Guest Ranne Posted December 13, 2004 Share Posted December 13, 2004 Mitä lujuusluokkaa noitten pulttien pitäisi olla? Esim: -jarrusylinterin -jarrukilven -sidepulttien Mitä jos joka paikkaan laittaa vaan jonkun hemmetin kovan pultin, niin mitä haittaa siitä mahdollisesti olisi? Quote Link to comment
Guest juse Posted December 14, 2004 Share Posted December 14, 2004 No ensin tietty katot että jos kiinni on alkuperäsiä pultteja; standardin mukaanhan niiden kannasta näet tehtaalla mietityt lujuusluokat. Mulla on sellanen tuntuma että 12.9 on jo "liian" kova pultti moneen paikkaan, ja 8.8 taas pehmeä. Eli sopuratkaisu on 10.9. Juse Quote Link to comment
Guest Ranne Posted December 14, 2004 Share Posted December 14, 2004 Alkuperäset pultit on jo varmaan sulatettu. Noita 10.9 hain tänään noihin yllämainittuihin paikkoihin. Mäkin päädyin siihen että noi 12.9 saattas olla turhankin kovia. Quote Link to comment
Per Jernström Posted December 14, 2004 Share Posted December 14, 2004 En oikein ymmärrä, miten pultti voi ola liian kova jokonkin käyttöön? Quote Link to comment
Guest Pesone Posted December 14, 2004 Share Posted December 14, 2004 sitten kun onnistut kovan pultin jonnekin katkaisemaan, niin rupeat ymmärtämään... Quote Link to comment
Guest Posted December 16, 2004 Share Posted December 16, 2004 Taitaa mennä hepuilla vähän termit sekasin. Kovuus ja lujuus on kaksi eri asiaa. Pulteissa kysymys on nimen omaan lujuudesta. Totta on lämpökäsiteltäessä pultteja lujiksi, myös niiden kovuus lisääntyyn. Mutta 12.9:n pultti ei varmasti ole liian kova mihinkään auton alustan paikkaa. Päinvastoin. Kun sen vetomurtolujuus kasvaa, myös leikkautumislujuus kasvaa. 12.9 pulttien ainut huonous on että jos asentaja tyhmyyttään vetää jonkun liitoksen niin lujaa että jenga "korkkaa", niin kierre hajookin reiästä, eikä ruuvista. Ja siitä saa parhaimmillaa ison ongelman. Toinen niiden huonous on että on vaikea löytää kuusiokantaisia 12.9:jä. Yleensä ne on aina kuusiokoloja ja se on monasti alustan ruuveissa huono homma tulevaisuutta ajatellen. Täyttyy skeidasta. Kolmas huonous on että ne ei ole ikinä pintakäsiteltyjä. Tosiasia on että normikäytössä fiuden alustassa riittää hyvin 8.8 sinkattu ruuvi. On halpoja, löytyy helposti laajin valikoima ja sinkkaus jeesaa korroosion kestossa. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted December 16, 2004 Share Posted December 16, 2004 laki vaatii alustan osien pulttien olevan 10.9. Ainkin tukivarret yms ripustukset. Koria ja pohjalevyä tuskin tarttee noilla vetää ;) Kuplassa ja kolkissa on etupäässä muistaakseni vielä jotain hienokierteisiä 10.9 pultteja jotka on kyllä suoraan sanottuna rasittavan hankalia löytää normaalijannun tarpeisiin. Kyllähän noita saa 100-1000kpl lootissa mistä vaan :( Quote Link to comment
Guest Pesone Posted December 17, 2004 Share Posted December 17, 2004 Herneet ;) vielä aiheesen palatakseni, niin ei tavallisella räkärauta poranterällä 12.9 pultteja porailla irti (jos onnistuu jonnekin katkeamaan, niinkin voi käydä kun pultit aikansa muhii tietyissä olosuhteissa)... Kobolttiteriä on hyvä olla kyllä muutenkin pari varalla... Itse kun on tuollaisella kombivoimalaitoksella töissä ja on tullu joskus kaasuturbiinien kanssa leikittyä, niin on oppinut "kovien" pulttien hyvät ja huonot puolet... V..tu että voi olla tiukassa pultti joskus... Kuplan rakentelussa kannattaa kyllä luottaa siihen mitä korjausopas ja ehkä kaveritkin sanoo... Eikös nää pultit mitkä etuakselin pitää rungossa kiinni ole jotain astetta jämäkämpää tavaraa..? ajattelin vaa kun meinasin repiä akselin kohta irti... Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted December 18, 2004 Share Posted December 18, 2004 ne on 10.9 ja jenga muistaakseni sama ku pyörän pulteissa eli 14x1.5. Eivät sitten ole ihan rautakauppakamaa jo katkee sisään :) Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted December 18, 2004 Share Posted December 18, 2004 Miten miusta tuntuu, että kaasuturbiinien värinä kovettaa niitä pultteja lisää. 12.9 pulttiin kun kuitenkin uppoaa hss pora oikein käytettynä ongelmitta. Kaveri oli joskus potkassu turbiinin petipulttia ja kanta lens kaaressa. Ilmeisesti korkeataajuinen värinä oli kovettanut pultit ja sit ne napsaht poikki. Tai ainakin näin voimalan insinöörit päätteli. Eli se käytetty pultti siellä turbiinissa voi olla ihan eri juttu kun volkarin alustassa. Miulla on kaikki jarrunkiinnityspulti 10.9 tai 12.9 ja etuakseli on 10.9 kierretangon pätkillä. Muut on 8.8 tavaraa. Quote Link to comment
Lasse Posted December 21, 2004 Share Posted December 21, 2004 Mää oon aina pistänut alkuperäiset pultit talteen ja sinkityttänyt ne. ei ole kovin kallista ja oman kokemuksen mukaan volkkarin alkuperäiset pultit on hyvälaatuisia kaikin puolin. Quote Link to comment
Guest Posted December 22, 2004 Share Posted December 22, 2004 Joo ja jos siitä pulttien lujuudesta on huolissaan, niin sinkitys sekä kromaus aiheuttaa ns. vetyhaurautta. Just sen takia 8.8 lujemmat pultit ei ole ikinä pintakäsitelty. Pientä pilkunviilausta, mutta siitähän tässä kirjotusketjussa on kysymyskin. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted December 24, 2004 Share Posted December 24, 2004 sitä määkin oon ihmetelly noissa sähkösinkityissä jarrulevyissä... Gurut sanoo ettei missään nimessä ja esim EBC:n levyt o keltapassivoidut Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.