Jump to content

Alustan pultit


Guest Ranne

Recommended Posts

Posted

Mitä lujuusluokkaa noitten pulttien pitäisi olla?

 

Esim:

 

-jarrusylinterin

-jarrukilven

-sidepulttien

 

Mitä jos joka paikkaan laittaa vaan jonkun hemmetin kovan pultin, niin mitä haittaa siitä mahdollisesti olisi?

Posted

No ensin tietty katot että jos kiinni on alkuperäsiä pultteja; standardin mukaanhan niiden kannasta näet tehtaalla mietityt lujuusluokat.

Mulla on sellanen tuntuma että 12.9 on jo "liian" kova pultti moneen paikkaan, ja 8.8 taas pehmeä. Eli sopuratkaisu on 10.9.

Juse

Posted

Alkuperäset pultit on jo varmaan sulatettu.

 

Noita 10.9 hain tänään noihin yllämainittuihin paikkoihin. Mäkin päädyin siihen että noi 12.9 saattas olla turhankin kovia.

Posted

sitten kun onnistut kovan pultin jonnekin katkaisemaan, niin rupeat ymmärtämään...

Posted

Taitaa mennä hepuilla vähän termit sekasin.

Kovuus ja lujuus on kaksi eri asiaa. Pulteissa kysymys on nimen omaan lujuudesta.

Totta on lämpökäsiteltäessä pultteja lujiksi, myös niiden kovuus lisääntyyn. Mutta 12.9:n pultti ei varmasti ole liian kova mihinkään auton alustan paikkaa. Päinvastoin. Kun sen vetomurtolujuus kasvaa, myös leikkautumislujuus kasvaa. 12.9 pulttien ainut huonous on että jos asentaja tyhmyyttään vetää jonkun liitoksen niin lujaa että jenga "korkkaa", niin kierre hajookin reiästä, eikä ruuvista. Ja siitä saa parhaimmillaa ison ongelman. Toinen niiden huonous on että on vaikea löytää kuusiokantaisia 12.9:jä. Yleensä ne on aina kuusiokoloja ja se on monasti alustan ruuveissa huono homma tulevaisuutta ajatellen. Täyttyy skeidasta. Kolmas huonous on että ne ei ole ikinä pintakäsiteltyjä.

 

Tosiasia on että normikäytössä fiuden alustassa riittää hyvin 8.8 sinkattu ruuvi. On halpoja, löytyy helposti laajin valikoima ja sinkkaus jeesaa korroosion kestossa.

Guest Toheltaja
Posted

laki vaatii alustan osien pulttien olevan 10.9. Ainkin tukivarret yms ripustukset. Koria ja pohjalevyä tuskin tarttee noilla vetää ;)

 

Kuplassa ja kolkissa on etupäässä muistaakseni vielä jotain hienokierteisiä 10.9 pultteja jotka on kyllä suoraan sanottuna rasittavan hankalia löytää normaalijannun tarpeisiin. Kyllähän noita saa 100-1000kpl lootissa mistä vaan :(

Posted

Herneet ;)

vielä aiheesen palatakseni, niin ei tavallisella räkärauta poranterällä 12.9 pultteja porailla irti (jos onnistuu jonnekin katkeamaan, niinkin voi käydä kun pultit aikansa muhii tietyissä olosuhteissa)... Kobolttiteriä on hyvä olla kyllä muutenkin pari varalla...

Itse kun on tuollaisella kombivoimalaitoksella töissä ja on tullu joskus kaasuturbiinien kanssa leikittyä, niin on oppinut "kovien" pulttien hyvät ja huonot puolet... V..tu että voi olla tiukassa pultti joskus...

Kuplan rakentelussa kannattaa kyllä luottaa siihen mitä korjausopas ja ehkä kaveritkin sanoo...

 

Eikös nää pultit mitkä etuakselin pitää rungossa kiinni ole jotain astetta jämäkämpää tavaraa..? ajattelin vaa kun meinasin repiä akselin kohta irti...

Guest Toheltaja
Posted

ne on 10.9 ja jenga muistaakseni sama ku pyörän pulteissa eli 14x1.5. Eivät sitten ole ihan rautakauppakamaa jo katkee sisään :)

Guest Mika Raussi
Posted

Miten miusta tuntuu, että kaasuturbiinien värinä kovettaa niitä pultteja lisää. 12.9 pulttiin kun kuitenkin uppoaa hss pora oikein käytettynä ongelmitta.

 

Kaveri oli joskus potkassu turbiinin petipulttia ja kanta lens kaaressa. Ilmeisesti korkeataajuinen värinä oli kovettanut pultit ja sit ne napsaht poikki. Tai ainakin näin voimalan insinöörit päätteli.

 

Eli se käytetty pultti siellä turbiinissa voi olla ihan eri juttu kun volkarin alustassa.

 

Miulla on kaikki jarrunkiinnityspulti 10.9 tai 12.9 ja etuakseli on 10.9 kierretangon pätkillä. Muut on 8.8 tavaraa.

Posted

Mää oon aina pistänut alkuperäiset pultit talteen ja sinkityttänyt ne. ei ole kovin kallista ja oman kokemuksen mukaan volkkarin alkuperäiset pultit on hyvälaatuisia kaikin puolin.

Posted

Joo ja jos siitä pulttien lujuudesta on huolissaan, niin sinkitys sekä kromaus aiheuttaa ns. vetyhaurautta. Just sen takia 8.8 lujemmat pultit ei ole ikinä pintakäsitelty.

 

Pientä pilkunviilausta, mutta siitähän tässä kirjotusketjussa on kysymyskin.

Guest Toheltaja
Posted

sitä määkin oon ihmetelly noissa sähkösinkityissä jarrulevyissä... Gurut sanoo ettei missään nimessä ja esim EBC:n levyt o keltapassivoidut

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...