Jump to content

Vauhtiksen vaihto


Recommended Posts

Mitenkäs toivottamalta noin yleisellä tasolla kuullostaa vauhtipyörän vaihtaminen toiseen, jos tappijako mallaa? Millaisilla työkaluilla saa irti (riippuen tietty siitä miten on kiinnitetty...), miten takaisin kiinni ja millasta liimaa väliin? Onko vauhtisavain by Raussi PickUpRacing paras vai ainoa vaihtoehto?

 

Mulla on Kuplassa nyt kiinni Kuplan ja pakun koneen sekasikiö, jossa on pakun 215 mm vauhtis ja joku Kennedyn normia tiukempi kytkytin. Ne sovitettiin aikoinaan suht´ brutaalisti paikoilleen: http://www.suomenvolkkariyhdistys.fi/ke ... highlight= ja nyt tuo kytkin pitäis vaihtaa, ei oo mukava kaupunkiajossa. Käsittääkseni tuohon vauhtikseen ei pienempi kytkin sovi samoihin reikiin, joten se pitäis myös vaihtaa, mielellään johonkin köykäsempään tietty. Miten noissa yleensä on kiinnitys, jos puhutaan vakio-osista? Onko yleensä sama määrä (4?) tappeja?

Link to comment

Vauhtista vaihtaessa pitää tietää, ettei ole tasapainoitettu nipussa...

 

Raussi avain on toimiva kohtuu edeullinen vaihtoehto. ISO ökyluokan momenttiavain on mielestäni paras vaihtoehto.

 

Loctiten leväliima on isoon mutteriin hyvä turva.

 

Neljä tappia on vakiona.

 

Luulisi tuollaiseen 215mm kytkimeen löytyvän vakioasetelma ja levy jostain sopivasti...

Link to comment

Ei oo kyllä tietoa tasapainotuksista, kone on ostettu keväällä aika kiireessä valmina ilman sen tarkempaa tietoa historiasta.

 

Kysymykseni perimmäinen motiivi kai on puhdas tietämättömyys siitä, miten tuohon on saatavilla vakioita kytkinosia sekä ajatus siitä, et pienempi kytkin sopisi varmasti ilman laatikon työstämistä. Kennedyhän ei meinannut sopia ja yhdistelmä sorvattiin kiireessä vähän rumasti paikoilleen, kuten linkin takana olevasta keskustelusta voi todeta. Sen jälkeen konetta ei oo vielä irroitettu, joten en tiedä millaista jälkeä siellä on, tod. näk ainakin jonkun asetelman kiinnityspultin kanta on melko pyöreä...

 

Ehkä siis on syytä unohtaa vauhtiksen vaihto ja kysellä vakiolevyä ja asetelmaa tuohon ja tarvittaessa jyrsiä laatikkoa niin et vakioasetelma sopii. Vauhtishan on jo oman tilansa ottanut =).

Link to comment

Mitä onkaan ollut puhetta niistä kipinöivistä työkaluista ja laatikon jyrsimisestä...

 

Kennedyllä taisi ottaa kiinni siellä kytkinkopan yläreunassa olevan sauman kohdalla ja vauhtis kauttaaltaan pikkasen. Voi olla et tuon taannoisen jokkismiesten asennusratkaisun jälkeen sinne sopii suunnilleen mitä tahansa...Kun nyt saa sellasen vakiopaketin ja sit vähän mittailee niin on viisaampi. Kiitoksia, Ketsa!

Link to comment

Hep!

 

Mites se olikaan, kun on näitä erilaisilla kiinnityksillä olevia vauhtiksia:

 

Toisissa on O-rengas ja toisissa sellanen paperitiiviste, ja vähän eri näkönen kiinnitysreiän sisustus.

 

Jotenkin päin muistaakseni ei passannut niitä vaihdella, mites se olikaan?

 

-eemeli-

Link to comment
  • 1 month later...

Joo, paketti on purettu ja asetelma paljatui tarkemmalla tutkailulla vakioksi, ei siis mikään Kennedy vaikka Bugpajan Jussi niin kovin väitti...no anyway. Levy on jousitettu, mut ilmeisesti joku sintteri koska ei oo mustaa massaa, vaan sellaista kellertävää, etäisesti korkin näköistä joka on reunoista ikäänkuin vähän "rispaantunut". Oonko oikeilla jäljillä?

 

Mut vauhtiksesta. Nyt on pieni epäilys et vauhtiksen takaa tihkuu hiukan öljyä, koska lohko on sen takaa alaosastaan kostea. Mitenkäs tuo vauhtis sit irroitetaan, voimalla tietty mut miten kampi lukitaan ettei pyöri mukana? Siis jos ei oo sitä vauhtisavainta?

 

Kampiaakselin uusi stefa on vissiin tarkka laitettava, mitä pitää tietää ja mitä ei saa tehdä?

Link to comment

>Joo, paketti on purettu ja asetelma paljatui tarkemmalla tutkailulla >vakioksi, ei siis mikään Kennedy vaikka Bugpajan Jussi niin kovin >väitti...no anyway.

 

Varma? Vai olisko vaan vakion näköinen?

 

 

>Levy on jousitettu, mut ilmeisesti joku sintteri koska ei oo mustaa >massaa, vaan sellaista kellertävää, etäisesti korkin näköistä joka on >reunoista ikäänkuin vähän "rispaantunut". Oonko oikeilla jäljillä?

 

 

Sintteri = kuparipaloja, yhtenäisen massakiekon sijaan. Palojen välissä sentin tai useankin sentin välit. On 3-palaista, 4-palaista, ja "moni" palaista... Mutta kuitenkin kyse kuparin värisistä metallilaatoista, ei minkäänlaista massapintaa missään.

 

 

>Mut vauhtiksesta. Nyt on pieni epäilys et vauhtiksen takaa tihkuu hiukan >öljyä, koska lohko on sen takaa alaosastaan kostea. Mitenkäs tuo >vauhtis sit irroitetaan, voimalla tietty mut miten kampi lukitaan ettei >pyöri mukana? Siis jos ei oo sitä vauhtisavainta?

 

 

Siihen on lukitustyökalu olemassa (joka tosin on aika heppoista tekoa)

ja sit semmoinen rauta myös näköjään valmiin aostattavissa:

http://www.hotcars.net/loadframe.asp?pa ... od1T03.ASP

 

Itse olen tehnyt järeään lattarautaan kaksi reikää kytkinpultteja varten, ja pulttaan raudan kiinni vauhtipyörään. Noin 1,5metrisen raudan toinen pää ottaa maahan kiinni. Sit on hyvä vääntää, ei lähe irti.

 

>Kampiaakselin uusi stefa on vissiin tarkka laitettava, mitä pitää tietää ja

>mitä ei saa tehdä?

 

1) jos ei ole jo tehty, niin jollain puukolla tai kalvaimella tms. muotoile stefan pesän ulkoreunaan pieni viiste, että stefa pääsee alkuun helposti. Tasoita väkivallan jäljet hiekkapaperilla ettei ne naarmuta stefaa.

Putsaa pesä.

 

2) vaseliinia tai öljyä stefan ulkopintaan liukasteeksi, EI YHTÄÄN liimaa stefaan. Vedä vaseliinia myös sisähalkaisijan huullokseen sekä vauhtipyörän pintaan vastaavaan kohtaan, siihen kaulukseen mikä tulee stefaa vastaan liukumaan. Pyöräytä jollain 800 vesihiomapaperilla vauhtiksen kaulus sileäksi jos siinä tuntuu paljaalla sormella mitään.

 

3) kehitä jostain joku tasainen palikka /putkenpätkä joka on jokseenkin stefan kokoinen halkaisijaltaan ja jonka sisään mahtuu akselin pää. Tällä työnnät/naputtelet vasaralla stefan paikoilleen. tarkkana että se uppoaa alusta lähtien SUORAAN eikä kanita. Suoraan stefaan ei saa lyödä millään vasaralla tms vaan välissä on oltava just joku holkki mikä jakaa paineen tasaisesti koko stefan kehän matkalle. Muuten se menee mutkalle ja vuotaa.

 

 

Noilla pitäisi onnistua.

 

BTW jos jostain eksyy käteesi stefa jonka runko on ulkopinaltaan paljasta metallia.. heitä suoraan roskiin se. (Tämmöinen löyty yhestä koneesta.. jessus)

 

Jan

Link to comment

No asetelmassa on ainakin VW:n leimat ja osanumero, arvelin ettei Kennedystä löytyisi niitä. Levykin sit lienee vakio, kaikenkaikkiaan vaan tuntui kesällä paketti melko jäykältä polkea mut se on kai vaan otettava annettuna...

 

Tuo lattarautajutskahan kuullustaa helpolta, pitää vaan hommata enää riittävän iso momenttiavain takas laittamiseen. Ohjeet stefan laittoonkin tuntuivat järkeenkäyviltä, kiitoksia taas Jan.

Link to comment

Hiukan kevyemmäksi sen kytkimen voi saada jos vaihtaa irrotinakselin päähän pidemmän vivun. (siis se vipu mihin vaijeri tulee kiinni). Niitä on tehtaalta tullu eri pituisia, vissiin 2-3 eri versiota. Enempää en aiheesta tiedä detaljia.

 

Niin se stefa asennetaan sitten pohjaan asti, ei jätetä lohkon "pintaan". Eli se aputyökalu pitää mahtua uppoamaan myös siihen stefan pesään.

Joskus olen helposti uppoavan stefan saanut menemään paikoilleen käyttämällä vanhaa stefaa ohjaimena/välikappaleena. Siihen voi vähän naputella vasaralla kevyesti kiertäen ympyrää.

 

Se *pitäisi* noilla ohjeilla mennä aika kivuttomasti paikoilleen. Viimeksi kun asensin niin meni sormilla painamalla pohjaan asti ilman työkaluja. Jos se jumittaa niin ratkaisu piilee tekniikassa, ei voimassa. Ehdottoman suoraan painettava sisään.. tökkää heti jos menee vinoon.

 

Jan

Link to comment

Edelleen samalla asialla. Vauhtis paukahti helposti irti ja kammen stefa näytti terveeltä. Oon kuitenkin ymmärtänyt että vauhtiksen ja kammen liitoskohdassa olis myös tiivari, joko paperitiiviste tai o-rengas. Ei ollut kumpaakaan... Vauhtiksessa sen holkin pohjassa, tappikehän ulkopuolella on kyllä erehdyttävästi o-rengasuran näköinen koverrus, eli pitäiskö siellä olla jokin kumivalmiste?

 

Jos pitäis niin en tiedä uskaltaisko luottaa siihen et se on se mikä vuotaa ja jättää stefan vaihtamatta. Toisaalta, kun auki on niin kai sen sit samalla vaihtaakin. On vaan joskus aina huomannut korjanneensa jotakin ehjää rikki innoissaan...

Link to comment
Edelleen samalla asialla. Vauhtis paukahti helposti irti ja kammen stefa näytti terveeltä. Oon kuitenkin ymmärtänyt että vauhtiksen ja kammen liitoskohdassa olis myös tiivari, joko paperitiiviste tai o-rengas. Ei ollut kumpaakaan... Vauhtiksessa sen holkin pohjassa, tappikehän ulkopuolella on kyllä erehdyttävästi o-rengasuran näköinen koverrus, eli pitäiskö siellä olla jokin kumivalmiste?

 

Jos pitäis niin en tiedä uskaltaisko luottaa siihen et se on se mikä vuotaa ja jättää stefan vaihtamatta. Toisaalta, kun auki on niin kai sen sit samalla vaihtaakin. On vaan joskus aina huomannut korjanneensa jotakin ehjää rikki innoissaan...

 

Kampura-vp liitosta on kahta tyyppiä: toisessa on paperi/metallitiiviste, ja toisessa on kuminen O-rengas omassa urassaan. EI IKINÄ SAA SEKOITTAA noita ristiin. Eli uritettu vp laitetaan o-renkaalla, ei mitään muuta. O rengas tulee tiivistesarjan mukana. Kampuran pitää olla samaa mallia. (en nyt muista mistä tunnistaa).

 

Stefan vaihtamatta jättäminen on mielestäni tyhmää kun olet jo noin paljon töitä tehnyt. vaihda se.

 

Jan

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...