Jump to content

Kupla nykii pintakaasulla


Recommended Posts

Kysytäänpä taas viisaammilta neuvoa, kun omat rahkeet loppu kesken.

 

Kuplan vakio 1200 kone nykii pintakaasulla ajettaessa, kun kone on lämmin. Kylmänä ei noista esiinny.

 

Kaasari, sytkä ja venttiilit on just säädetty ammattilaisen voimin. Tosin sanoivat, että yks venttiili oli hieman "kantanut". Mut voiko venttiilin kantaminen aiheuttaa sen, että lämpimänä nykii vaan kylmänä ei? Ja mitä se voi aiheuttaa moottorille?

 

Kaasariin on vaihdettu korjaussatsi eikä nykimistä esiinny esim. kiihdyttäessä. Samoin sytkäpuolen osat vaihdettu äskettäin, samoin tulpan johdot.

 

Mistä pitäs vikaa lähteä etsimään seuraavaksi? Tulppien vaihto, uusi jakajankansi, pyöriä, konkka, puola vai uusi kone?

Link to comment
Guest HanttaP

Jos on kantanut kolmossylinterin pakoventtiili, sitä ainakin pitää vahtia, ettei pahene kantaminen. Oire on venttiilin palamisen tapainen, voi johtua myös viallisesta magneettiventtiilistä tai sen sähkön saannista. Puolan lattaliitinten kiinniolo kannattaa tarkistaa, jos heiluvat, kiristettävä, jos ovat ruuvilla kiinni.

Link to comment

Onhan myös kärkiväli säädetty 0,4mm? Onko kärjet palaneen näköiset?

Jos puola kuumenee (käsituntumalla) voi joko puola itsessään tai konkka olla rikki... Jos kerran vika esiintyy vasta lämpimänä nii veikkaisin jompaa kumpaa, puolaa tai konkkaa, mistäs ne sen venttiilin kantamisen näki...?

Link to comment

Itseasiassa nykii juuri "kaupunki" nopeuksissa, kun yrittää hieman tarjota lisää kaasua ja sit ihan pinta kaasulla ajaessa.

 

En kysellyt sen tarkemmin mistä ne näki et venttiili olis kantanut hieman. Eikös sen nää kun säätää venttiilit? No kummiskin joku venttiili oli ollut persiillään säätöjen suhteen. Näin ainakin ymmärsin.

 

Katkojan kärkivälin pitäs olla 0,4mm ja nekin uudehkot, samoin kuin konkka. Pitää tarkistella ne vielä, kun kerkiin, samoin tuon puolan.

 

Onhan tuo perhana jos kaasari on olevinaan säädetty ja sit vielä on persiillään. Tosin nyt käy kyllä paljon nätimmin kun ennen säätöä.

Link to comment

No niinpä tietysti. Taas kerran pitäs tehdä kaikki itse ja sitä kun luotti niin ammattikorjaamoon. Onko sulla -nalleolut- antaa ne tarkat ohjeet. Kaasari on pict 30 tai 31. Tartteeko siihen mitä mittareita tms. vai ihanko korva kuulolta säädetään (koeajo,säätö, koeajo,säätö..........)

Link to comment

Tarkennetaan vielä tuota ongelman ydintä. Eli moottori "tukehtuu" kun ajaa pienellä pintakaasulla ja lisää kaasua. Kunnon kiihdytyksessä ei mitään ongelmia. Eli onko nyt kyse pelkästään kaasarin säädöistä?

 

Eikös laihaseos ole, että ilmaa on liikaa bensaan nähden?

Link to comment
Guest Mika Raussi

Jep.

 

Tuhektuminen voi johtua siitä, että kiihytyspumppu ei toimi. Ota ilmaputsari irti, tuijota kurkkuun ja käännä kaasuvivusta. Pitäs ruikata. Jos ei ruikkaa, on siellä tuketta tai kiihytyspumpun kalvo puhki.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...