäytymistä. Tavoiteltu kohta on, kun kierrokset laskevat tuosta saavutetusta huippuarvosta 20-30 kierr/min. Se on muistaakseni n. 1/4 kierros kiinnipäin kohdasta, jossa kierrokset alkavat laskea.

 

* Säädetään tyhjäkäynti 850 kierr/minuuttiin isosta ruuvista.

 

Nyt on sitten kaasari tuon tyhjäkäyntipiirin osalta säädössä. Muuta säädettävää löytyy ryypyn kannesta ja kiihdytyspumpusta. Jos systeemissä on imuvuotoja, niin ylläoleva proseduuri ei toimi kyllä yhtään niinkuin on kuvattu. Ruuveja saa väännellä ihan miten vaan ja mitään edellä kuvattua vaikutusta ei huomaa.

 

 

 

Tällä ohjeella säädin tyhjäkäynnin vanhasta kaasarista, oli säädöt hiukka vinksallaan, koska imu on maannut päällä rikkoutuneet sahkömokkulan takia ja tyhjäkäynti oli säädetty edellisen omistajan toimesta keinuvivun ruuvista. Nyt polttaa putkessa vanhallakin kaasarilla, eikä millään meinaa ruveta toimimaan. Perhana.

Link to comment
Guest nokivasara

Tuli tehtyä ilmavuototesti pilotilla, eikä ilmavuotoja löytynyt. Bensapumppu pumppaa ilmoisesti. Kiihdytyspumppu säädetty antamaan 1,5ml/10pumppausta. Pa-letkut ja alipaineletkut vaihdettu uusiin. Voisiko vika olla sähköpuolessa, puolassa kenties? Muutamalla ollut samanlaisia ongelmia, mutta viestiketjuihin ei ole laitettu ongelmaan ratkaisua. Jeesiä kaivataan edelleen.

Link to comment
Guest Rampe
Tuli tehtyä ilmavuototesti pilotilla, eikä ilmavuotoja löytynyt. Bensapumppu pumppaa ilmoisesti. Kiihdytyspumppu säädetty antamaan 1,5ml/10pumppausta. Pa-letkut ja alipaineletkut vaihdettu uusiin. Voisiko vika olla sähköpuolessa, puolassa kenties? Muutamalla ollut samanlaisia ongelmia, mutta viestiketjuihin ei ole laitettu ongelmaan ratkaisua. Jeesiä kaivataan edelleen.

 

mulla ollu pitkin kevättä käyntihäikkää ja vikoja ollu montakin. mut eniten ovat auttaneet puolan vaihto ja viimeiseksi latausjännitteen nosto joka poisti viimesetkin häiriöt. siinä sivussa on tullut vaihdettua kaasutinta, virranjakaja ja tulpan johdot sekä eri merkkiset tuplat. myös bensa oli talven jäljiltä huonoa

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest nokivasara

Nytpä selvisi ongelma. Uutena jo hajalla ollut kondensaattori. Tässä välissä tuli vaihdettu imusarjan ja pässinsarvien tiivisteet, purettua ja putsattua virranjakaja ja pa pumppu. Asia tuli ilmi, kun alettiin käymään sähköjä uudelleen läpi ja tarkemmin kun katsoi katkojankärkiä niin pientä härmää oli kertynyt jo yhden käytön jälkeen. Uutta konkkaa peliin ja 34pict3 kaasari perussäätöihin, niin kas, kohtuu hyvin alkoi käydä paitsi ykköspytty oli mykkä. Paikallaan olleet Bosch W8ac tulpat nurkkaan ja vanhat Beru tulpat tilalle joka pyttyyn, niin jo alkoi rokkaamaan. Kaasari vielä säätöihin ilmanputsari paikallaan ja testilenkille. Kiihdytyspumppua sai ruuvata aika isolle. Hieman vielä säätöjä kaipaa ja tuliterät tulpat. Hakusessa olisi Petronix ignitor 050 alipainejakajaan. Hitto kun ei vaan meinaa mistään löytyä.

 

Ehdottakaapa mitä tulppia kannattaisi koittaa ja mistä noita ignitoreja saisi.

Link to comment
  • 8 months later...
Guest nokivasara

No niin. Kevät koittaa ja tarkoitus oli ajaa vehjes ulos aurinkoon ja lähtee ensimmäinen reissu heittämään. Sain moottorin lämpimäksi niin aloitti taas paukuttamaan putkessa. Talvella olen käyttänyt säännöllisesti(kylmässä tallissa) konetta käynnissä ja hyvin toimi. Uutta puhdasta 98:ia tankkiin ja kokeilemaan, niin kylmänä käy nätisti, mutta tyhjäkäynniltä kun runttaa kaasua, niin meinaa tukehtua ja polttaa putkessa. Kävin hakemassa uuden konkan, jos olisi kärynnyt, kun akkua ladattu(??). Katkojan käret putsattu ja säädetty(0.4mm) ja venttiilinvälykset(0.15mm) säädetty. Ei pelaa, prkl!!. imupuolen kaikki tiivisteet vaihdettu, eli imuvuotoja ei luulisi olevan ja viimeksi tänään vielä ruuttasin kaikkiin liitoksiin pilottia.

Tyhjäkäyntiä käy pirun nätisti ja kierrokset saa ylös varovasti kaasuttamalla.

 

Jeesatkaa, meinaa konstit perkule loppua tämän kamppeen kanssa.

Link to comment

koitappa vaihtaa taas tulpat. Itsellä oli juurikin samat oireet ja kaikki vaihdettiin /koekeiltiin mutta ei toiminut kunnolla.

viimeisenä ostin uudet tulpat (vaikka edellisillä ajettu alle 100km) ja johan rupesi toimimaan.

Nyt pienensin pääsuuttimet josko pääsisi pidemmälle yksillä tulpilla.

 

-b-

Link to comment
Guest nokivasara

Kaasari tuli puhdistettua taas ja bensapumppu uusittua. Lähti tilaukseen brassi 009 jakaja ja Ignitor kärettömän osat. Jos ei edelleenkään pelitä niin hyllyssä odottaa 36 Weber idf:t.

Link to comment
  • 3 weeks later...
Guest nokivasara

Jakaja, Ignitor ja weberit paikallaan. Suuttimet: pää 125, tyhjäk 55 ja sisäkurkut 27mm. Ei toimi! Ei lähde edes käyntiin. Polttoainelinja vedetty mekaaniselta pumpulta t-haaralla kaasareiden alapuolisiin liittimiin ja paluukierto tankkiin yläpuolisista. Letkut läpinäkyviä ja bensaa tulee kaasareille. Laitoin myös n.3mm paksun tiivisteen pumpun alle, jos se antaa liikaa bensaa. 3,4 pyttyjen kaasarin paluukiertoon tulee enemmän bensaa kuin 1,2 pyttyjen kaasarin paluukiertoon. Painoin 3,4 pyttyjen paluukiertoletkua hieman littuun, jos antaisi tasaisemmin ja antoihan se hieman enemmän painetta toiselle puolelle, mutta ei kuitenkaan lähde käymään. Tyhjäkäyntiruuvit 1,5 kierrosta auki. Kokeiltu ilman imua ja imun kanssa. Tulpa w8ac

Missä sijaitsee lisäilmasuuttimet???

 

Loppuu ideat perkele, mikä tätä riivaa??!!

Link to comment
  • 4 weeks later...
Guest nokivasara

Taas toimii. Vika, ykkösen venttiilit vuotivat. Kaikkien venojen hionta ja paikalleen. Meinas pätkiä taas hieman, mutta kävi jo paremmin. Laitoin paikalleen NGK:n tulpat, vaikka niitä moni haukkuu, niin toimii tosi hyvin ja käyntihäröt hävisi kokonaan. Vakio 34pict3 paikallaan nyt ja säädöt kunnossa niin toimii taas mainiosti.

Eipähän tarvitse Boschin kynttilöitä tarjota tuohon koneeseen enää.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...